Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Toerako's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Toerako's
Gouldamadine121
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-09-06 - 16:01:39 send message to Gouldamadine121

Hey,
even enkele vraagjes uit nieuwsgierigheid; wie kweekt er hier toerako's of weet er iets vanaf ?
En wat zijn de vereisten om een koppeltje te houden en er eventueel mee te kweken ?
En tenslotte hoe zit het met de gemiddelde kostprijs en welk is de makkelijkste ondersoort om mee te starten, als absolute beginner (weinig ervaring met andere vogelsoorten) ?
Grt


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-09-06 - 17:03:33 send message to tropic

Ik wil je niet onmiddellijk ontmoedigen, maar toerakos zijn niet direkt vogels voor de beginneling. Als je het toch van plan bent om ze te houden, is een eerste vereiste voldoende ruimte. In de natuur zijn het vogels die zich hoofdzakelijk al springend voortbewegen in boomtoppen. Volgens mij moeten ze toch minimum over een voliere van 5 X 3 OF 6 X2 meter beschikken. Groter is nog beter. Winterhard zijn ze niet. Moeten dus beschikken over een tocht en vorstvrij nachthok. De makkelijkste soort waarnaar je vraagt is witwangtoerako. Toerako persa persa en persa buffoni komen het meest voor. Kweken is niet zo moeilijk als je éénmaal een goed koppel hebt samen kunnen stellen. Geslachtsverschillen zijn er niet, dus laten sexen.Ze leggen twee eieren. Dit begint al vanaf april maart tot laat in het najaar. Het zijn fruiteters, dus alle dagen vers fruit en bessen. Zoveel mogelijk afwisseling. Hygiene is hierin ook zeer belangrijk. Baden doen ze graag.
Het grootste nadeel bij deze vogels is dat bv. een koppel dat verschillende jaren harmonieus samenleefd, toch op een gegeven moment de ene partner de andere kan vermoorden. Kan zowel de pop de man zijn als omgekeerd. Dus daar moet je zeker voor opletten. Ook als je ze na het kweekseizoen zo samenzetten met andere toerakos kunnen er vechtpartijen ontstaan tot één van de rivalen erbij sneuvelt, en dit kan op enkele minuten gebeuren, dus daarvoor steeds uitkijken.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, en wens je een succesvolle toerakokweek toe.wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-06 - 18:08:24 send message to Niltava



Gouldamadine121
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-09-06 - 18:59:19 send message to Gouldamadine121

Bedankt voor de reacties, maar heeft er iemand al ervaring met het houden van deze vogels (witwangtoerako's) ?
En weet iemand me iets te vertellen over de kostprijs van een koppel ?
grt


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-06 - 19:09:16 send message to Niltava

Je zou bij aviornis moeten vragen, daar zitten waarschijnlijk meer houders.
http://www.aviornis.nl/


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2006-09-06 - 19:33:59 send message to Mars80

Heb al drie jaar een koppel witwang toerako's met de laatste twee jaar jongen. Op zich is het houden van toerako's niet direct moeilijk. Echte beginnersvogels zijn het echter niet. Daarvoor zijn ze toch aan de dure kant (vanaf 250 euro voor een jong koppel) en vergen ze vrij veel tijd. Met name het bereiden van het voer en het vele observeren van het gedrag kost aardig wat tijd. Het fruit moet vanwege de kleine snavel heel klein gesneden worden, anders kunnen etensresten in de slokdarm schimmelinfecties veroorzaken. Ook zijn deze vogels gevoelig voor ijzerstapelingsziekte.
Toerako's zijn weliswaar tijdelijk te houden in een kleinere vlucht, maar zeker met het oog op de onderlinge agressie (en die tegenover medebewoners en jongen) is het noodzakelijk ze groot te huisvesten (minimaal 4x3 m) en je moet beschikken over reserve-vluchten waarin de jongen opgevangen kunnen worden als het ouderpaar agressief wordt. Zeker rond deze tijd moet je de vogels veel observeren, want in een kwartier tijd kunnen ze omslaan en elkaar afslachten.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-09-06 - 20:18:13 send message to tropic

de uitleg die ik je geef is uiteraard uit ervaring. Ikzelf heb al jaren buffoni en persa. Ieder jaar 6 jongen per soort. Maar ik vind dit niet belangrijk voor een beginner. De info die je vroeg kreeg je, dacht ik en dat is veeeeeeel belangrijk dan drie vier of zes jongen. Ikheb momenteel nog zelfstandige jongen buffoni , nog in jeugdkleed te koop


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-06 - 20:45:59 send message to Karel

quote
Het fruit moet vanwege de kleine snavel heel klein gesneden worden, anders kunnen etensresten in de slokdarm schimmelinfecties veroorzaken.


Ik heb gehoord van een liefhebber, dat het fruit (met name hard fruit als appel) zo klein moet worden gesneden omdat het er anders niet voldoende verteert en er bijna compleet weer uit komt.
Om opname van gemorst ("oud") fruit te voorkomen, zie je vaak dat op de bodem kwartels of kleine patrijs- en fazantsoorten worden gehouden, die het opeten voordat het kan gaan schimmelen.

Een praktisch punt kan nog zijn dat, naar ik heb begrepen, de meest algemene toerako's nu zo goed worden gekweekt dat er een verzadiging van de markt optreedt. Dat de prijs hierdoor gaat dalen is natuurlijk niet zo erg, maar dat je straks je eventuele jongen niet meer kwijt kunt, is misschien toch iets om rekening mee te houden.


Gouldamadine121
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-09-07 - 09:47:53 send message to Gouldamadine121

Bedankt voor de vele reacties, en voor degene die zelf toerako's kweken zijn jullie meteen met toerako's begonnen of hebben jullie eerst iets anders gekweekt ?
En nu nog een allerlaatste vraag kunnen witwangtoerako's samen gehouden worden met andere kleinere exoten (zaadeters) ?
Grt


lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-09-07 - 11:50:57 send message to lorius

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb al jaren Fischer toerako's in een gezeldschapvolière samen met o.a. blauwfazantjes, buulbuuls, grasparkieten, lori's, eendjes, muisvogels en tropische mussen. Nooit trammelant naar die soorten echter vorig jaar heeft de man zijn pop vermoort. Dit is iets waar altijd rekening mee gehouden dient te worden echter vaak niet te voorkomen. Zoals al gezegt is kunnen deze incidenten zich in enkele minuten afspelen. s'morgens niets aan de hand s'avonds pop dood!! Overigens is de volière waarin ze zitten 40 m² groot met een verwarmd nachthok van 8 m². Echt geen beginnersvogel vanwege de voeding en verzorging is enige ervaring met vruchteneters gewenst.

Johnny


Gouldamadine121
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-09-07 - 12:09:05 send message to Gouldamadine121

Lorius,
mijn bedoeling was om eventueel een volière te bouwen van 3m*3m*2m (l*d*h*)met een daarin ingebouwd geisoleerd nachthok.
Hierin wou ik één of twee koppeltjes exoten houden of enkele wevers of wida's en één witwangtoerako.
Hierbij zou ik na de kweek een deel mijn jonge bichenows en spitsstaarten plaatsen.
Nu is de volgende vraag; is dit mogelijk en hoe zit het met het aantal fruit dat dagelijks moet verstrekt worden voor één exemplaar ?
Nog even dit, het is maar een ideetje en nog geen vast plan.
Grt


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2006-09-07 - 15:29:17 send message to Mars80

Mijn koppel witwang toerako's waren alles behalve vreedzaam tegenover welke medebewoner dan ook. Binnen een kwartier was mijn koppel zwarte rallen afgeslacht, een rijstvogel zwaar toegetakeld en moest de rest van de bewoners in allerijl uitgevangen worden om erger leed te voorkomen.
Dit schijnt echter bij ieder koppel te verschillen, en bij enkelingen zal de agressie wel meevallen. Wel is het riskant toerako's bij kleinere vogels te zetten, omdat ze erg actief zijn en veel springen. Als zo'n grote vogel bij een landing op een kleinere vogel (en zeker een niet erg wendbare wida) terecht komt, zal deze kleine vogel er niet goed vanaf komen. Zelf heb ik al eens een boomklever (toch zeer wendbaar) moeten spalken toen er een toerako op beland is. Dus niet aan te raden.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2006-09-07 - 17:21:22 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ze kúnnen erg schuw zijn, en als je toch maar één exemplaar wilt nemen, neem dan een met de hand opgevoede vogel, die is dan gelijk lekker tam!
En bedenk wel dat ze door hun fruitdieet erg veel schijten enzo he.. van die waterige poep. Dat betekent erg veel schoonmaakwerk. En je zet ze natuurlijk het beste in een beplante voliere daar ze erg graag tussen de takken springen enzo.. dus das ook weer moeilijk schoonmaakwerk!!


Gouldamadine121
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-09-07 - 18:07:17 send message to Gouldamadine121

Bedankt voor de vele reacties,
maar ik denk dat ik ga wachten tot ik alleen woon; dan ga ik namelijk een stenen verblijf bouwen waar ik mijn kweekkoppels spitsstaarten en bichenows en wie weet tegen dan wat nog in kan huisvesten.
Aanpalend aan dit hok ga ik enkele voliéres bouwen voor zowel jongen als "experimenten".
En in één van die voliéres zal ik dan zeker een koppeltje witwangtoerako's huisvesten, ik vind dit namelijk prachtige vogels.
Wie nog informatie heeft mag zeker nog reageren, hoeveel te meer tips, hoeveel te liever !
Grt


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-07 - 20:51:23 send message to tonnl

Denk tegen die tijd ook even aan het geluid. Toeraco's kunnen behoorlijk kabaal maken, niet in alle situaties zal dat gewenst zijn.


Gouldamadine121
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-09-07 - 21:47:33 send message to Gouldamadine121

Bedankt voor de tip Tonnl,
ik ga hem zeker onthouden maar ik denk dat hier wel een mouw aan te passen is, je hoort toch ook af en toe van kwekers van papegaaien en parkieten die in het midden van de stad wonen, deze zullen daar toch ook wel iets op gevonden hebben, aangezien je in een stad toch wel veel sneller klachten hebt van geluidsoverlast, doordat je buren zeer dichtbij wonen.
Grt



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede