Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verminkt jong Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Verminkt jong
Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-07-12 - 20:21:15 send message to Chow

Ik heb 3 engelse jongen in blok liggen. Paar dagen geleden zijn er schermutselingen geweest in de kolonie en heeft een vreemde pop blijkbaar het jongste jong te pakken gehad. De oudsten (4 weken) doen het uitstekend maar de jongste (3 weken) mist een flink stuk van de bovensnavel. hij wordt wel gevoerd. De vraag is kan dit jong overleven en groeit de snavel weer aan?? De bovensnavel komt net niet tot aan de ondersnavel.


arnold 58
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-07-12 - 22:27:52 send message to arnold 58

Hallo Chow

Ik heb een Pyrr.Rodecephala jong zitten met een afgebeten bovensnavel, jong van verleden jaar.
Het beestje heeft zich goed kunnen redden en het groeit heel langzaam weer aan.
Volgens mij kan dit wel een paar jaar duren.
Het is maar net de vraag of hij zich zelf kan redden als hij straks zelf moet gaan eten.


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-07-12 - 22:42:07 send message to Chow

Ik vind het zielig als hij straks moet verhongeren. Weet niet goed wat ik er mee aan moet. Mocht hij/zij het redden dan is het nog maar de vraag of hij/zij later jongen kan voeren. Verder ga ik over een paar jaar emigreren en dan wil misschien niemand de vogel hebben. Mits het jong straks kan eten zou hij prima zijn om tam te maken (kan ie ook niet bijten happy :) ) maar wie wil een parkiet zonder snavel... Vervelend hoor...


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-07-13 - 08:57:58 send message to johanblok

Naar mijn ervaring redden dit soort vogeltjes zich over het algemeen wel. Nu de baasjes nog...


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-07-13 - 09:53:32 send message to Chow

Ik krijg er de zenuwen van sad :(


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-07-13 - 12:10:23 send message to lennard

waar ga je naartoe emigreren?happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-13 - 12:11:43 send message to Karel

Even afwachten Sjoerd. Als het goed is groeit er al na een paar dagen een nieuwe snavelpunt. Je kunt dat duidelijk zien: er komt in het midden een kleine puntje tevoorschijn alsof er onder de snavel een nieuwe naar voren schuift.happy :)

Als je na een week of 2 nog helemaal niets ziet, is de snavel vrijwel zeker onherstelbaar beschadigd aan de wortel en komt het niet meer goed. In het laatste geval is de "keuze" aan jou. Vervelend maar waarsad :(


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-07-13 - 18:49:35 send message to Chow

Er zit nu nog een korst op van bloed. Ik hou het in de gaten. Als het jong over een week uitvliegt en het kan niet goed eten is het wel een probleem. Ik kijk het wel even aan.

@ Lennard. We zijn bezig om een huis te bouwen in Suriname. Daar gaan we over een paar jaar definitief naartoe..


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2006-07-13 - 23:04:27 send message to Swaas

Chow, woon je ver van belgie?
Anders mag je jonge vogel wel hier naartoe komen hoor, ik heb hier opvangertjes genoeg zitten, aandacht en liefde genoeg, met of zonder bovensnavel, hier wordt toch niet gekweekt, alleen voor de funwink ;)


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-07-14 - 00:02:07 send message to Chow

Als iemand de zorg voor het grijze geelmaskertje wil overnemen graag. Maar jullie zitten allemaal een verdomd eind weg happy :) Bovendien is hij/zij nog niet uitgevlogen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-14 - 10:14:22 send message to Karel

quote
Maar jullie zitten allemaal een verdomd eind weg


Als wij allemaal zo ver weg zitten, ben jij dan niet eigenlijk degene die een verdomd eind weg zit laugh :D


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-07-14 - 14:05:41 send message to Chow

Wellicht heb je gelijk wink ;)


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2006-07-16 - 17:45:46 send message to Diesel

In principe groeit de snavel wel weer aan dacht ik hoor..

Als het echt tot op de neusdop kapot is, is de kans klein, maar mocht het halverwege zijn zoals jij lijkt te beschrijven, zou de snavel wel weer aan moeten groeien.

Ik zou het even de tijd geven, en anders heb je bij deze dus al een goed thuis gevonden bij Swaas voor dit vogeltje wink ;)

Hoop dat je het voor de afstand niet zal laten, als het diertje zo een kans heeft zou ik het dit geven.

Hoe gaat het nu met de kleine? Word het wel goed gevoerd verder door de ouders?


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-07-16 - 20:52:51 send message to Chow

Het jong wordt gevoerd maar zal over uiterlijk een week uitvliegen. De oudste is er sinds vandaag al uit namelijk. Ik zie het zwaar in. Er is wel een stuk bovensnavel over maar het lijkt alsof de onderkant ook geraakt is. Ik geef het vogeltje het voordeel van de twijfel en laat het zitten. Mocht hij/zij straks niet kunnen eten zelf dan heb ik echter weinig keuze.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2006-07-17 - 00:29:02 send message to Swaas

ls het jong moest overleven, maar een verminkte snavel houd, kijk dan eens uit als iemand deze kant uit komt, ik zit op een hondenforum ook, en regelmatig worden er wandelingen gedaan, waarbij nederlanders naar hier komen wandelen met ons, misschien kan het op die manier.
Het krijgt hier "levenslang" opvang das zekerhappy :)


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2006-07-17 - 21:54:03 send message to KeesdeJongh

Beste mede vogelliefhebber,

Uit pure ervaring moet ik je toch vertellen dat waneer de bovensnavel echt goed tot aan het leven is afgebeten deze niet meer aangroeit.
Het ligt er dan ook aan hoever de snavel afgebeten is of de vogel zelf zaden zal kunnen pellen, waarschijnlijk zal hij wel zacht voer kunnen eten.
Is het puntje net tot aan het leven geraakt dan is het wel mogelijk dat hij gedeeltelijk hersteld zodat hij toch nog zaden kan pellen.
Ik zou wel de vermoedelijke dader weghalen bij de rest van je vogels, zorg verder dat je meer nestgelegenheid dan dat je koppels in je volière hebt hangen.

Veel succes met je vogels.

Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 97 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede