Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Beperkingen t.o.v de vogelgriep Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Beperkingen t.o.v de vogelgriep
leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2005-10-20 - 22:17:16 send message to leekgloster

Europa beperkt handel in vogels
LONDEN - De Europese Unie heeft donderdag besloten tot nieuwe maatregelen om een uitbraak van de gevreesde vogelgriep te voorkomen. Levende vogels mogen niet meer zonder toestemming naar markten of shows. Ook moeten de lidstaten proberen wilde vogels van het voer van pluimvee weg te houden.


De Europese Commissie vindt het ook goed als dierentuinen hun vogels vaccineren. Nederland kreeg eerder donderdag al toestemming van de Europese Commissie om vogels in dierenparken in te enten.

Bron: De Telegraaf


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-20 - 22:20:53 send message to dooren

Dus dit betekend dat alle TT shows ook niet doorgaansad :(
Gert


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-10-20 - 22:38:06 send message to Chow

Dat betekend dat er toestemming moet worden gegeven door de overheid.


rjbuisman
Website Member
Posts :13

Website Member
2005-10-21 - 08:46:59 send message to rjbuisman

Denk dat het wel goed is maar overheid moet nu wel erg snel komen met duidelijkheid gezien de TT's op de drempels staan. Wacht eigenlijk ook nog op een duidelijk standpunt van de Nbvv en Parkieten Societeit Nederland. Welliswaar is er reeds genoeg over geschreven en ook wel duidelijk geworden dat dit eigenlijk geen gevaar hoeft op te leveren voor papegaaiachtigen etc maar laten we eerlijk zijn dat alles gebaat is bij duidelijkheid en geen zigzag politiek en onrustshocked 8O


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-10-21 - 11:09:11 send message to hdra

Hallo men is hier redelijk duidelijk in. Op dit moment hebben wij al reglmatig mailing van Pakara mogen ontvangen waarin het ministerie hun standpunt uiteen zet. Wellicht is de mailing ook voor u te vinden op pakara.nl

Tip. raak niet in paniek en laat u geen dingen wijs maken door mensen die volgens zeggen iets gehoord of vernomen hebben.


rjbuisman
Website Member
Posts :13

Website Member
2005-10-21 - 13:13:18 send message to rjbuisman

paniek is er vanaf mijn zijde niet maar je komt nog steeds onduidelijkheden tegen die elkaar weerspreken vandaar de reactie om met een eenduidige standpunt naar voren te komen en niet al die adhoc regelingen


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-10-21 - 13:21:50 send message to erik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kijk even op deze pagina:
http://www.zibb.nl/landentuinbouw/pluimveehouderij/nieuwsbericht.asp?artnr=1041298&versie=1#
Deze is up to date wordt dagelijks ververst met nieuwe informatie.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-21 - 13:37:32 send message to Niltava

Dit kreeg ik van de NBvV
Nadere informatie over vogelgriep

Het bericht op teletekst dat er een vervoersverbod zou zijn voor vogels is voorbarig c.q. onjuist. Het ministerie deelt mee dat er in Brussel wel wordt gewerkt aan een vervoersverbod, maar dat zal dan niet eerder ingaan dan as maandag (24 oktober). Onduidelijk is ook of dat alleen voor pluimvee gaat gelden of ook voor andere vogels.

U kunt de ontwikkelingen in de gaten houden door te raadplegen: de website van LNV de website van de NBvV of te bellen met de helpdesk van LNV 0800-2233322 (houd er rekening me dat het lang kan duren voordat u iemand aan de telefoon krijgt).


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-10-21 - 22:13:59 send message to piet witteman

dit staat op de site
Piet

Voor welk pluimvee gelden de regels?
De regels gelden voor:
hoenderachtigen (Galliformes): kippen, kalkoenen, kwartels, parelhoenders
eenden, ganzen en zwanen (Anatidae)
voor consumptie gehouden duiven (vleesduiven, Columba livia)
De regels gelden niet voor:
fazanten
siervogels
loopvogels: emoes, nadoes, struisvogels
Bovenstaande uitzonderingen worden veelal gemaakt om redenen van dierenwelzijn.


kalazakie
Website Member
Posts :45

Website Member
2005-10-21 - 22:24:44 send message to kalazakie

vandaag was er op het nieuws in belgië dat er vanaf maandag geen shows markten of dergelijk tijdelijk niet meer mogen plaatsvinden in belgië meer weet ik ook niet maar het is alle zins geen goed vooruitzicht

lukas


rjbuisman
Website Member
Posts :13

Website Member
2005-10-21 - 23:15:41 send message to rjbuisman

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Denk dat balletje nu begint te rollen na het zich laat aanzien is in engeland een papegaai, welliswaar in quarantaine en geimporteerd vanuit Suriname, overleden aan de vogelgriep. Alle andere vogels in dezelfde quarantaine zijn ook afgemaakt.

De stelling dat de papegaaiachtigen niet of nauwelijks vatbaar zouden zijn komt hiermee behoorlijk onder druk te staan..sad :(

zie news-->> http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4365956.stm


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-10-22 - 09:27:05 send message to hdra

Zoals nu ook te lezen op vogelarena (advertenties) worden de eerste tentoonstellingen en w.s ook markten al afgezegd. Weer zeer vervelend voor onze hobby, maar ja preventie is een must in deze zaak.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-22 - 09:33:11 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een verstandig mens blijft in de huidige omstandigheden uit zichzelf thuis van markten en shows en andere verzamelpunten juist ook als het om papegaaien gaat, aangezien uit het bericht uit Engeland blijkt deze vermoedelijk toch ook besmet kunnen worden.

Zolang vaccinatie niet mogelijk en/of niet toegestaan is, is beperking van transport de belangrijkste en effectiefste preventie maatregel.

Het schijnt dat men bezig is om vaccinatie voor hobbydieren mogelijk te maken, mijn kippen laat ik dan direct doen.

Hoe staat dit echter met papegaaien, weet iemand of dit entmiddel, wat ze ook in Artis gaan gebruiken de komende weken voor tal van buitenvogels, in principe ook toepasbaar is op papegaaien?


rjbuisman
Website Member
Posts :13

Website Member
2005-10-22 - 10:18:58 send message to rjbuisman

Vwb preventief inenten van eigen vogels is een vraag die ik inmiddels heb uitgezet bij een aantal dierenartsen en kennissen uit vogelwereld. Wacht nog op reactie van dezen


Capri
Oud Lid
Posts :5

Oud Lid
2005-10-22 - 10:32:05 send message to Capri

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Vogelgriep bij dode Britse papegaai vastgesteld
In Groot-Brittannië is vogelgriep vastgesteld bij een papegaai die in quarantaine was geplaatst en vervolgens is overleden. Dat heeft het Britse ministerie van Milieu, Voedsel en Landbouw vrijdagavond laten weten

Verzamelverbod pluimvee België


De besmette vogel was medio september aangekomen in Groot-Brittannië. Het dier was afkomstig uit Suriname. De papegaai was onderdeel van een zending van vogels, die samen met een andere zending uit Taiwan in quarantaine werd gehouden. Alle vogels zijn inmiddels afgemaakt. Omdat de papegaai afgezonderd was, is Groot-Brittannië officieel nog vrij van vogelgriep.
Het is nog niet duidelijk of het om de gevreesde variant H5N1 gaat, die ook kan worden overgedragen op mensen en dodelijk kan zijn. In Europa is H5N1 vastgesteld in Roemenië, Griekenland en Turkije.

Publicatiedatum: 22 oktober 2005
Door: ANP

TT gaan hier gewoon door, ook dit weekend.????

Maatregelen in 'laagrisicogebieden'
Voor mensen die hobbymatig pluimvee houden in de laag risicogebieden, zijn er op dit moment geen verplichte regels. Wel heeft de Nederlandse werkgroep hobbymatig gehouden pluimvee en parkvogels een aantal adviezen opgesteld. U wordt dringend verzocht u aan deze adviezen te houden:

Voorkom, voor zover mogelijk, dat uw hobbymatig gehouden pluimvee en parkvogels in contact komen met, of in de buurt komen van professioneel gehouden pluimvee en van eenden, ganzen of zwanen, die vrij rondlopen en vliegen.
Zet uw pluimvee of parkvogels zo mogelijk in een met gaas afgesloten ren zodat er geen contact met wilde vogels of de uitwerpselen daarvan kan ontstaan.
Laat niemand anders toe in deze ren of in het hok van uw pluimvee of parkvogels, dan de verzorger.
Voorkom dat de mest van uw pluimvee en parkvogels wordt versleept doordat deze bijvoorbeeld aan schoenen blijft plakken en op die manier wordt meegenomen buiten het erf; verwissel uw schoenen en gebruik aparte rubberlaarzen die u uitsluitend voor dit doel gebruikt (dus niet om buiten uw erf te gaan). Indien dat mogelijk is, trek daarbij een overall aan, die u speciaal gebruikt voor de verzorging van uw pluimvee en parkvogels.
Direct voordat en nadat u de dieren verzorgd heeft, dient u steeds uw handen grondig te wassen.
Probeer uw vogels zo weinig mogelijk te verplaatsen. Bij verplaatsing naar bijvoorbeeld een tentoonstelling, controleer de dieren dan extra op hun vitaliteit en gezondheid. Dieren, die niet fit zijn, moet u niet verplaatsen.
Indien u nieuwe dieren aanschaft, zet deze voor tenminste vier weken in een aparte ruimte en controleer van deze dieren dagelijks de vitaliteit, gezondheid en mest.
Probeer voor zover mogelijk na iedere schoonmaakbeurt van de hokken en rennen, de mest zo snel mogelijk af te voeren in dichte zakken.
Als plotseling meerdere van uw dieren ernstig ziek worden of dood gaan, neem dan direct contact op met uw dierenarts of een erkende pluimveedierenarts.
In geval er een dier dood gaat, kan dit het beste naar de gemeentelijke kadaververzamelplaats gebracht worden. De dode dieren moeten daarbij deugdelijk worden ingepakt. Een dood dier in ieder geval nooit bij het huisvuil plaatsen. Het zelf begraven van een enkel klein gezelschapsdier is toegestaan mits begraven onder ten minste 50 cm grond.
Volg de actuele informatie uit het nieuws of op onze websites. U kunt dan uw maatregelen afstemmen op de actuele situatie.


De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: VD. 2005/2970
datum: 19-10-2005
onderwerp: Actuele vervolgbrief i.v.m. maatregelen risico insleep vogelgriep

Bijlagen:



Geachte Voorzitter,

In de procedurevergadering van 13 oktober 2005 zegde ik toe u deze week te zullen informeren over de stand van zaken met betrekking tot de dreiging van insleep van het vogelgriepvirus en de aanvullende maatregelen die zullen worden genomen.

Stand van zaken
Nadat ik u tijdens de briefing van donderdag 13 oktober 2005 de situatie in Roemenië en Turkije schetste, moet ik daar thans actuele ontwikkelingen aan toevoegen. In Roemenië is definitief het H5N1-virus (Azië-stam) aangetroffen.
Voorts is op 17 oktober 2005 in Griekenland een ernstige verdenking van een besmetting met het Aviaire Influenza-virus vastgesteld. Er moet nog worden vastgesteld om welke variant van het virus het hier handelt.
In andere Balkanlanden, zoals Kroatië, Macedonië, Kosovo en Bulgarije, gaan geruchten over de mogelijke aanwezigheid van vogelgriep veroorzaakt door verhoogde sterfte onder pluimvee en wilde watervogels.

Reactie Europese Commissie
De Europese Commissie heeft, gehoord het advies van het Permanent Comité voor de Voedselketen en Diergezondheid (PCVD), maatregelen voor alle lidstaten in een beschikking vastgelegd. De beschikking verplicht de lidstaten om op basis van een risicobenadering te komen tot maatregelen die tot doel hebben contact tussen wilde watervogels en professioneel gehouden pluimvee te voorkomen. Deze maatregel sluit nagenoeg naadloos aan bij de risicobenadering die ik met mijn aanpassing van de regeling ter wering van Aviaire Influenza (AI) op 22 september 2005 in Nederland heb geïntroduceerd. Een aspect dat in de nationale regeling ter implementatie van de EU-beschikking, zal worden toegevoegd betreft het gescheiden houden van eenden en ganzen en ander pluimvee op de commerciële pluimveebedrijven.
De Europese Commissie heeft verder in de beschikking een methodiek van 'early warning' aan de lidstaten voorgeschreven. Die aanpak is er op gericht besmetting in een vroeg stadium te onderkennen. Het Nederlandse early warning-systeem, zoals onlangs door mij nog aangescherpt, heeft voor de EU-aanpak model gestaan. De onlangs door mij aangekondigde aanscherpingen van de criteria voor early warning zijn thans in de nieuwe nationale regeling opgenomen. De Europese Commissie heeft tot slot de gangbare importbeperkingen afgekondigd voor Roemenië en Turkije. Dezelfde maatregelen zullen voor Griekenland genomen worden indien er een bevestiging komt dat het hoog pathogene AI-virus is aangetroffen. Griekenland heeft overigens zelf de nodige maatregelen genomen om eventuele verspreiding van het virus tegen te gaan.

Aanvullende nationale maatregelen
Tijdens de briefing van 13 oktober 2005 kondigde ik al aan aanvullende nationale maatregelen te zullen nemen. Zoals ik uitgelegd heb, acht ik het niet nodig om extra maatregelen te treffen voor de commerciële pluimveesector met buitenuitloop. De huidige Nederlandse maatregelen geven immers al invulling aan de door de Europese Commissie voorgestane afschermmaatregelen op basis van risicobenadering. De commerciële pluimveehouders hebben daarmee het nodige al gedaan om contact tussen wilde watervogels en hun pluimvee te voorkomen.

Hobbypluimvee
Voor de houders van hobbypluimvee werd tot nu toe volstaan met indringende advisering om hun dieren af te schermen voor contact met wilde watervogels. Omdat het risico op insleep in het hoog risicogebied ook voor die groep aanwezig is, acht ik het in de huidige dreigingssituatie noodzakelijk voor deze groep ook de afschermmaatregel in te voeren. Daarmee geldt voor deze groep dezelfde plicht als voor de commerciële houders van pluimvee in hoog risicogebied. Indien het hobbypluimvee dus wordt gehouden in de bekende foerageer- of rustgebieden voor wilde watervogels of een zone van één kilometer daarbuiten, dient de houder ervoor te zorgen dat de dieren niet in contact kunnen komen met wilde (trek)vogels of hun uitwerpselen. In de praktijk betekent dit een afdak aanbrengen, aan de zijkant afgedicht met gaas of netten, of het binnenhouden van de dieren. In het laag risicogebied blijf ik inzetten op advisering van hobbydierhouders om gepaste maatregelen te treffen.
Ik zal hobbypluimvee, dat binnen de bebouwde kom van een hoog risicogebied wordt gehouden, van de regeling uitzonderen. Vogeldeskundigen geven aan dat de bebouwde kom niet tot hoog risicogebied gerekend hoeft te worden, omdat de trekvogels daar nauwelijks een verblijf- of foerageerplaats zoeken. Uiteraard vergt deze maatregel goed toegesneden communicatie met de hobbypluimveehouders, waarin ik zal voorzien.

Transport
Een tweede aanvullende maatregel betreft het insleeprisico via transporten. Ik heb besloten reiniging en ontsmetting in te voeren bij terugkomst in Nederland, voor alle veetransportmiddelen en gewone transportmiddelen waarmee levend pluimvee of broedeieren naar landen buiten de Europese Unie wordt geëxporteerd of naar eventuele EU-lidstaten waar hoog pathogeen AI is vastgesteld. Van deze groep transportmiddelen kan worden aangenomen dat zij in risicogebieden terecht kunnen komen.

Die transportmiddelen moeten bij terugkomst in Nederland op bepaalde reinigings- en ontsmettingsplaats worden gereinigd en ontsmet. Een dergelijke dubbele ontsmettings- en reinigingsplicht geldt overigens al voor het transport van varkens.
Ik heb de Voedsel en Waren Autoriteit en de Algemene Inspectiedienst opdracht gegeven de naleving strikt te controleren.

Reizigers
De derde aanvullende maatregel betreft de aanpak van reizigersverkeer. Aanvullend op de EU-voorlichtingsaanpak met betrekking tot algemene preventie van dierziekten heb ik in nauw overleg met mijn collega's van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Buitenlandse Zaken een folder tot stand laten brengen met reizigersadviezen en waarschuwingen. Deze folder is inmiddels bij de diverse grote reisorganisaties afgegeven onder de afspraak dat deze folder actief wordt verstrekt aan reizigers met bestemming Turkije, Roemenië, Griekenland, en de door vogelgriep getroffen Aziatische landen. De folder wordt verder op geëigende plaatsen verspreid op de luchthavens. Ook zijn op de websites van de meest betrokken ministeries gelijksoortige waarschuwings- en adviseringsteksten geplaatst.

Naast de actieve voorlichting heb ik de Douane gevraagd extra controles uit te voeren op reizigers die uit de door vogelgriep getroffen landen komen. Bij die controles wordt vooral gelet op het meenemen van risicovolle (en verboden) producten. De Douane zal mij over de resultaten van die extra controles informeren.

Vaccinatie
Zoals toegezegd op 13 oktober 2005 heb ik verdere acties ondernomen om preventieve vaccinatie van hobbypluimvee, hobbysiervogels, vogels in dierparken en dierentuinen mogelijk te maken. In een plan van aanpak worden de vraagstukken met betrekking tot het te kiezen vaccin, registratie van gevaccineerde dieren, risico's van vaccinatie voor sommige vogelsoorten en logistieke aspecten onder de loep genomen. Uit overleg met de Europese Commissie is duidelijk geworden dat slechts een gedegen plan van aanpak kans maakt op instemming van de Commissie.
De discussie over preventieve vaccinatie voor commercieel gehouden pluimvee, met name met buitenuitloop, is ook bij de Europese Commissie geëntameerd.

Overleg
Over het geheel van Europese maatregelen en de aanvullende nationale maatregelen heb ik op 14 en 18 oktober 2005 overleg gevoerd met de meest betrokken organisaties.
Verder zal de situatie met betrekking tot AI onderwerp van overleg zijn op de komende EU-Landbouw en Visserijraad. Ik zal u in het op 26 oktober 2005 geplande Algemeen Overleg nader informeren over de stand van zaken.

Ingangsdatum
De in deze brief aangekondigde aanvullende maatregelen zullen nog deze week in de Staatscourant worden gepubliceerd en op maandag 24 oktober 2005 in werking treden.
De regeling zal medio november 2005 op basis van de ontwikkelingen met betrekking tot AI worden geëvalueerd om te bezien tot welk moment de regeling van kracht zou moeten blijven.





De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman




Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-10-22 - 14:43:26 send message to Rogert

vandaag 22 oktober 2005 staat er een heel groot artikel in de Telegraaf omtrend vogelpest. Hierin staat wat vogelpest in houd, en zo, en welke maatregelen je kan nemen etc



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede