Hallo Peter,
Mooi, je laatste zin tussen haakjes.
Je hebt ook een leuke manier van interpretatie van het wetboek!
Het zou eens waar moeten zijn wat jij daar schrijft:
Volgens de letter is het echter zo dat de eerste 6 maanden de verkoper dient aan te tonen dat het product bij verkoop geen gebreken had. (de vogel gezond)
Daar moet je dan wel op staan.
--------
Met andere woorden… je zou na de koop van de verkoper kunnen eisen dat deze bewijzen ven gezondheid levert. Wellicht door een uitgebreid onderzoek van een kundige dierenarts.
Werkelijk dat zou een mooie zaak zijn maar zo werkt dat niet….
In de praktijk volstaat de opmerking van de verkopende partij “het dier is gezond” en dat zegt de verkoper al bij de daadwerkelijke verkoop.
Veel consumenten zijn niet op de hoogte dat zij eigenlijk best aardig wat rechten hebben.
Te vaak laat de consument zich afbluffen, te vaak is de consument bang voor de rechtsgang.
Ik heb geen zin om hier een “welles nietes” spelletje te spelen, daarom dat ik nu maar anderen voor mij laat spreken!
Lees eens wat de Juristen van Pakara hierover schrijven!
link:
http://www.pakara.nl/Documents/DE KOPER EN ZIJN PAPEGAA1 29-4-5.doc
Als dat nog niet voldoende is…. lees dan ook eens wat het adviesorgaan van de overheid daarover schrijft:
link:
http://www.consuwijzer.nl/Consumentennieuws/Nieuwsarchief/Lezersvragen_Spits/Lezersvragen_Spits_2008/Lezersvraag_Spits_over_een_zieke_pup?sview=news
Uit beide URL’s kan je duidelijk de rechten van de consument lezen en dat er een vergoeding hoger dan de aankoopprijs wel degelijk mogelijk en zelfs voor de hand liggend is.
Tot slot…
Er is nauwelijks jurisprudentie op dit gebied te vinden en dat moet toch een teken aan de wand zijn!!!
Ik heb duidelijke vermoedens waarom:
Enerzijds… maar weinig mensen durven de rechtsgang te kiezen.
Anderzijds… die mensen die wel de rechtsgang kiezen komen ALTIJD tot een vergelijk met de verkopende partij en dat omdat de verkopende partij kost wat kost jurisprudentie wil vermijden.
Verder kan ik niets meer over dit thema schrijven... ik val dan in herhaling en daar is de lezer ook niet bij gebaat.