Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Forpussen voeren niet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Forpussen voeren niet
Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2007-01-22 - 12:12:39 send message to Tosa

Hallo iedereen,

Ik heb een paar maanden geleden een koppel forpussen gekocht.
Enkele weken terug heb ik deze in een broedkooi gezet en de pop is vrij snel beginnen leggen (7 eieren). Deze eieren zijn allemaal bevrucht. Dus tot zover gaat alles goed. De pop broedt uitstekend. Gisteren is het eerste jong uitgekomen, maar ik denk dat de ouders het jong niet voerden. Deze morgen was het al dood en het had een lege krop. Nu is er al een tweede jong geboren en ook nu ziet het er naar uit dat de ouders niet zullen voeren. Heeft er hier iemand ervaring of tips?

Dank bij voorbaat


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-01-22 - 12:13:51 send message to dooren

Wat voer je?
Gert


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2007-01-22 - 12:18:32 send message to Tosa

Ze krijgen een doorsnee parkietenmengeling, elke dag eivoer (Witte molen), grit en 2x/week een vitaminesupplement door het drinkwater (quikon). Ze krijgen ook geregeld wilgentakken.
Ik heb ze nu ook een takje trosgierst bijgegeven.
Denk je dat het aan de voeding zou liggen?

Grtz


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-01-22 - 13:13:22 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat nemen ze op?? alleen zaad of eten ze echt "alles" op?

Eventueel zou ik ze "dwingen eivoer" te eten door alleen dit te verstrekken.

Als de jongen 1 week oud zijn zou ik weer zaad erbij geven.

Het koppel kan bv ook nog te jong zijn, wellicht is er bij een volgende ronde meer succes.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-01-22 - 13:30:46 send message to Niltava

Misschien kun je ook de vorige eigenaar vragen wat hij ze gaf?
Verder misschien in water geweekt brood.


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2007-01-22 - 13:59:33 send message to Tosa

Ze nemen nochtans goed eivoer op. Hun bakje is elke dag uit. Ik zal eens proberen om er wat brood door te mengen, wie weet helpt het wel.
Ik weet niet wie de vorige eigenaars waren, want ze komen van een handelaar en ik betwijfel of die het weet.
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Grtz.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-01-22 - 15:37:50 send message to tonnl

Probeer eens kleine stukjes appel door het eivoer. In appel zit pectine, dat is een soort "bindmiddel", daar reageren veel vogels positief op wat voeren betreft.
Succes,
groeten, Ton.


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2007-01-22 - 15:57:36 send message to Tosa

Ah dat wist ik niet van die appel. Ik heb ze nu eivoer gegeven met brood en appel erin gemengd. Het jong krijgt al serieus honger en richt zich goed op, dus aan hem zal het niet gelegen hebben. Het zijn gewoon de ouders die precies niet door hebben dat de eieren uitgekomen zijn. Achja ik zal wel zien wat er gebeurt, misschien beseffen ze toch plots dat ze moeten voeren en anders volgende keer beter hé.
Grtz


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-01-22 - 16:22:22 send message to vandervliet

Tosa. Stop eerst eens met dat vitaminesuplement. En probeer eens Faunafood eivoer (wat door heel veel kromsnavelliefhebbers wordt gevoerd). Of de ORLUX goldpate. Beide eivoeders zijn ietwat vochtig, en in samenwerking met de eerder genoemde appel doen ze het vast wel.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-01-22 - 16:51:15 send message to broto

Of ze wel of geen eivoer eten maakt niet zoveel verschil hoor.
Ik heb ook koppels forpussen die absoluut geen eivoer eten , maar brengen de jongen wel groot.
Maar bij jou eten ze wel eivoer , dus daar ligt het niet aan.
De eerste dag worden ze wel vaker niet gevoerd.

Stoor je de vogels niet te veel??
Zitten er forpussen tegenover?? die ze kunnen zien?
Als dat het geval is kan het zijn dat de man de hele dag bezig is zijn teritorium te verdedigen in plaats van voeren.

Henk


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2007-01-22 - 17:07:59 send message to Tosa

Ik kijk maar 1 keer per dag in de nesten dus het zou mij wel verwonderen als ze daarvan verstoord zouden zijn. Idd ze eten perfect eivoer, alleen ze geven het blijkbaar niet door aan de jongen.
De man zit ook vrij veel in het nest en er zijn geen andere forpussen aanwezig. Ik zal wel zien of het tweede jong overleeft.
@Vandervliet: Waarom stoppen met die vitaminesupplementen?

Grtz en bedankt voor de respons


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-01-22 - 17:14:32 send message to vandervliet

omdat je aangaf dat je vogels wel eivoer aten. Dit wordt door een fabrikant uitgebalanceerd wat betrefd eiwitten, mineralen en vitamines. Nu geef je door het water nog meer vitamines, en wat dies meer zij. Zo krijgen je vogels een onbelans in hun voedingspatroon en behoeftes.
Sommige liefhebbers voegen breedmax ed. aan hun eivoer toe, wat een onbalans veroorzaakt. Lukt het is het prachtig, zo niet ligt het aan die rotvogels.


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2007-01-22 - 17:19:29 send message to Tosa

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Achzo, ja idd ik kan maar proberen hé. Ik heb niets te verliezen. Ik ben ondertussen al snel om ander eivoer ook geweest.

Grtz


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2007-01-29 - 10:55:54 send message to Tosa

Even een update. Er zijn 5 jongen uitgekomen, maar de pop is helaas nooit beginnen met voederen. Ik laat ze nu nog eens broeden.

Grtz


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-01-29 - 16:43:24 send message to zebraonline

Appel door het eivoer en/of druivensuiker door het water helpt weleens...je kan de jongen ook enkele keren met een spuitje voeren zodat deze sterker zijn en harder gaan bedelen...



broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-01-29 - 16:54:47 send message to broto

Je kan natuurlijk alles gaan proberen, maar ik blijf van mening als ondanks eivoer dat ze eten de jongen niet voeren, er iets niet goed is met de ouders of de jongen.
Heb zelf ook een nest met 8 bevruchte eieren gehad waarvan er maar 3 jongen het hebben overleefd, die worden wel heel goed gevoerd.
Forpussen zijn niet erg kieskeurig hoor.
Ook zonder dat ze eivoer eten, komen de jongen heel goed groot.
Dus kijk de ouders na, ( leeftijd) en laat ze als ze minimaal een jaar oud zijn nog is proberen, misschien lukt het wel.
succes

Henk



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede