Ik heb er nu een jaar of zes mee gekweekt en vele jongen met de hand opgevoed.
De belangrijkste ervaringen die ik kan delen (soms eigen ervaring, maar vaak door feed-back van mensen die hier een uiltje kochten):
Ieder kerkuil-individu is anders; ze hebben allemaal een eigen karakter. Dat merk je al direct in het nest. De een is brutaal en staat altijd vooraan en is nergens bang voor terwijl de ander terughoudender is en altijd iets schrikachtig blijft bij eerste benadering.
De ene kan een echte allemansvriend zijn terwijl de ander zich hecht aan slechts een persoon en niets van andere moet hebben.
De ene vliegt je overal achterna en heeft totaal geen oog voor zijn omgeving; de ander reageert bijna panisch in een vreemde omgeving en kan in eerste instantie volledig verstarren.
Mij is gebleken dat deze verschillen niets te maken met geslacht of leeftijd, maar gewoon tot het individuele karakter van de uil behoren.
Overigens zijn ze wel allemaal even leuk, op hun eigen manier!
Ook is gebleken dat een vogel die met de hand is opgevoed en een tijdje "tam" heeft geleefd, niet altijd makkelijk aan een andere uil is te koppelen. Soms klikt het gelijk maar vaak gaan er wat vechtpartijen aan vooraf, voordat ze elkaar accepteren.
Vogels die door de ouders zijn opgevoed koppelen eigenlijk altijd direct met de aangeboden partner.
Het is zelfs mogelijk een dergelijk stel na de eerste broedronde om te koppelen, waarna ze met hun nieuwe partner direct weer een nestje voortbrengen. Ook koloniekweek is goed te doen als er genoeg nestkasten zijn.
PS
En toch denk ik dat het een mannetje is Hij heeft toch zo'n koppig mannelijk karakter soms.
Hier heb ik geen antwoord op. Er staan teveel tegenstrijdigheden in deze opmerking