Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > molukken kaketoes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : molukken kaketoes
smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2007-04-10 - 23:29:41 send message to smedinga

man jaagt op de pop en bijt haar in de veren, wie kan me over dit gedrag iets meer vertellen.


t.wijsbroek
Website Member
Posts :15

Website Member
2007-04-12 - 14:48:18 send message to t.wijsbroek

Hoe oud zijn deze molukken. Als ze inderdaad broedrijp zijn moet je opletten, het mannetje kan dan zo agressief zijn dat hij het vrouwtje afmaakt, Als de pop jonger (of te jong is) voorlopig apart zetten


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2007-04-12 - 16:23:27 send message to Sam&dave

Idee is om de man te kortwieken zodat de pop sneller is en gemakkelijker kan 'ontsnappen'. Is in de broedtijd gebruikelijk.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-04-12 - 16:54:07 send message to lennard

en dan maar een stuk of 2 pennen eruit knippen en de buitenste laten zitten, dan kan die niet meer zo snel vliegen.happy :) En heel goed in de gaten houden.wink ;)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-04-12 - 17:20:44 send message to mijnkaketoes.nl

Bert

Is dit een koppel wat al jaren samen zit of is dit recentelijk gekoppeld.

Zijn beiden geslachtsrijp?

Hoe ruim zitten de molukken?

groet

Henk


jim
Website Member
Posts :69

Website Member
2007-04-12 - 19:50:04 send message to jim

Dag Bert,

Ik heb met mijn koppel net hetzelfde a/d hand.
Als de man aan het nageslacht wil beginnen en het popje niet,dan wordt hij heel vervelend en zeer vijandig.

Vorig jaar heeft hij de halve snavel van haar weggebeten.

Heb toen 1 vleugel kortgewiekt,en even daarna zijn ze overgegaan tot een geslaagde kweek.

Mvg,

Jimmy uit Peer


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2007-04-13 - 22:33:27 send message to smedinga

Dit koppel is van een klant van mij, de pop wordt continu achterna gezeten, en als hij de pop erbij weghaald en een dag later terug zet zijn ze super verliefd. Ze zitten in een kooi van 2x2x2 met twee nestblokken ter beschikking met dubbele ingangen


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-04-13 - 23:25:01 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Jammer dat zulke mooie zeldzame vogels op deze manier gehuisvest worden.

Dit noemen ze nou vragen om problemen.sad :(

6 bij 2 meter is ongeveer het minimale voor zulke grote vogels.
Bij voorkeur een binnen/buiten huisvesting met voldoende uit het zicht/vlucht mogelijkheden voor de pop.

In een kooi van 2 bij 2 meter heeft het ook geen nut om een nestkast met 2 ingangen te hebben ,of om de man te knippen.

In zo´n geval gaat voor de pop alleen de tekst op van het liedje:Vluchten kan niet meer,Ik zou niet weten hoesad :(

Groeten rene





klunder123
Website Member
Posts :7

Website Member
2007-04-13 - 23:35:57 send message to klunder123

schandalig dat zulke vogels in zon kleine kooi gehouden worden.en dat er handelaren zijn die ze aan ondeskundige mensen verkopen.....


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-04-14 - 08:21:23 send message to mijnkaketoes.nl

Bert

De huisvesting is inderdaad niet ruim. Hoewel ik dit ook wel ken van kwekers die volieres hebben van 10 meter lang hoor. En daar zou de pop toch moeten kunnen vluchten.

De oplossing is niet altijd makkeijk. Maar goed de man zal in ieder geval geknipt moeten worden.
Ik ken een duitse kweker die hetzelfde probleem heeft. Hij doet de man tijdens de broedse periode een kraag om (net als bij verenplukken). Dit heeft hij 2 seizoenen gedaan en de man pikt en bijt de pop niet meer.

Hoewel alles bij de een wel en de ander niet werkt , is dit wellicht te proberen.

Henk

P.s Je zou ook kunnen zeggen schande dat de kopers zich eens niet orienteren op wat ze kopen.
Waarom altijd de bal bij de kweker of handelaar leggen. Ik weet in ieder geval uit eigen ervaring dat de klanten bij Bert een verdomd goede voorlichting krijgen.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2007-04-14 - 13:26:39 send message to wiechmann

henk
ben het helemaal met je eens happy :)


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2007-04-14 - 13:55:51 send message to Fokke

Ik heb in het verleden meermalen met dit probleem te maken gehad zowel bij grote parkieten als bij lories. In zo'n geval scheer ik met een scheermesje de baarden van de grote slagpennen van 1 vleugel af. De betreffende vogel kan dan nog wel vliegen maar niet goed richting houden en begint zich daar door onzeker te voelen waardoor het jagen over is. Een extra voordeel van deze methode is dat je het aan de vogel zelf haast niet kan zien dit in tegenstelling met het knippen van de hele pennen waardoor de vogel er verminkt uitziet.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2007-04-14 - 17:13:44 send message to rajar

Hallo

Mijn ervaring met jagende mannen is als je ze kleiner zet b.v. 1 m3 is het jagen over.
Dit heeft bij mij gewerkt bij kleine geelkuiven , ducorps kaketoes en witkuiven.
De reden waarom ze stoppen met de pop opjagen is mij niet duidelijk.

M.v.g Rob


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-04-15 - 22:16:18 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

In een kooi van 2 bij 2 is de afstand tussen de stokken maximaal een1.50 tot. 2 .50 meter.

om dit te overbruggen is vliegen niet nodig,ik snap dan ook niet de waarde van het knippen van de man.

in een kooi van 1 m³ kunnen genoemde vogels amper hun vleugels strekken,laat staan dat de man kan jagen.

Ook al zou het super klein huisvesten de oplossing zijn om het jagen van de man te voorkomen,zou ik er geen voorstander van zijn.

Ik zou dan de witte kakatoes nog liever op een negatieflijst zien staan.


Witte kakatoes zijn zeer intelligente vogels die zeer veel prikkels nodig hebben om in goede conditie te blijven(geestelijk en lichamelijk).

Hoe langer dat ik deze vogelsoorten observeer hoe meer ik de conclusie trek dat Handopfok(asociaal aan soortgenoten) en een te kleine huisvesting funest is voor het welzijn van deze(maar ook vele andere)soorten vogels.

Dit leidt in mijn opinie ook tot de vele problemen.(gedragsstoornissen)

Ik probeer mijn vogels optimaal te huisvesten maar weet dat dit onmogelijk is,maar streven naar het maximale vindt ik het minimale wat Je kunt doen als liefhebber.

Groeten Rene






Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 228 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede