Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek zanglijster Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweek zanglijster
Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2007-05-24 - 11:19:45 send message to Frankies

Hallo
Ik heb een gemeenschapsvolière van +/- 6 x 4 buitenhok en 2 x 4 binnenhok.
Hierin zitten wat mutatie groenlingen, mexicaanse goudvinken, putters, barmsijsen, zwartkopgroenlingen en peruduifjes.
Het is vooral leuk om deze vogels bezig te zien, maar uiteraard wil ik ook wel wat kweken; ik heb echter niet de tijd om hier heel veel aandacht aan te besteden. Van de mexicanen en groenlingen heb ik jongen op stok. De zwartkoppen hadden jongen, maar toen heb ik net bezoek gehad van een roofvogel en het nest werd verlaten door de ouders. Va


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2007-05-24 - 11:21:49 send message to Frankies

hier gaat het verhaal verder :
van de Peruduifjes heb ik al heel vroeg een jong gehad maar na een dag of 5 werd het plots heel koud en is het jong gestorven. Later heb ik nog veel eieren gehad maar geen jongen meer.

Nu hebben mijn zanglijsters ook eieren en vroeg ik me af welke voeding ik het best kan geven voor de opfok.
Ik geef korrel en universeel; maar dit is wellicht onvoldoende.
Wat is een eenvoudige manier ?

Alvast bedankt

Dimitri


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-05-24 - 14:08:55 send message to hj de graaf

een vriend van mij heeft twee jaar lang zanglijsters gekweekt en zo gauw er bij hem jongen waren lietzen de opfokkorrel en het universeelvoer links liggen.

bij hem wouden ze dan alleen levend voer hebben als meelwormen en regenwormen en ook slakken

aangezien meelwormen voor hem vrij prijzig waren ging hij wormen vangen hij had voor nest vaN 5 jongen ongeveer 200 wormen per dag nodig

het kwam er op neer dat hij 3tot 5 uur per dag wormen aan het zoeken was in de stadsgazons

na twee jaar heeft hij de lijstes weg gedaan omdat het te veel werk was om wormen te vinden als het warm/droog was


voor de eenvoudige (lees dure weg) ga naar een wormenkwekerij en bestel daar paar liter wormen

mvg HJ de Graaf

ps. heb zijn kweekverlsag ook nog wel dus als je daar belang bij heb kan ik je die wel mailen



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-24 - 16:54:26 send message to chrislaevers

Als je uren spendeert om wormen te vinden in stadsgazons... bouw toch een composthoop of meerdere op in de schaduw. Na enkele maanden zit het vol met wormen, je kan ze er in kluwen soms uithalen. Je kan een emmer compost in de volière uitgooien en dan vinden de vogels veel meer dan wormen alleen.
Vele mensen denken dat een composthoop een hoop afval is uit de keuken die muizen en ratten aantrekt. Niets is minder waar; je moet alleen goed weten wat je er op mag leggen (geen gekookt voedsel, vlees, uitwerpselen van hond en kat, oud brood enzovoort). Enfin, daar bestaan genoeg boekjes over. Een deftige composthoop krioelt van de regenwormen. Met een degelijke planning van enkele composthopen kom je toch gemakkelijk een broed- en voederperiode door van één koppel, denk ik. Ik heb vaak in één emmer compost (10 liter) zeker een vijftigtal of meer regenwormen in zitten en ik ben zeer slordig in mijn composthopenopbouw.
Nog een tip maar onder strikt voorbehoud: een week geleden plaatste ik een klomp mozarella (twee dagen over tijd) in de kippenren. Een koppel spreeuwen is tot vijf keer toe die klomp komen opeten. Ze vlogen ook weg met hele brokjes.
Mozarella is vrij zoutloos en bestaat uit voornamelijk licht gefermenteerde koemelk. Mocht ik insecteneters of fruiteters hebben in de volière dan zou ik het wagen om eens te proberen met een kleine hoeveelheid. Het koppel spreeuwen was er gek op en na een uur was de hele brok op. Dat is mijn observatie en meer niet.
Christine.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-05-24 - 17:41:05 send message to theelepeltje

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
aangezien meelwormen voor hem vrij prijzig waren ging hij wormen vangen hij had voor nest vaN 5 jongen ongeveer 200 wormen per dag nodig

het kwam er op neer dat hij 3tot 5 uur per dag wormen aan het zoeken was in de stadsgazons



Raar verhaal, zo duur zijn meelwormen ook weer niet. En als je 3 tot 5 uur per dag wormen aan het zoeken bent kan je in die tijd net zo goed werken en met dat geld (meel)wormen kopen.

quote
Nog een tip maar onder strikt voorbehoud: een week geleden plaatste ik een klomp mozarella (twee dagen over tijd) in de kippenren. Een koppel spreeuwen is tot vijf keer toe die klomp komen opeten. Ze vlogen ook weg met hele brokjes.
Mozarella is vrij zoutloos en bestaat uit voornamelijk licht gefermenteerde koemelk. Mocht ik insecteneters of fruiteters hebben in de volière dan zou ik het wagen om eens te proberen met een kleine hoeveelheid. Het koppel spreeuwen was er gek op en na een uur was de hele brok op. Dat is mijn observatie en meer niet.


Kan best dat ze het lekker vinden, of het goed voedsel is voor jonge vogels vraag ik me af.
Op het station Rotterdam Centraal stikt het ook van de Spreeuwen die alles lusten: friet, ijs, hamburgers, boterhammen, chips.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-05-24 - 18:55:51 send message to hj de graaf

@theelepeltje haha die man is in de vut dus die had tijd genoeg en vond zelfs leuk om pieren te vangen vond dat dus leuker dan in zijn ogen dure meelwormen kopen hij ging smorgens op zn fietsje de gazons af in de wijk met greep en jampot

@ chris, pieren van de composthoop namen zijn vogels niet (te scherp mischien)hij heeft zelf groenten tuin en een composthoop en dat geprobeerd

op een komposthoop komen geen regen of dauwormen
maar mestpieren die zijn stuk kleiner en roder van kleur
maar misschien pakken andere lijster ze wel



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 139 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede