Auteur |
Onderwerp : dettol als ontsmettingsmiddel bij de vogels gebruiken |
gouldamadine
Website Member
|
2005-10-18 - 19:56:02 |
|
kan ik dettol als ontsmettingsmiddel bij mijn vogels gebruiken .
|
tropic
Website Member
|
2005-10-18
-
20:15:12 |
|
geen enkel probleem, gebruik dit al jaren.
|
tropic
Website Member
|
2005-10-18
-
20:15:13 |
|
geen enkel probleem, gebruik dit al jaren.
|
Fonje
Website Member
|
2005-10-18
-
20:27:58 |
|
Mijn vogelarts beweerd dat Dettol niet echt ontsmettend is. Hij raadde mij aan vuurblokjes van de firma "Koudijs" te gebruiken.
Peter
|
tonnl
Website Member
|
2005-10-18
-
23:03:29 |
|
Ook ik heb van een vogelarts gehoord dat dettol al jaren niet meer afdoende is. Veel bacteriestammen en virussen zijn er resistent voor geworden.
Halamid zou beter helpen.
(maar alleen van horen zeggen dus, wel door een ervaren vogelarts).
Ton.
|
Hawkeye_NL
Oud Lid
|
2005-10-19
-
00:08:40 |
|
Als ik het goed heb begrepen is "Halamid" ook alleen maar een ontsmettingsmiddel. Ook dit dood niet alle virussen en bacteriƫn.
Erwin
|
tonnl
Website Member
|
2005-10-19
-
09:56:18 |
|
Halamid is een product op basis van chloor, chloramine T om precies te zijn.
quote Breed werkingsspectrum: werkzaam op
Bacteriƫn, Schimmels, Virussen, inclusief het HIV, HBV, adenovirus, coxsackie virus
Wat had jij in gedachten, iets anders dan "alleen maar" een ontsmettingsmiddel?
Ontsmetten kan toch met een goed middel?
Ton.
|
Hawkeye_NL
Oud Lid
|
2005-10-19
-
16:20:57 |
|
quote Ook ik heb van een vogelarts gehoord dat dettol al jaren niet meer afdoende is. Veel bacteriestammen en virussen zijn er resistent voor geworden.
Halamid zou beter helpen.
quote Wat had jij in gedachten, iets anders dan "alleen maar" een ontsmettingsmiddel?
Nee, maar zoals jouw arts heeft vermeld dat dettol niet afdoende is kreeg ik dit ook te horen van halamid. Zo blijkt bv het PBFD virus resistent te zijn tegen halamid. De vraag is dus welk middel dan wel afdoende is als ontsmettingsmiddel.
Persoonlijk maak ik schoon met een mengsel van water met eucaliptes reiniger en alcohol. Als ik een tijdje geen vogels in het verblijf heb dan spuit ik alles grondig in met water en halamid.
Begrijp mij niet verkeerd! ik ben niet tegen dit product.
Erwin
|
dooren
Website Member
|
2005-10-19
-
16:58:54 |
|
Gewoon (zoals ik wel eens meer heb verteld) Virkon S gebruiken. Dit spul werkt fantastisch.
Gert
|
gouldamadine
Website Member
|
2005-10-19
-
19:07:01 |
|
als ik het zoal lees dan is dettol dus "achterhaald" als ontsmettingsmiddel en kan dus beter op zoek gaan naar iets anders . eerder in dit topic werd genoemd vuurblokjes van koudijs ik kan hier geen info over vinden en ik zal vanavond eens gaan zoeken naar dat wat gert aangaf virkon-s ps waar kan ik dat halen bij welkoop ???
arjan
|
Fonje
Website Member
|
2005-10-19
-
20:27:08 |
|
De juiste naam is eigenlijk "Koudijs droogontsmetter". Google hier maar eens mee. De werkzame stof is formaldehyde. Blokje aansteken en neerzetten op de grond. De gassen die vrij komen dringen in kieren en naden. Dood schimmels, bacterien en sommige virussen.
Mijn vogelarts beweerd dat er geen enkel breedwerkende virusbestrijder bestaat alleen is "koudijs droogontsmetter" het meetst effectief omdat het ook in de naden dringt.
Peter
|
dooren
Website Member
|
2005-10-19
-
20:50:27 |
|
Ik gebruik dit wel eens in combinatie bij de grote schoonmaak in het voorjaar.
Eerst natuurlijk alle vuil verwijderen met hoge drukreiniger oid, dan ontsmetten met virkon-S, na de inwerkperiode ruim naspoelen. Vervolgens ontsmetten met koudijsdroogontsmetter.
Vaak ben ik dan lang van allerlei kwaaltjes af, zoals bacteriƫ-infecties e.d.
Ook als je bv. een ziekte onder het bestand hebt gehad is dit een uitstekende methode om alle resterende ziektekiemen verlopig te verbannen.
Gert
|
golemm
Website Member
|
2005-10-19
-
21:21:26 |
|
werkt dat koudijs ook tegen mijten? en ik neem aan dat je je vogels dan effe moet verwijderen...
|
Fonje
Website Member
|
2005-10-19
-
21:39:37 |
|
Je hoeft de vogels niet te verwijderen maar best is dit wel te doen.
Tegen mijten is dit produkt niet werkzaam. Daarvoor gebruik je best Ivermectine. Een paar druppeltjes in de nek en weg zijn ze. Een paar weken nadien nog wel eens nabehandelen i.v.m. resterende eitjes.
Peter
|
molineti
Website Member
|
2005-10-19
-
22:30:25 |
|
Dit bericht is 1 keer gewijzigd
eucaliptes reiniger
Is dit ook een Beestjes doodend middel,of hoe moet je het zien?
Zag het al ooit op shows,maar weet niet precies waar het voor diend?
Virkon S kan men bestellen bij H.O Erica Tel 0475498013 (ongeveer 25 /30 euro thuisbezorgt
Bij dit middel staan de werkzame stoffen niet op de pot vermeld,maar men kan op het internet wel vele onderzoeks resultaten vinden die aantonen dat het een zeer werkzaam middel is(zelfs tegen virussen---die door bijna geeneen middel gedood worden )
Ik heb in het verleden ook andere middelen gebruikt,maar men weet dan vaak niet of het waarde heeft
|
johanblok
Website Member
|
2005-10-19
-
22:44:30 |
|
Het lastige is dat je het resultaat van welke ontsmettingsactie dan ook niet zomaar even na kunt gaan, dus je moet maar af gaan op wat beweerd wordt. Behalve na gebleken besmetting met bepaalde virussen en bacterien vraag ik me wel af, of het erg zinvol is om deze middelen te gebruiken. Het kan resistentie bevorderen en bovendien raken vogels bij regelmatig gebruik niets meer gewend, om nog maar niet te spreken van mogelijk gevaar bij verkeerd gebruik van deze, tamelijk giftige, middelen.
|