Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zou men er naar kunnen of mogen vragen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zou men er naar kunnen of mogen vragen?
reijnenfr
Website Member
Posts :40

Website Member
2005-09-21 - 20:53:20 send message to reijnenfr

ik zit eigenlijk met een dillemma
mijn zwartkap lori heeft kanker
dit is vastgesteld door vogelarts h v\d horst
het blijkt dat ze dan altijd onbevrucht eieren legt door die ziekte
nu zou ik bij die lori een keer bevruchte eieren willen leggen maar heb zelf nog geen lories die broedrijp zijn
zou je nu kunnen vragen of er liefhebbers zijn die toevallig wel bevruchte eieren hebben en die om een of andere reden die eieren wegnemen
omdat de pop is gestorven of het niet goed uitkomt dat ze broeden ik noem maar wat
de zwartkaplori legt 3 keer per jaar eitjes zit er dan heel trouw op maar ja er komt niets zou je nu een advertentie kunnen plaatsen met wie heeft er bevruchte lori eieren of komt dit een beetje raar over (a-sociaal)
ik wil wel eens weten hoe men hier over denkt
groeten frans


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-09-21 - 20:58:12 send message to Chow

Natuurlijk kun je dit vragen. Ik zie geen enkele reden waarom niet..


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-09-21 - 21:11:15 send message to Daniel

Waarom niet zo kan ze toch nog bijdragen tot de kweek


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-21 - 21:49:28 send message to tonnl

Zeker als je er een beetje uitleg bij geeft moet het kunnen.
Vraag je plompverloren alleen maar om bevruchte eieren, dan heb je kans op wat vervelende reacties. Of je dat erg vindt is aan jou natuurlijk.

Ton.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-09-21 - 22:40:40 send message to golemm

waarom zou je dat willen? Als een vogel kanker heeft lijkt me dat vrij ernstig. Eieren leggen, broeden en jongen grootbrengen vergt veel energie.... ik vind t nogal een risico.

Ik kan me ook moeilijk voorstellen waarom iemand op je verzoek zou willen ingaan, inderdaad tenzij net op dat moment een pop met eieren sterft en de eieren nog niet afgestorven zijn etc. Maar dat zou wel enorm toeval zijn.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-21 - 23:01:55 send message to dooren

Ik vind het toch gek frans, een vogel die kanker heeft, zou toch over niet al te lange tijd het loodje moeten leggen, helaassad :( Waar had deze vogel precies kanker aan??

Je hebt wel pech eerst een lori v.d. blauwe bergen pop met pfbd en nu je zwartkappop kanker.

Ik hoop dat je wat meer geluk krijgt.
Gert


reijnenfr
Website Member
Posts :40

Website Member
2005-09-21 - 23:31:00 send message to reijnenfr

hallo gert
ze heeft het aan de buikvlies
ze had steeds een dikke buik en in eerste instantie dachten we aan legnood ben toen naar hedwig v\d\ horst geweest in veldhoven en die heeft er onderzocht en ze zei precies hoe het nu is ze zou wel eitjes leggen steeds maar 1 en die zouden onbevrucht zijn omdat de eier stokken beschadigd zijn waarscijnlijk omdat ze met het eerste eitje van binnen wat beschadigd zou zijn
ze had toen wat vocht uit de buik gehaald en dit onderzocht onder de microscoop en toen kreeg ik als diagnose kanker ja en als dierenarts v\d horst dat zegt neem ik het toch aan ze had toen ook een vergrootte lever zei ze dit is nu een anderhalf jaar geleden


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-09-22 - 08:40:28 send message to Hawkeye_NL

Het is wel een lieve gedachte om de pop een keer een nest met jongen te gunnen maar... Ik ben het wel met Golemm eens dat je hier eerst eens heel goed over na moet denken. Het uitbroeden van en daarna grootbrengen van een nest vergt heel veel energie van je vogel. Een vogel met kanker en een slechte lever heeft dan niet veel meer nodig om over haar grensen te gaan.

Persoonlijk zou ik haar lekker verwennen met een ruime kooi / voliére of zelfs in huis nemen. Dan kan ze de rest van haar leven genieten van wat ze nog wel kan.

Erwin


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-09-22 - 10:54:34 send message to Wickingh

Hai Frans,

ik heb hier ff over nalopen denken en de reakties van de anderen op me in laten werken.
De grote vraag is natuurlijk waar worden onze vogels nu echt gelukkig van?
Van vertroeteld worden of van het mogen vogel zijn, ik denk het laatste.
Dus als de vogel de drang heeft om een nestje te krijgen, denk ik dat dat de vogel gelukkig maakt.
Al zou dat het overleiden bespoedigen , vind ik het in dit geval een prima gedacht.
Zoals al eerder aangehaald ,het verhaal goed uitleggen en dan zal er toch wel iemand te vinden zijn die je kan helpen.

mvg Frank


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-22 - 17:17:58 send message to dooren

Als de lever niet goed is, en wat andere zaken Frans zal het idd binnen nu en een halfjaar gebeurt zijn. Maar de diagnose is dus 1.5 jaar geleden gesteld en de vogel is nu pas broedrijp.

Ik vindt het toch gek, normaal is het binnen 1 jaar afgelopen als bij vogels kanker wordt vastgesteld. Gewoon de man erbij houden en "kweken" lijkt mij de normale oplossing, ongeacht of je eieren kunt krijgen.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-22 - 17:47:25 send message to johanblok

Ik begrijp niet helemaal goed hoe de eierstokken anderhalf jaar geleden beschadigd kunnen zijn door het eerste ei, terwijl de vogel toen nog niet broedrijp was.
Aangezien men ook bij mensen hooguit kansen kunnen geven bij onvruchtbaarheid, laat staan dat men daar bij vogels iets met zekerheid over kan zeggen, zou ik maar gewoon proberen om op de normale wijze met het koppel te kweken, zeker als de vogel in questie geen tekenen van ziekte of zwakte vertoond.


reijnenfr
Website Member
Posts :40

Website Member
2005-09-22 - 23:21:37 send message to reijnenfr

je hebt gelijk johan blok
heb alles nog naar gekeken ben vorig jaar september naar v\d horst geweest!
de lori pop is gesext 29 - 01 -2003
de man 17 - 10 2002
dus de pop was dan ongeveer 2,5 jaar oud
moet enkele maanden oud zijn om te laten sexen
en ze heeft die tijd veel problemen gehad met het leggen van het eerste eitje
diagonose staat hierboven in het forum beschreven
ze heeft tot nu toe 3 keer 1 eitje gelegd
zit nu voor de vierde keer te broeden weer op onbevruchte eieren
ik volg de raad van gert op en wie weet zou het mee kunnen vallen waar ik zelf niet zo in geloof maar ja gert is de man op lori gebied en heb daar toch vertrouwen in


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-09-22 - 23:40:40 send message to dooren

Zelf denk ik gewoon (maar dat weet je inmiddels) dat de vogels gewoon te vet zijn. (vergrootte lever is vaak teken van vervetting) Bovendien bevrucht een te vette loriman de eieren niet.

Een kennis had ook onbevruchte eieren van de irissen, na het schrappen van de zonnepitten was het probleem opgelost en bevruchte de man wel.

Ze zit inmiddels op 2 eieren vertelde je me, de vogel is nu bijna 3 jaar oud en voor een zwartkap dus nu broedrijp. Heb geduld het kan je nog verrassen.
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede