Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Waar op letten kopen bonte boer en wat voor voer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Waar op letten kopen bonte boer en wat voor voer
lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-04-09 - 17:51:20 send message to lennard

Ik ben een kweekkooi aan het maken van 120x80x80
En nu vraag ik me af waar ik op moet letten als ik een koppel bonte boeren ga halen kwa papieren moet ik er mee naar de dierenarts om te laten onderzoeken en misschien nog een keer te laten sexen, voor de zekerheid. En wat voor voer moeten ze hebben. Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt,

Lennard van der Vliet


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-04-10 - 10:32:51 send message to lennard

Niemand?sad :(


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-04-10 - 11:52:10 send message to ParkietenPeter

Bij Bonte Boeren is het geslacht voor 90% te bepaeln aan de hand van de driehoek op de borst. (voglens Brits onderzoek) De punt van de driehoek loopt bij de pop tussen de poten door terwijl die bij de man voor de poten stopt.

100% zekerheid krijg je alleen maar door het seksen. Als de vogelz beschikken over een vaste voetring dient het nummer natuurlijk op eht sexbewijs opgenomen te zijn.

Of je een vogel op ziekten moet laten controleren moet je helemaal zelf inschatten. Persoonlijk zou ik de vogel laten zitten als ik het niet vertrouw.

De mijne kregen altijd een standaar papegaaien mengeling. Velen zetten ze op grote parkietenvoer.

wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-10 - 12:10:48 send message to johanblok

Een tip: wees voorzichtig bij aanschaf, de meeste aangeboden koppeltjes zijn in werkelijkheid twee mannen. Koop alleen vogels met gesloten voetring, ten eerste zijn deze veel minder schuw zodat je ze tenminste nog eens ziet, ten tweede kun je dan tenminste nog enig vertrouwen in eventuele bewijzen van geslachtsbepaling hebben.
Verhalen als dit is een koppel want de een is iets groter, of de kop heeft een andere vorm, komen uit sprookjesland.
Aan het genoemde britse onderzoek over geslachtsbepaling kun je alleen wat hebben als je uit een grotere groep zoekt, en bovendien ervaring hebt met hoe groot de verschillen moeten zijn. Ik zou daar dus niet blind op varen.
Verder: let op de kleur van de buik, je kunt beter geen geelbuik bij een roodbuik plaatsen. Er zijn veel gradaties tussen rood en geel in, je kunt het beste er voor zorgen dat man en pop ongeveer overeenkomen. Wat de een rood noemt is voor de ander nog een oranjebuik, dus pas op om niet te veel extra te betalen voor een roodbuik bonteboer.

Ik zou een goed gevarieerd mengsel papegaaienvoer geven, met fruit/groente etc. En zeker ook voldoende mineralen/calcium.
Knagen vinden ze fantastisch (meer dan veel amazonesoorten), dus geef ze geregeld verse wilgentakken. Het kunnen echte acrobaten zijn die aan takjes etc. buitelen. Dit soort verrijking van de leefruimte, ook met touwen, moet je ze zeker bieden.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-04-10 - 12:33:21 send message to tonnl

Helemaal zeker ben je als je de vogels zelf laat sexen, bv door gendika.
Leg op papier vast dat de koop ongedaan gemaakt kan worden als het geen koppel is.
Zo'n test is alleen echt betrouwbaar als je zelf de veertjes plukt en opstuurt.

Mag ook wel eens gezegd worden: goed dat je vooraf info vraagt!!!
Ton.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-04-10 - 13:11:18 send message to lennard

jah ik ga nog niks kopen maar ik heb alleen parkieten dus ik weet niet zogoed hoe dat dat werkt met al die papieren en zo daarom vraag ik het ook effe heb al genoeg elende meegemaakt met valkparkieten sad :(razz :p


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-04-10 - 15:17:47 send message to memaa

Hallo Lennard,
is de kooi uit hout gemaakt? Een van mijn koppels die slopen hun kooi konstant en hun natuurblok, daar knagen ze op 1, 2, 3 een gat in.
Voor de rest geef ik gewone papegaaienmengeling met fruit en geweekte pitten als toemaatje.
Het zijn heel vinnige vogels, maar ze kunnen ook zeer agressief zijn. Ook ten overstaan van hun pop.
Mijn Bonte Boerkes die in huis zitten die spreken.
Gr.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-04-10 - 17:57:32 send message to lennard

jah van meubelpaneel maar als ik merk dat ze eraan gaan knagen ga ik die wanden bedekken met fijn gaas.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-04-10 - 18:51:41 send message to Dennis Fr.

als de vogels de kans krijgen om aan de kooi zelf te knagen is de kooi niet goed gemaakt.dat ze de blokken kapot knagen is standaard ene koppel erger als de ander.maar als je de kooien goed maakt kunnen ze er geen begin aan maken.

Groeten Dennis


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-04-10 - 18:53:02 send message to lennard

dus net zoiets als bij jou gaat niet?


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-04-10 - 18:53:16 send message to lennard



lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-04-10 - 18:54:13 send message to lennard



lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-04-10 - 18:55:49 send message to lennard

die link hier boven dat zijn kweekkooien van dennishappy :)


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-04-10 - 19:16:46 send message to MrandMrsSwift

Ziet er goed uit Dennis happy :)


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-04-11 - 08:08:22 send message to lennard

okeey bedankt allemaal ik ben met een koppeltje uit emmen bezig 2 uur en 30 min hier vandaan.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede