Goh, helemaal geen reactie...
Nou, wat geef ik de mijne:
Graanmengsel premium.
Verder veel groenten, en fruit.
Groente
aprika, bleekselderij, sugarsnaps, peulen, sperziebonen, tuinbonen, witlof, wortel,mais,tomaat, etc.
Zo af en toe ook bloemkool of brocolie, maar dan gekookt en afgekoeld.
Fruit:appel ananas, peer(met mate), banaan (ook met mate), mandarijn, kiwi, sinaasappel, abrikozen,druif,etc.
Geen avocado's, deze zijn giftig!
Aardbeien moet je ook mee oppassen, de zaadjes die erop zitten kuunen een allergische reactie uitlokken...heb ik dus nooit gegeven.
Ook uitkijken met rozijnen in het voer (haal ik eruit), i.v.m. het aanmaken van methaangassen in de darmen, vogel word er niet zozeer ziek van, maar kan er last van gaan krijgen.
Eenmaal in de week een hardgekookt ei (ongeveer 8 min koken), geven met schil.
Eenmaal in de week, gekookte kippekluif, zonder vel, met vlees.
1 a 2 maal in de week een klein blokje kaas.
1 a 2 maal in de week een beetje biogarde.
Verder wat notenmix, hazel, ceder, walnoten, palmnoten ed.
Het zijn fruiteters bij uitstek, daar zijn hun darmen dan ook op ingesteld.
Bij mij geen pellets, is ook niet nodig, als ze overal genoeg van binnenkrijgen.
Mijn edel is het bovenstaande lijstje van kleins af aan gewend, eet dus letterlijk alles wat er op staat (en ook wel meer).
Ik kan mij voorstellen, dat wanneer je een vogel koopt die maar weinig gewend is dat het wat lastiger gaat worden.
Echter heb ik vorig jaar ook een oude guatemala amazone gekocht, die het gewend was met de pot mee te eten, en verder vooral alleen zonnepitten at.
Hij houd zich nu ook behoorlijk aan het bovenstaande lijstje, en dat terwijl het enige stukje gezond wat ie kende, een schijfje appel was.
Hopelijk heb je er iets aan