Ik heb de nagel met groene leem ingesmeerd en nu is hij helemaal genezen. Hallo, EĂŠn grijze roodstaart van mij heeft een nageltje gekwetst waaruit hij soms bloedt. Een deel van het harde gedeelte is er in lengte afgescheurd tot aan het leven. Wat kan ik doen daar hij telkens weer opnieuw met spelen het geheelde wondje terug open haald. Avast veel bedankjes
als het gaat bloeden: bloem schijnt een stof in te zitten die bloeden stelpt, voorderest zorgen dat de vogel er niet bijkan, mischien een kraag o.i.d. dat is het denk ik wel waard want een vogel zonder nagels is toch minder mooi dan een vogel met nagel groeten steyn
Het is inderdaad zo dat bloed een stolmiddel bevat. Het bloeden stopt en het wondje groeit weer dicht. Helaas werkt dat niet bij een afgebroken of gespleten nagel. Het bloed stolt wel maar, doordat de wond niet snel genoeg dichtgroeit, gaat de wond steeds weer open. Als de punt van de nagel is afgebroken, is het eenvoudig dicht te branden met een hete soldeerbout. Bij een gepleten nagel is het lastiger. Soms kan het gespleten deel er met een nageltang worden afgeknipt zodat je alsnog een soldeerbout kunt gebruiken, maar als de scheur dieper zit, zou ik toch maar even met de vogel langs de dierenarts gaan.