Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Brinsea Octagon 20 MkII Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Brinsea Octagon 20 MkII
sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2006-02-27 - 09:01:36 send message to sarell

Graag zou ik willen vernemen van iemand met ervaringen met deze machine.
Ik heb een 2de handse gekocht, omdat nieuw voor mij te duur is/was.

Nu de vragen:
Voor Patrijzen(Ricket en Roul-Roul):
- waar moet de lucht vochtigheid staan?
- Wat moet de temperatuur wezen?
- Hoe moeten de eieren geplaatst worden(op de punt of gewoon op hun zij)?
Voor eenden(Zomertaling):
Dezelfde als boven.

Misschien een domme vraag om het te vragen nadat ik hem gekocht heb, maar ik kwam hem tegen en voor die "prikkie" kon ik hem niet laten staan. Vandaar. Wel hoor ik veel lovende woorden over deze machine, maar ervaring moet het leren, vandaar de vraag aan iemand die ervaring heeft.
Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen.

Bedankt zo ver.


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-02-27 - 12:54:42 send message to Toine84

Voor kippeneieren: geweldig machine!
Voor eendeneiern: een stuk minder, helaas.
De temperatuur in de machine blijft echt geweldig stabiel. Dat is een groot voordeel van de machine.
Het probleem met de machine komt door de moeilijk te regelen luchtvochtigheid. Kippeneieren kunnen wel wat vocht hebben, maar eendeneieren moeten veel droger bebroed worden. Het viel mij op dat zelfs zonder water de luchtvochtigheid in de machine aan de hoge kant bleef. Het resulataat was dan dat de kuikens vlak voor het uitkomen verdronken in het ei.


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2006-03-23 - 08:20:04 send message to MADDAD

Toine84

Je hebt helemaal gelijk,ik heb het ook zo ervaren,ik heb er vorig jaar nog 2 nieuwe gekocht voor papegaaien maar slechte uitkomst gehad. de temp.blijft indd. goed maar zonder water nog veel te hoog luchtvochtigheid,dus er zijn er waren er meer verdronken dan dat ik eruit gehaald had.heb dit jaar maar een Grumbach gekocht en gebruik ik de octagon voor uit te laten komen,daar zijn ze wel goed voor.

Groetjes John


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2006-03-23 - 09:19:27 send message to sarell

John en Toine84,
Bedankt voor jullie meningen, maar........
Ik heb hem nu 2 weken aan staan met 4 gewone kippen eirenen, en 8 kriel eieren, alleen om even te testen hoe en wat de machine doet.
Nu is de temperatuur goed, rond 37,6/8, en de vocht tussen de 25 en 30% met een ouderwetse vochtmeter(dus die nog met zo een veertje werkt, wel een nieuwe apparaat), en ik heb er een digitale in gehad van philips, en die geeft aan van 31%..........
Hoe kan dat? Hij staat momenteel op onze slaapkamer, niet tegen de verwarming aan, gewoon tegen de muur.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-23 - 09:19:31 send message to dooren

Het vochtgehalte wordt mede bepaald door de omgeving waar de machine staat, een kelder is vochtiger als bv een zolder. (Terwijl een kelder meer consante temperaturen heeft tov de zolderruimte)

Ook de ventilatie mogelijkheden van de machine zelf is van belang. Als deze te laag of niet aanwezig is kan dit ook tot problemen leiden.
Gert


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2006-03-23 - 09:30:40 send message to sarell

Gert,
Ja, dat is waar, misschien dat op de slaapkamer niet de geschikte plek is, omdat de ramen (en gordijnen) open staan overdag, en er dur wel een temperatuur verschil is. Maar de temperatuur in de machine blijft toch mooi op de 37.6
Is dat toch gewoon goed, of is een zeer constante temeratuur beter(in de "hok" waar het broedmachine in staat)?
Zolder zou ik niet doen, omdat het daar wel heel warm word van de zomer, ik heb de slaapkamer uitgekozen, omdat die over het algemeen redelijk koel blijft.(t.o.v zolder), en zoals gezegd, de kelderkast(en die hebben wij niet, wel trapkast) vind ik niet ideaal en te vochtig)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-23 - 12:15:26 send message to dooren

Je moet ook gewoon even een hygrometer in de ruimte hangen waar de broedmachine staat.

Op deze manier kan je beter controleren of er grote luchtvochigheidsverschillen in de kamer op treden tov de broedmachine.
Gert


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2006-03-23 - 12:30:43 send message to MADDAD

Ik had die machines gewoon op een slaapkamer staan,en hield er rekening mee dat ik de deur en ramen dicht hield,ik deed er niks water in en ik moest blij zijn als ik 45% luchtvoctigheid er in kreeg meestal was hij hoger.ook kon het niet aan mijn hygro meters liggen want ik heb er altijd 2 per machine in liggen die ik van te voren eik voor ik die erin leg.maakt ook niet uit of je boven het luchtgat open zet of half open of op een kwart.als het buiten een luchtvochtigheid van 80a 90% is moet je goed je best doen om het in die machines laag te houden,althans mij lukte het niet,daarom gebruik ik ze nou voor uit te laten komen,dan heb je een hoge luchtvochtigheid nodig van 70% of meer.
Ook belangrijk is sarell dat je van te voren je hygro meters eikt,dat ze ieder draai weer goed staan.ook heb ik proef gedraaid met kippen eieren maar die kunnen meer vocht verdragen tussen de 40 en 60%,maar papegaaien eieren is een ander verhaal zit je meestal tussen de 30 en 40 % luchtvochtigheid,en dat haalde ik niet met de octagon waar en hoe ik hem ook neer zette

Groetjes John Hesen


geon
Website Member
Posts :52

Website Member
2006-03-23 - 12:47:44 send message to geon

Heb je gebruiks aanwijzing niet ontvangen ???
Aat


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2006-03-23 - 12:51:36 send message to MADDAD

Ik heb zelf 2 gebruiks aanwijzing.

Groetjes John Hesen.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2006-03-23 - 14:14:42 send message to sarell

Gert,
Ja, kan ik even proberen, buiten de machine en in de machieneen hygrometer.

John,
Ok, maar ik heb dus een digitale, en ou niet weten hoe die te eiken, die moet volgens zeggen heel goed wezen. misschien een % 3-4 afwijkend, maar zeker geen 20-30% afwijkend, lijkt mij stug.
Maar moet ik blij wezen met die 30% dan? bedoeling is Patrijzen eieren uit te broeden, dus misschien te droog?.

Aat,
Bedankt, ja, ik heb van u de gebruiks aanwijzing ontvangen, en heb u toch een mailte gedaan?shocked 8O.......of ben ik het vergeten??? Dacht het niet, maar je weet maar nooit!

Sarel


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2006-03-23 - 15:23:26 send message to MADDAD

Ik heb gèèn idèè wat de luchtvochtigheid van patrijzen moet zijn.ik heb in mijn grumbach een digitale hygrometer die geeft 20% aan,ook heb ik 2 haar-hygrometers erin liggen de èèn geeft 38 % aan en de ander 37 %,ik vertrouw meer op de haar-hygrometers als aan de digitale.maar wel een verschil van bijna 20%.
die haar -hygrometer kun je zo bij een boerebond of een tuincetrum halen,kosten maar een paar euro`s even ijken en je hebt een dubbel checkup in je machine.

Groetjes john hesen


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-23 - 16:41:33 send message to dooren

De oudewetse haarhygrometers kun je het beste testen door ze in een natte/vochtige doek te leggen.

Na enig tijd (15 min.) moet deze 100 % aangeven, hierna afstellen dmv schroef aan de achterzijde.
Gert


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2006-03-24 - 09:35:06 send message to sarell

Dank u wel voor uw hulp tot zo ver.

Wel even een opmerking over ijken......
Ik heb een kleine hygrometertje. Meegenomen naar mijn werk, omdat hier klimaatkasten staan, met ook zeer accurate hygrometers.
Buiten gemeten, 45%, dus ik instellen op 45%
Klimaatkast 1(heeft een vochtgehalte van 50%): meet ik 55%. Dus ik instellen op 50%.
Klimaatkast 2(Heeft een vochtgehalte van 70%) : meet ik 60%...........
Dus wat moet ik met zoo iets!


O ja, vannacht de digitale hyrometer op mijn slaapkamer gelegd, en het was vanmorgen 16%, en in de broedmachine 25%.

Nog voorstellen? (toch lijken deluchtkamers van de kippen eieren nog goed)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-24 - 11:00:35 send message to dooren

Dat is toch wel het grootste probleem met die haar hygrometers, digitaal schijnt idd beter te zijn.

Nu moet ik ook zeggen dat kippeneieren stukken makkelijker zijn uit te broeden dan bv papegaaieieren, het lijkt vaak dat de laatst genoemde gevoeliger zijn voor allerlei invloeden.
Gert


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2006-04-03 - 11:23:05 send message to sarell

Nu, weet een dikke 3 weken later, zijn er van de 4 kippen eieren 1 uitgekomen, de andere waren wel bevrucht, maar zijn afgestorven.
Dus ik met vraagtekens......
De termometer zit oven in de kap(standaard positie volgens Brinsea), en geeft mooi 37.8graden aan, dus verplaats ik die meter naar beneden, op de zelfde hoogte als de eieren. Kwik deel dus richting buitenzijde van machine, meet ik daar ver boven de 40 graden! als ik zo zie, rond de 43-45graden Celcius. dus omdaaien, met het kwik naar het midden, meer ik een kleine 36graden.........HOE KAN DAT???
Er zit tch een waaiertje in die de lucht evenredig moet regelen?

Wie weet hier raad mee?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede