Bedankt voor de reacties, en sorry voor mijn late reactie, allemaal!
Ik heb ondertusen al meerdere diereartsen graadpleegd, en morgenvroeg bel ik Bastiaanse, hij rijd nu visites, en zit morgenvroeg bij de telefoon.
Met het vogeltje gaat het naar omstandig heden redelijk, krijg ook wel wat voeding binnen, maar is er nog niet zo handig mee.
Krijgt nu Metacam tegen de pijn.
Alles krijgt ie vloeibaar, opfokpap, met vermalen zonnepitten en zaad erdoor, appelpuree, alvarit,eivoer, je kan het zo gek niet bedenken.
Elke paar uur een vers bakje.
Geweekte pellets moet ie niets van hebben, helaas.
Tja, en dat speelgoed
.
Ik koop erg vaak nieuwe speeltjes voor mijn vogels.
Het is alsof het duveltje ermee speelt, is nm. al de derde keer dat ik zelf er een vervelende ervaring mee heb.
1 x met een bonte boer, met katoenen klimtouw, had ie natuurlijk aan zitten knagen.
Hing zich er vervolgens in op.
Ik was er gelukkig op tijd bij, want ze hebben het alleen tot de beschikking als ik erbij ben.
Resultaat was wel 2 kapotgebeten handen, want het zat dus echt vast om zijn strotje, en mevrouw was totaal in paniek, en beet goed van zich af.
1 x met een vergelijkbaar touw, daar had mijn edel het op de ketting voorzien (dichte naad, maar je kon wel zien waar de schakelnaad was).
Had ie het toch voor elkaar gekregen 1 schakel open te krijgen, en zat dus vast met zijn snavel.
Nu is die edel echt geen paniekzaaier, en daar had ik geluk mee, maar ik had wel 2 tangetjes nodig om die schakel verder uit te buigen om die snavel eruit te krijgen.
Ook goed afgelopen dus.
Derde maal dus nu mijn Pyrrhura, helaas was ik daar niet snel genoeg bij.
Ik let altijd wel op met wat ik koop, als iets te beschadigd raakt, gooi ik het weg, bv. met speelgoed met touw.
En nu ben ik heel veel huisgebonden, maar als ik wegga, gaat het meeste speelgoed uit de kooien.
Nu zijn mijn vogels erg veel buiten de kooi, meer dan erin.
Spelen doen ze erg graag, om ze nu zonder speelgoed te zetten vind ik ook al zowat.
Als je het allemaal heel kritisch bekijkt zit er aan veel speelgoed toch wel risico's.
Het speeltje wat dit heeft veroorzaakt was er zo eentje met stokjes, en zo'n maansteen eraan, was ie erg druk mee.
En door de sluiting, ligt dan nu de snavel eraf.
Ja, je word wel erg argwanend naar wat voor materiaal je voor je vogels gebruikt
.
Ik hoop i.i.g. dat mensen dit lezen, en er wat van leren, en hun speelspullen nog eens goed bekijken.
Want een ongeluk zit echt in een heel klein hoekje helaas.
Of mij Pyrrhura zich straks weer zal kunnen redden weet ik nog niet, ik zal er in ieder geval kosten nog moeite voor besparen.
Als ie verder maar genoeg voeding binnenkrijgt, dan zijn we al een heel eind op weg.
Nog bedankt allemaal, ik houd julie wel op de hoogte.
Groetjes Monica.