Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Broedkooien en nestkastformaat Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Broedkooien en nestkastformaat
Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-10-18 - 19:19:07 send message to Chow

Hoi, ik ben begonnen met het bouwen van broedkooien voor kakariki's en valkparkieten. Tevens eventueel geschikt voor bonte boeren. Ik dacht zelf de kooien 100 breed, 50 diep en 50 hoog te maken. Ik maak dan een la die dient als broedblok. Als ik de la 20 breed maak kan het totale broedblok dus worden ongeveer 20 breed, 50 diep en 50 hoog. Is dat te groot of vinden vogels dat niet erg. Ik weet dat te klein een probleem is maar geldt dat ook voor te groot??


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-10-18 - 21:36:54 send message to Fonje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Chow,

Ik gebruik zelf broedkooien van (LxBxH) 120x40x50 en dat is echt een minimum. Vergeet niet dat Kakariki's erg actief zijn en graag vliegen. In kleinere ruimtes loop je het risico dat ze depressief worden met slechte broedresultaten als gevolg.

50 cm diep voor de broedblok is naar mijn gevoel te veel. De jongen lopen het gevaar dood te gaan van de kou in koude periodes.
Beter is dit te reduceren naar de helft zodat de jongen goed bij elkaar blijven en de pop hen goed kan verwarmen.
Ideaal is ze in vluchten te laten paren van 1,5m x 0,7m x 2m.

Peter


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-10-18 - 21:44:58 send message to Chow

Ok, dan 120 breed, dat maakt bij het bouwen niet uit. Maar dan mijn vraag. Maakt het uit als het blok groter is dan de standaard maten??


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-10-18 - 21:46:37 send message to Chow

Als ik de la dan door midden deel kan ik dus net zo goed gelijk 2 invlieggaten maken zodat de pop eieren kan leggen wanneer ze wil (kakariki's).


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-10-18 - 22:28:36 send message to Fonje

Je bedoeld van 1 nestkast 2 maken? Lijkt mij een goed idee om eens verder over na te denken. Kakariki's hebben immers de neiging als de jongen 3 weken oud zijn terug eieren te beginnen leggen. Maar ik denk dat je de scheiding dan best horizontaal maakt. Dus 1 invlieggat boven en 1 onder zodat je gemakelijk aan nestcontrole kunt doen.

Peter


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-10-18 - 22:35:10 send message to Chow

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Lijkt me lastig omdat je dan niet in de onderste nestkast kan kijken. Dacht eerder in de totale la een scheidingswand aan te brengen zodat je 2 kasten overhoudt van 20 breed, 25 diep en 50 hoog. Ik geef toe dat nestcontrole lastiger wordt want je controleerd 2 kasten tegelijk. Aan de andere kant wil je alle kasten controleren dus mag het ook geen groot bezwaar zijn. Mijn kakariki's zijn erg vertrouwd met mij dus ik verwacht daarmee dan geen problemen.
Snel een schets gemaakt van mijn idee, let niet op de details


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-10-18 - 23:00:30 send message to Fonje

In de onderste nestkast kijken is wel mogelijk. Je hoeft alleen maar de luiken onder elkaar te plaatsen. Bijkomend voordeel is dat je de hele blok niet moet naar buiten schuiven.

Kijk ook even hier http://www.kakariki.net/ftopict-196.html

Peter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-18 - 23:01:41 send message to tonnl

Als je in dit ontwerp het voorste blok nu eens gewoon weglaat, heb je een stuk meer ruimte voor de vogels zelf. Lijkt me geen extra werk...
Ton.


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-10-18 - 23:18:07 send message to Chow

Dat snap ik niet precies. Licht toe a.u.b.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-18 - 23:23:18 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik bedoel niet twee blokken achter elkaar maar alleen het achterste blok inbouwen. In de ruimte daar voor kunnen de vogels dan nog rommelen.




Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-10-18 - 23:32:03 send message to Chow

Da's toch niet nodig daar ik de lengte van de broedkooi zelf bepaal? Als ik ze die extra ruimte wil geven dan maak ik de broedkooi wat langer. In het geval van kakariki's kan het zinvol zijn 2 nestkasten te hebben vanwege hun broedgedrag. Vandaar de dubbele broedkast constructie als voorstel.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 174 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede