Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kanaries met de hand opvoeden? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kanaries met de hand opvoeden?
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-07 - 20:45:16 send message to ParkietenPeter

Deze vraag gescheiden van een ander topic om de discussies zuiver te houden. De vraag kwam van Kwinten

hallo iedereen,

Het gaat nu eigenlijk ook over dat voeden he.
Maar ik heb daar een vraagje van.
Ik heb enkele zeer goede koppels van kanaries zitten.Als het kweekseizoen is hebben ze zelf legsels van 6 eiren waarvan er 5 tot 6 zelf uitkomen.Maar ik had hier eens gelezen dat kanaries hun eieren na (als er 6 eieren liggen)dat ze na het vierde jong de eiren uit het nest kappen.Maar de mijne doen dat niet hoor.Dus ze kweken dan die 6 jongen op en na een weekje zitten er 4 grote en 2 kleintjes in,en dan worden ze er uit gesmeten door de sterke broertjes en zusjes.Ik vind dit eigenlijk zonden het vogeltje heeft zijn best gedaan om het ei uit te komen,in leven blijven en dan word het uit het nest gekiepert.En daarom zou ik die willen opkweken want ik zou dat eigenlijk willen doen.
Ik zou de jongen dan afpakken als ze een dag of 5 zijn dan moet ik niet met verwarming werken en dan in zo een maatbekertje keukenpapier doen en op hun ook(is dit goed voor hun of niet)Hoeveel eten moet ik ze dan geven en hoe bouw ik dit op?
Want ik wil er wel niet aan beginnen als ik er niets van weet he.

alvast bedankt

(Door moderator gescheiden)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-07 - 21:03:55 send message to dooren

Je zou ook gewoon de eieren kunnen rapen en tijdelijk vervangen door kunsteieren tijdens de leg.

Als het legsel kompleet is alle eieren gelijk terugplaatsen zodat de jongen tegelijk uitkomen.
(het laatste ei is overigens te herkennen aan de wat andere kleurtint)

Nestjes van bv 5 jongen worden dan ook goed grootgebracht.
Gert


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-12-07 - 21:15:14 send message to kwinten

maar ik zou toch ze liever eens proberenzelf op te kweken


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-07 - 22:13:01 send message to dooren

Ze blijven dan met 5 oud dagen aan de kleine kant, om ze met de hand groot te brengen.

Er is dus een aanzienlijk risico, op deze leeftijd is ook nog extra warmte nodig.

Maar wat is dan de toegevoegde "waarde" van een handopfok kanarie, om het voor de fun groot te brengen met de hand en met een flink risico op sterfte lijkt me ook niet alles.

Zijn de kanariejongen dat risico waard?, want jij zelf Kwinten loopt dat risico niet.

Kortom je moet het leven van jonge kanaries niet onnodig in gevaar brengen. (begrijp me niet verkeerd met deze kritische woorden maar het zou toch triest zijn als deze jonge kanaries als een soort experiment het leven laten).
Gert


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2005-12-07 - 22:43:45 send message to roodmus

Hallo
Waarom haal je niet een of twee eitjes weg.
Leg deze onder een pleeg moeder,en je probleem is op gelost.
Grt Roodmus.happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-12-07 - 22:59:47 send message to tonnl

Lijkt mij onnodig ingrijpen in de natuur. Al in het nest wordt een keiharde natuurlijke selectie gemaakt; alleen de sterken overleven. Waarom zou je dat willen afbreken?
Ton.


padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2005-12-07 - 23:00:24 send message to padda

Een vriend van mij kweekt zelf soms rijstvogels en zilverbekjes vanaf de eerste dag op omdat de ouders er niet altijd voor zorgen, ik weet echt niet hoe hij het doet maar hij slaagt er wel goed in.
Jurn



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede