Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grijzeroodstaart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : grijzeroodstaart
frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2003-10-11 - 15:59:10 send message to frensie

mijn grijzeroodstaarten hebbenvoor de 2e keer eieren.
de eerste keer ging het gedeeltelijk mis, want toen ik had gekeken waren er twee jongen en een week later was er nog maar een.de bedoeling was om ze tam te maken .nu wil ik dat eigenlijk wel weer,maar wat of hoe moet ik dat nu doen?


duqie
Website Member
Posts :58

Website Member
2003-10-11 - 17:12:18 send message to duqie

kijk eens op talk.to/parrots
succes


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2003-10-11 - 18:57:37 send message to frensie

bedankt duqie,maar dit wist ik wel.
wat ik zoek is:wat moet ik doen als er kuikens zijn moet ik ze er direct uit halen of laten liggen wanneer moet ik er naar kijken?(controle)


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2003-10-11 - 19:25:53 send message to blg

Om vogels te laten wennen aan nest controle moet je ze regelmatig door voeren, dus ook als er geen eieren of jongen zijn.
Regelmatig betekend twee of drie maal per week.
Zit een van de beide ouders in het nestblok, krabbel er even aan om te laten weten wat er gebeurd.


duqie
Website Member
Posts :58

Website Member
2003-10-11 - 20:31:33 send message to duqie

ik controleer iedere dag ook als het blok leeg is.als er eieren of jonge liggen zet ik het deurtje op een kier en dan verlaat de pop rustig het blok. na controle verlaat ik mijn kweekruimte en de pop gaat gelijk terug.maar niet alle vogels zijn het zelfde natuurlijk
deze controle is een dagelijkse routine dus mijn vogels zijn er aan gewend


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2003-10-11 - 21:43:15 send message to frensie

ik kijk ook wel zo nu en dan(1x per week),ze komen nooit uit het blok en nu ben ik bang dat ze de eieren vertrappen.


item
Website Member
Posts :47

Website Member
2003-10-11 - 22:18:52 send message to item

Hoi frensie als je weet wanneer het eerste ei gelegd is kun je het beste zo weinig mogelijk kijken pas na 14 dagen even kijken of ze bevrucht zijn en dan pas rond de 28 dagen kijken of ze uitgekomen zijn ,daarna moet je om de 2a3dagen kijken of ze goed gevoerd worden twijfel je daar aan dan er uithalen en met de hand voeren.
ik zelf heb in mijn blok een infraroodcamera ingebouwd en kan op de tv het nest in de gaten houden kijk dus nooit in het blok voor dat ze 3weken oud zijn om te ringen,en eventueel haal ik ze er uit om ze verder met de hand groot te brengen.u moet maar eens op mijn site kijken voor meer info,members.home.nl/gvanitem
elk koppel is niet hetzelfde die van mij kan ik mee doen wat ik wil en broeden twee keer per jaar maar ik stoor ze zo weinig mogelijk,en de eieren vertrappen doen ze meestal in paniek als je het controleren forceert.Sucses


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-10-12 - 21:01:18 send message to agabird

Ik ben ook een voorstander van zo min mogelijk kijken.

1 keer kijken als je verwacht dat er net eieren zijn gelegd, wel voorzichtig kijken, niet proberen te tellen, als je een ei ziet liggen is dat genoeg, en verder met rust laten. Dan kun je ongeveer uitrekenen wanneer de jongen geboren zullen worden. Rond die tijd ga je wat meer gekiemd zaad / eivoer voeren. Je merkt aan het eetgedrag wel of er ook daadwerkelijk jongen geboren zijn.

De tweede keer kijken als de jongen ongeveer 14 dagen oud zijn. Gelijk de jongen ringen die je kan ringen en dan eventueel een week later nog een keer om de restant jongen te ringen.

Zo doen wij dat altijd en het gaat goed.Bij ons gaan de grijze niet van het nest af, ze zijn in deze periode ook erg aggressief. Ze hakken met hun snavel een eind in de rondte om je weg te jagen. Als op dat moment nog eieren of net uitgekomen jongen aanwezig zijn loop je het risico dat ze die beschadigen. Dat is gewoon extra risico.

Om ze tam te maken kun je de jongen uit het nest halen met een week of 6, niet veel later omdat het dan te moeilijk wordt. Bij ons gaan alle jongen op die leeftijd naar een opkoper die ze verder met de hand groot brengt.

We hebben op het moment 6 koppels. Waarvan 3 koppels 3 rondes op een jaar draaien en 3 koppels 2 ronden. Soms met 4 jongen maar ook wel met 1 jong, weinig kijken geeft je geen kans in te grijpen als ergens wat fout gaat, maar ik ben van mening dat rust toch het beste is voor deze vogels.


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2003-10-19 - 17:58:00 send message to frensie

hoi allen.
mijn dag kan niet meer stuk ik kon het niet laten ik heb ff gekeken naar mijn grijze roodstaarten en wat denk je 4 eieren ik wilde dit ff mee delen ik hoop dat ik hier verder meer reakties op krijg zodat ik straks precies weet wat ik allemaal moet doen als er jongen zijn.jullie horen weer van mij als er jongen zijn.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-10-19 - 22:26:05 send message to agabird

Mooi resultaat, 4 eieren. Probeer de nieuwsgierigheid te onderdrukken. Geen storingen is en blijft het beste.

Je kan ongeveer uitrekenen wanneer de jongen er zijn. Let rond die dagen goed op het voer, en of je geluiden hoort uit het nestkast. Als je ook maar enige aanwijzing hebt dat er jongen zijn, laat het dan rusten, dan is het genoeg. Als de jongen 14 dagen zijn is het vroeg genoeg te kijken. Ze dan wat groter en kunnen beter een stootje hebben.

Veel succes en ik kijk uit naar je volgende verslag.


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2003-11-12 - 17:26:06 send message to frensie

ik heb ff geluisterd en ja hoor ik hoorde jongekuiken geluiden.
wat en hoe moet ik nu verder doen??


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-11-12 - 20:20:46 send message to agabird

Kijk aan dat is goed nieuws.

Maar ja wat nu? Zoals ik begrepen heb twijffel jezelf heel erg tussen nu de volgels uit het nest te halen en met de hand verder groot te brengen of het nog even aanzien en hopen dat er gouden tips binnenkomen.

Om te beginnen met de gouden tips. Zijn die er wel is dan de vraag, vast wel, maar dat zul je toch pas achteraf weten. Dus eigenlijk weet je van te voren niet of een tip die nu gegeven wordt een gouden zal zijn.

Om niet te ver af te dwalen, wat ik bedoel is dat je wat je nu ook beslist je pas achteraf weet of dat het de juiste beslissing is.

Volgens mij zijn er 2 keuzes, of je haalt de jongen er uit om met de hand groot te brengen of je laat de jongen door de ouders grootbrengen.

Je vrouw heeft ervaring met het met de hand grootbrengen van jongen, dus dat zou wat geruststelling moeten geven. Wel zijn de grijzen nog heel erg jong, wat natuurlijk risico's met zich meebrengt. Zoals het ontbreken van bepaalde stoffen in de krop. Daarnaast is het zo dat als je dit nu doet, je het de volgende keer weer zult moeten doen.

Het door de ouders groot laten brengen heeft ook de risico's. Het koppel heeft al meerdere malen de jongen in de steek gelaten, dus de kans is groot dat ze dat nu ook doen. Wel is bij alle voorgaande keren veel nestcontrole toegepast, wat juist het verlaten van de jongen in de hand zou kunnen werken. Dus als je dit een kans wilt geven, dan zul je iniedergeval géén nestcontroles meer moeten uitvoeren, omdat het anders zeker misgaat. En dan moet je misschien zelfs besluiten om de jongen niet te ringen en de natuur gewoon zijn gang te laten gaan. Het voordeel zou kunnen zijn dat de volgende keer de ouders de jongen minder snel verlaten, als ze eenmaal erdoorheen zijn gaat de volgende keer alleen maar beter.

Wat je ook kiest, bij beide keuzes is er het risico dat de jongen komen te overlijden. Maar er komt een volgende keer, en dat geeft je dan de mogelijkheid om het op de andere manier te doen.

Heel kort gezegd, je zult toch zelf de beslissing moeten nemen en of dat dan de juiste is?? Tja dat weet je pas over een week of 6.

Veel succes en laat weten hoe je het gaat aanpakken.


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2003-11-17 - 19:45:20 send message to frensie

nu is het 17 november 19.40 uur
ik heb het vandaag aangezien met de jongen want ik kon niet ontdekken dat de voerbak leger was als anders, en dat moet toch nu wel te ontdekken zijn?heb ik vanmorgen gekeken en toen waren de kropjes niet gevuld en heb ik net weer gekeken en waren de bakken nog vol en de kropjes nog leeg .nu heb ik besloten ze er uit te halen en zitten ze nu met z'n drieen in een bak onder een elstein lamp op 37 graden twee zijn wat groter en 1 is veel kleiner , ik schat 1 of 2 dagen oud nu gaan we ze met de hand verder voeren.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-11-17 - 20:04:33 send message to agabird

Jammer dat het inderdaad weer de verkeerde kant op dreigde te gaan. Goed dat je er op tijd bij was zullen we dan maar zeggen.

Wat ik me nog wel afvraag, heb je vanochtend gekeken, en zijn daarna de voerbakken niet meer door de ouders gebruikt. Of Was eerst het voer niet gebruikt, en heb je toen gekeken?


Ik wens je veel succes met het grootbrengen, hopen dat alles goed gaat.


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2003-11-17 - 20:05:32 send message to frensie

ik heb er ook nog een foto van geplaatst bij mijn voliere is die te zien.ik zal proberen elke maandag een foto te plaatsen.


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2003-11-17 - 20:09:42 send message to frensie

toen ik keek bij de ouders toen was het voer niet genoeg gebruikt en heb ik het vernieuwd en vanavond was er niets gebruikt toen heb ik naar de jongen gekeken(ik was bang dat ze al dood waren )en toen bleek dat de jongen nog wel leefden maar geen kropje hadden en toen hebben we besloten om ze uit te halen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 95 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede