Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nestmateriaal bij blauw-gele ara's?! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Nestmateriaal bij blauw-gele ara's?!
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-01-16 - 17:48:42

Beste mensen,

Mijn koppel blauwgele ara's raakt zover ik kan beoordelen, behoorlijk in broedstemming. Er wordt veel gevoerd, geknuffeld en gepaard. En ook het nest wordt letterlijk met hand en tand verdedigd. (het hok schoonmaken komt in de buurt van zelfmoord)

Maar, nou zit ik met het volgende probleem. Ze gooien alles wat ik als nestmateriaal aandraag zo weer naar buiten. Ik heb werkelijk van alles geprobeerd. Zaagsel, turfmolm, beukensnippers, vermolmd hout, stukjes tak, combinaties van, enz. enz. Alles echt alles gaat eruit. Slechts een kleine hoeveelheid blijft achter in het nest. Stel nou dat ze inderdaad eieren gaan leggen, is dat dan voldoende??
En zo nee, wie heeft er tips voor nestmateriaal en hoe het in het nest te houden??

Als nestkast heb ik een op zijn kant opgehangen wijnvat. Zie http://83.116.218.111:1024/img/image.cgi?next_file=main_fs.htm

Wie o wie helpt me???

Groet'n,
Dirk Jan


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-01-16 - 18:11:55

Ik heb caiques die dit ook doen!
Ze gooien het nestmateriaal er sneller uit als dat ik het er in kan doen(bij wijze van spreken)

Tot nu toe nog nooit problemen gehad met kapotte eieren of B.V spreidpoten bij de jongenhappy :)

Je zou enkele wilgenstammetjes(of andere boomsoort)in de binnenkant van het blok kunnen schroeven zodat ze wat te doen hebben in het blok en zelf kunnen bepalen(door te knagen)of ze wat meer nestmateriaal in het blok willen hebben!

Succes


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-01-16 - 19:27:54

Tja, wilgestammetjes vastschroeven... Hoe krijg je die in het blok met zo'n killer in het hok.
Volgend seizoen maar eens beginnen met een schuif voor de ingang van het blok..



paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2006-01-16 - 19:33:32

ze gebruiken geen nest materiaal hooguit en stuk hout om te knagen als ze in het nest zitten maar het meeste gooien ze eruit


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2006-01-16 - 19:37:20

Ik leg er een verse wilgentak in van ongeveer 10 cm in diameter en splijt deze in 4 het houdt hen een tijdje zoet,de snavel slijt,en het maakt ze driftig.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2006-01-16 - 19:39:06

happy :)

Ze maken je wel duidelijk dat ze niets accepteren qua bodem bedekking.
Laat ze gaan en geef ze voldoende rust, volgende keer gewoon wat wilgentakken bevestigen.
Nu allerhande handelingen uitvoeren, maakt dat ze erg onrustig worden, wat zijn invloed zal hebben op hun veiligheids gevoel, met alle nare gevolgen vandien.
Broeden op een onbedekte bodem doen ze toch wel hoor, al moeten ze de binnenkant van de ton wat wegknagen om toch wat op de bodem te hebben.
Bedenk dat je met onnodig ingrijpen, straks eventueel een deceptie te wachten staat.

Succes.

wink ;)
Peter.


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-01-16 - 20:13:39

Ok, nu maar gewoon laten gaan dan....

Hé ik kreeg van iemand de tip om nu al dagelijks tijdens het voeren een kleine nestcontrole uit te voeren. Zodat ze daar aan wennen.
Is het dan ook beter om dit niet te doen, en ze behalve het voeren helemaal niet te storen???

Bedankt voor alle tips...

Groet'n,
Dirk Jan


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2006-01-16 - 20:21:50

happy :)

Dirk Jan.

We hebben koppels die het absoluut niet waarderen dat er nestcontrole plaats vind.
Daar in tegen zijn er ook koppels die zich helemaal niets aantrekken van nestcontrole.
Je kent je ara's het beste, dus ook hoe ze reageren op verstoring, want dat is nestcontrole per defenitie toch ook.
Weet niemand beter dan jij zelf, aan paniek in de tent heb je niets, daarbij is het de eerste keer dat ze het doen, probeer dit zo vlot en rustig mogelijk te laten verlopen.
Gelegenheid om eens stiekem te kijken krijg je toch wel,ook tijdens het voeren of schoonmaken.

wink ;)
Peter.


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-01-16 - 20:29:19

Ok bedankt voor je reactie.

Ik laat het horen als er wat te melden is.... wink ;)

Groet'n,
Dirk Jan


Willie W
Website Member
Posts :7

Website Member
2007-09-10 - 19:33:48

Mijn jonge ara`s gooide de eerste keer dat ze gingen broeden ook zorgvuldig alles uit het nest,de tweede keer lieten ze ongeveer eenderde deel liggen en de derde keer hadden ze een voledig nest. groet Wil



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 121 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede