Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wortelsap Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wortelsap
cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-05-21 - 14:40:11 send message to cocobar

Tijdens het surfen kwam ik een volgende recept tegen:

Ik heb de beste resultaten met zelfgemaakt eivoer. Een prefab eiwitpoeder (b.v. Aves-opfok als er jongen zijn, of Aves-kracht in de rustperiode) wordt gemengd met beschuitmeel en ei volgens de gebruiksaanwijzing. Om het mengsel voldoende rul te maken gebruik ik biologisch -melkzuur gegist- wortelsap uit de reformzaak. Dit bevat Bètacaroteen. In de lever wordt hiervan vitamine-A gemaakt. Als u vitamine-A uit een potje verstrekt bestaat de kans dat u teveel geeft, waardoor de lever juist wordt beschadigd. Het lichaam zelf maakt niet meer aan dan nodig is, de rest wordt afgevoerd. Vooral voor de vorming van het verenkleed bij jonge (blauwe) gouldamadines is dit van belang. Verder bevat dit wortelsap rechtsdraaiende melkzuurbacteriën die een positieve werking hebben op de darmflora.

Om overdosis en beschadiging van de lever te vermijden, zou ik ook wortelsap gebruiken voor mijn blauwe goulds.

Heeft er iemand hier ervarig mee?

Als ik dat laat weken in couscous, wordt dat dan voldoende opgenomen, door de couscous?

Of kan ik het (verdund) te drinken geven?

Welk wortelsap geniet de voorkeur? Want ik kan me voorstellen dat wortelsap van Looza niet hetzelfde is als wortelsap uit de bio-winkel!!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-05-21 - 15:12:06 send message to Niltava

Zag vanmorgen opdezelfde site dit ook staan. Vroeg me ook af waar die melkzuurbacteriën vandaan kwamen.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-05-21 - 15:26:16 send message to Dennis Fr.

waarom purreer je dit zelf niet.ik purreer nu al een paar jaar wortels alleen doe ik het door het eivoer voor me papegaaien.

als je zelf purreert weet je ook dat het goed is zonder eventuele toevoegingen.

Groeten Dennis


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-05-22 - 10:40:47 send message to cocobar

Ja zo simpel kan het natuurlijk ook. Dien je de wortels daarvoor te koken
(met verlies van vitamines tot gevolg)?

Maar dan kan ik er ook vanuit gaan dat bovenstaande juist is en mijn blauwe goulds voldoende vit A (caroteen) binnenkrijgen...


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-05-22 - 13:18:30 send message to dooren

Je kunt ook gewoon wortelensap kopen in supermarkten van duitse komaf.

Het is idd een groot voordeel dat wortelensap provitamine A bevat wat niet kan worden overgedoseerd. Het lichaam pakt dus alleen provitamine A als er een tekort is, de rest wordt opgeslagen.

Echter 6 stuks provitamine A is 1 stuks vit. A.

100 gram Eidooier 530 mcg vit. A
100 gram wortelsap 2627 mcg provit. A

Andere vitamines e.d. van wortelensap liggen een stuk lager dan eidooiers.

Wortelen hebben dus een zeer hoge consentratie provitamine A wat na omzetting gelijk ligt aan vitamine A uit eidooiers.
Gert


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2006-05-22 - 16:17:50 send message to markjansen

cocobar je kan de wortels toch gewoon raspte en door het eivoer mengen. Je heb van die kant en klare zakjes geschilde worteltjes. Mijn vogels nemen dit ook goed op.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-05-22 - 18:08:27 send message to Rogert

Wortels ongeschild raspen kan schimmelinfecties opleveren.

Je kan het beste de wortels stomen met zo'n eenvoudig stoommandje. De voedingsstoffen blijven behouden in de groente zelf maar door het stomen zijn ze wel makkelijker opneembaar voor de vogel. Vries de wortel daarna wel in want na twee dagen in de koelkast begint er op de wortel een soort slijmlaag te ontstaan.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-05-23 - 17:00:25 send message to paintim

Hallo Cocobar!
Lekker en goed voor de vogels toch. Een geraspt worteltje door het eivoer.Ook ik doe dit al jaren en de vogels eten het graag.
Vriendelijke groeten van
Antoni


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-05-23 - 17:07:41 send message to zebraonline

Spirulina geven aan je gouldamandines...dan kleuren ze superieur uit...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede