Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Fruit verrijken met Gistocal Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-29 - 22:23:43 send message to Karel

quote
aangezien mijn Amathyst glansspreeuwen weinig tot geen insecten eten


Dat kon wel eens meevallen, Jesse. Het is verbazend om te zien hoeveel insecten er dagelijks worden gegeten in een buitenvoliere.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ze geen krekels of kleine sprinkhanen zouden willen eten. Ik heb sinds kort ook enkele insecteneters en die zijn er verzot op. Het lijkt wel of ze iets wat beweegt niet kunnen weerstaan! Zelfs een tamelijk schuw koppel Vlaamse gaaien komt nu, na een week, de sprinkhanen en kleine muisjes uit de hand eten.

Wat Gert zegt over ijzerstapeling is natuurlijk heel juist. Waarom zou je aan de ene kant ijzerarm universeelvoer geven, om het aan de andere kant via de Gistocal weer toe te voegen.




pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2006-08-01 - 21:17:47 send message to pitylus

J bIRD ,

IK KWEEK AL JAREN APPELVINKEN , KERNBIJTERS , KARDINALEN ENZ. OOK HEB IK NOG TANGARA S GEKWEEKT EN IK KAN U GERUST STELLEN DAT JE GISTOCAL OP HET FRUIT MAG STROOIEN , DAT DIT PRODUCT OVER DATUM IS ZAL NIET VEEL VERSCHIL UITMAKEN ALS HET MAAR DROOG IS BEWAARD EN NIET IS VERANDERD VAN KLEUR . GISTOCAL IS EEN HééL GOED PRODUCT DAT INDERDAAD BIJ HONDEN WORDT GEBRUIKT EN HET IS EEN WONDERMIDDEL VOOR VOGELS KALK AAN TE MAKEN .IK SPREEK UIT ONDERVINDING . VROEGER HAD IK LAST BIJ APPELVINKEN EN KERNBIJTERS VAN KROMME POTEN TOT ZELFS VOGELS DIE NIET KONDEN VLIEGEN , SINDS DAARNA BEN IK BEGONNEN MET GISTOCAL BIJ TE GEVEN ( BIJ MIJN TANGARA S OP FRUIT EN BIJ DE ANDERE OP LEVENDE INSECTEN ) EN DIT 3 A 4 MAAL PER WEEK . WANNEER ER JONGEN WAREN ZELFS IEDERE DAG DE EERSTE 5 A 6 DAGEN EN DAAR IS NIEKS MIS MEE .IK SCHRIJF DIT ARTIKEL OMDAT IK DAAR AL JAREN ERVARING MEE HEB EN NU NOG TROUWENS GEBRUIK IK DAT . IK ZOU ZEGGEN STROOI GISTOCAL MAAR GERUST OP UW FRUIT EN AL DE REST IS LARIE .
VEEL SUCCES .


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-08-01 - 21:50:04 send message to Daniel

Welke groepen vogels zijn gevoelig voor ijzeropstappeling. Ik heb het vaak gehoord bij Toerako's maar voor welke soorten geldt dit nog meer? Puur voor fruiteters of voor bepaalde groepen vogels?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-01 - 22:13:28 send message to Niltava

Fruit en insecteneters. Dit omdat het natuurlijk voedsel (fruit)zeer weinig ijzer bevat.
VanArtis is een verhaal bekend dat men daar vroeger eens problemen met paradijsvogels(meen ik) had omdat een mixer wat roestte.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-01 - 22:58:17 send message to Karel

Naast de toerako's vormen ook de neushoornvogels een risicogroep.
Inderdaad kan het surplus aan ijzer ook ontstaan door gebruikte gereedschappen, maar in eerste instantie zit het 'm in het voer.
Tovo maakt hiervoor speciaal ijzerarm universeelvoer en Nutribird maakt ijzerarme pellets.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-01 - 23:11:38 send message to dooren

Ook beo's en lori's mogen niet te veel ijzer krijgen.

Valkparkieten zijn juist weer gevoelig voor te veel calcium met vit. D3.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-01 - 23:16:10 send message to Karel

happy :)
Over vitaminen gesproken:
Een teveel aan vitamine C schijnt de ijzeropname nog te vergroten.


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-08-02 - 16:37:17 send message to Chow

Je kunt het beste even mailen met de fabrikant van gistocal. Mijn ervaring is dat ze uitstekende support geven. Ze belde mij speciaal op toen ik wat vragen had over hun product.


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-08-02 - 17:01:25 send message to J.Bird

zo te zien heeft iedereen een eigen mening over Gistocal.
Maar zit er in Gistocal ijzer??? dat wist ik niet, dan is het juist niet goed voor de vogels zeker.
eerlijk gezegd snap ik er niet zoveel meer vanlaugh :D

Vriendelijke groeten:
J.Bird


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-02 - 20:06:23 send message to dooren

Hierbij de analyse die ik enige tijd geleden van gistocal heb gekregen.
P/kg:

Ingrediënten:
Gist
Mineralen (basis: fosforzure voederkalk)
Analyse:
Eiwit: 9.7%
Vet: 2.2 %
Vezel: 0.2 %
As: 55 %
Vocht: 2.1%
Calcium: 21 %
Fosfor: 11 %
Natrium: 1.2 %
Magnesium: 0.2 %
Kalium: 0.4 %


Bevat (per kilo):
Cu: 75 mg
I: 50 mg
Fe: 1000 mg
Mn: 50 mg
Zn: 170 mg
Vitamine A: 300000 IU
Vitamine D3: 20000 IU
Vitamine E: 5000 mg
Vitamine B1: 20 mg
Pantoth.: 200 mg
Nicotin.: 400 mg
Vitamine B6: 50 mg
Vitamine B2: 90 mg

Je ziet bv. bij ijzer Fe dat dit in verhouding hoog is tov andere metalen, zoals koper zink.

Deze analyse heb ik persoonlijk ontvangen van Gistocal.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-02 - 22:04:27 send message to Karel

Om een handvat te hebben:
Voor neushoornvogels wordt een ijzerarm dieet aanbevolen met een max. van 50mg per kg. Dit geldt natuurlijk voor het totaalvoer (dat bestaat niet alleen uit Gistocal), maar is wel iets om rekening mee te houden.

Ik weet niet wat er wordt aanbevolen voor de fruit/insecteneters die jij hebt. Misschien is daar meer over te vinden op internet.happy :)


Ornitho
Website Member
Posts :1

Website Member
2006-08-02 - 22:19:57 send message to Ornitho

Gert, de verhouding zegt totaal NIKS omdat je moet weten hoe de serumwaarden zijn. Er zit veel meer ijzer in het bloed dan koper om maar
iets te noemen. Daarnaast moet je ook weten dat er zoiets bestaat als: ijzerbindingscapaciteit (TYBC = Totaal Ijzer Bindings Capaciteit). Dwz dat je moet bepalen hoeveel ijzer aan het eiwit transferrine gekoppeld kan worden om getransporteerd te worden. Deze waarden zijn ook maar van heel weinig vogels bekend. Hans Cornelissen heeft een uitgebreide studie verricht naar ijzerstapelingsziekte bij Toekans. Daarbij zijn dus wel de TYBC waarden bepaald. Echter van de meeste vogelsoorten is het onbekend.
Verder zijn van ijzer ook veel meer normaalwaarden bekend dan van bv Koper.
In gistocal zit dus een hoeveelheid ijzer die niet schrikbarend hoog is. 1 gram per
kilo gistocal is niks. Wanneer je op de diverse verpakkingen van zachtvoeders kijkt dan zal het ijzer wat je via gistocal toevoegt in het niet vallen. Of je moet wel heel hoog doseren. Nee, de fabrikant zit wel aan de safe side. Logisch natuurlijk want die gaan ook niet over 1 nacht ijs. Van diverse sporenelementen (zoals Cu en Pb)zijn de normaalwaarden lang niet voor alle vogelfamilies bekend. De serumwaarden voor de divesre sporenelementen en mineralen van de diverse groepen zijn onderling de ook nogal verschillend. Daarnaast heb je nog de verschillen tussen de geslachten, leeftijd etc.

gr Jos


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-02 - 22:35:24 send message to dooren

Klopt Jos, maar mijn persoonlijk menging is dat je met ijzer voor fruitetende vogels voorzichtig moet zijn.

Ook ijzer van dierlijke afkomst wordt beter opgenomen als van plantaardige afkomst.
(wordt in deze analyse van gistocal niet verteld)

Gezien fruitetende vogels zeer goed en efficiënt ijzer kunnen opslaan, lijkt me het niet verkeerd om hiermee spaarzaam om te gaan.

We weten echter niet welke andere voedingsmiddelen worden gegeven naast gistocal, die ook bijdragen aan directe of indirecte verhoging van het ijzergehalte.

Sommige voedingsstoffen versterken de opname van ijzer zoals C, in fruit zit veel vit. C die fruiteters nu eenmaal eten.

In het totaal zegt het misschien niks omdat de meeste zaken nu eenmaal in de vogelwereld niet keihard wetenschappelijk zijn onderbouwd.
(echter voorzichtigheid kan geen kwaad)
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-02 - 22:55:18 send message to Karel

Gert, Jos,

Om weer even helemaal terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag, wat betreft het verstrekken van Gistocal na verstrijken van de houdbaarheidsdatum:

Afgezien van het feit dat een houdbaarheidsdatum niet voor niets wordt vermeld, doet de aanwezigheid van met name gist in Gistocal, me vermoeden dat je dat beter niet kunt doen. (Wordt gist immers na verloop van tijd niet omgezet in ??)

Mogelijk dat jullie hier een antwoord op hebben?



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-02 - 23:03:08 send message to dooren

Hoi Karel,
De houdbaarheidsdatum staat er niet voor niets op, maar ook hier bouwen fabrikanten een veiligheidmarge in m.b.t. tijd. (als het goed is)

Ook hoeveel dagen is er over de houdbaarheidsdatum?

Was de verpakking nog gesloten?

Gistocal is een "kurkdroog" product, gevoelsmatig met een gesloten verpakking durf ik wel wat te riskeren.

Alleen voor die 7.50 Euro per pot van 500gram, moet je daarvoor vogels wagen?

Eigenlijk zou de vraagsteller gewoon Gistocal zelf moeten mailen, binnen een week heb je antwoord wink ;)
Gert



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede