Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken met Koningsparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweken met Koningsparkieten
markricardo
Website Member
Posts :47

Website Member
2004-02-17 - 23:58:16 send message to markricardo

Hallo.
Ik ben op zoek naar tips/ervaringen van kwekers of andere mensen over de kweek met de (australische) Koningsparkiet,wie kan mij hier meer over vertellen?De man die ik heb is van 2002 en de pop van ca.2000.Ze zitten bij ons in een voliere (apart) van 4 x 1 x 2 m. (lxbxh).Vast bedankt voor eventuele tips en/of ervaringen!!happy :)
Mvgr. Mark.


markricardo
Website Member
Posts :47

Website Member
2004-02-22 - 17:19:20 send message to markricardo

Niemand hier ervaring met Konings?sad :(


aws
Website Member
Posts :102

Website Member
2004-02-22 - 17:36:59 send message to aws

Voliere is wat aan de korte kant maar ken net.
De man is nog wat aan de jonge kant maar de pop kan al wel broedrijp worden genoemd. Er kunnen problemen ontstaan als de pop aan een legsel wil beginnen. Ze gaat dan nl achter de man aanjagen.
Als ze het samen kunnen vinden zal de man vanzelf de pop gaan voeren en niet lang daarna de eerste eieren verwachten. Bij mij lukte het niet op ronde stokken dus heb ik gewone 2x2 cm stokken neer gehangen.
Ze kunnen gaan broeden vanaf augustus tot aan december.
Mijn vogels deden het in een natuurbroedblok van 175 hoog, waarin turfmolm met houtnippers lagen

Ik hoop dat je er wat aan hebt


markricardo
Website Member
Posts :47

Website Member
2004-02-22 - 18:51:57 send message to markricardo

Bedankt voor je reactie.
Ze kunnen het samen goed vinden dus dat geeft (nog?) geen problemen.Ik heb 2 blokken een van 30x30 en 80 cm hoog en een van 30x30 bij 160 cm hoog.Ze hebben verschillende dikte takken tot hun beschikking.En totaal kunnen ze zo'n dikke 3 meter (vrij) vliegen.Allebei zijn ze in top conditie dus blijft het gewoon afwachten.Alle tips zijn welkom hoor!Bedankt..wink ;)


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-02-22 - 20:45:23 send message to leekgloster

Om met de koningsparkiet ta gaan kweken moeten zowel man als pop minimaal 3 jaar oud zijn.
Als één van de beide jonger is (in dit geval de man) maak je nog geen kans op bevruchte eieren


lode
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-02-23 - 19:40:27 send message to lode

De familie van de Koningsparkieten bestaat uit drie soorten met elf ondersoorten. De bekenste en meest voorkomende in de Nederlandse volieres is wel de Australische Koningsparkiet. Niet een van de makkelijkste parkieten om te kweken, maar om deze 42 cm. grote parkiet in de voliere te hebben is al een genoegen opzich. De vogels worden vaak na enige tijd zeer vertrouwelijk met hun verzorger. Als ik mijn koppels een stukje appel aanbiedt, komen ze naar het gaas, en nemen met hun snavel dit uit mijn hand. Vooral de mannen worden zeer mak. Ook in zijn hele doen en laten zijn het rustige sierlijke vogels. Vaak is het een probleem om een koppel bij elkaar te krijgen wat klikt. Als men twee vogels heeft, waarvan de pop niet bij de man op de stok durft te komen, kan men beter door ruiling een andere vogel proberen te krijgen. Ook v.w.b. het nestblok verlangen ze wel wat meer dan de meeste ander parkieten. Bij mijn koppels heb ik een uitgeholde boomstam van plm. 160 cm. als nestblok in de vluchten staan. De Koningsparkieten zijn pas in hun derde levensjaar op kleur en geslachtsrijp. De poppen leggen 3 tot 6 eieren die zo'n 21 dagen worden bebroed. Het uitvliegen gebeurd tussen de zevende en negende week. Hierna worden ze nog enkele weken door de ouders gevoerd. Een omschrijving van de vogels lijkt mij bij het zien van de foto's overbodig (foto's zijn gemaakt in de ruiperiode). De Australische Koningsparkiet, een geweldig mooie parkiet, die winterhard en zeer sterk is.

gekopieerd van: www.vogels.ismijnhobby.nl/

hopelijk kan je er ix mee

lode


markricardo
Website Member
Posts :47

Website Member
2004-02-24 - 20:21:56 send message to markricardo

Hoi Lode.
Bedankt voor je reactie,toevallig ben ik van de week op deze site geweest en heb dit stukje gelezen,naar deze soort info was ik op zoek!
Groetjes Mark.wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede