Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mutatie diamantduifje Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : mutatie diamantduifje
piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-09-17 - 22:38:05 send message to piet witteman

ik heb van mijn koppel duifjes twee jongen
de een is normaal gekleurd en de ander is donker
dit is de eerste keer dat het een andere kleur is
ik heb meerdere nestjes van dit koppel gehad
wie weet hoe dit zit (zie foto)
Piet


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-09-17 - 22:39:27 send message to piet witteman


dit is de foto


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-09-19 - 21:09:27 send message to piet witteman

zijn er alleen maar kromsnavel kwekers hier.
graag een reactie!!
Piet


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-09-19 - 21:11:31 send message to Ramon

wat voor kleur hebben de ouders?


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-09-19 - 21:38:41 send message to piet witteman

allebei als de pop op de foto ik doe hier een foto bij van een vorig nestje
Piet


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2005-09-19 - 22:13:08 send message to leekgloster

Volgens mij is de donkere de zuivere wildkleur.
Het is niet echt goed te zien op de foto vandaar dat ik voorzichtig met de uitspraak ben

Marcel


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2005-09-19 - 22:13:09 send message to leekgloster

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-09-19 - 23:26:34 send message to tonnl

Dat denk ik ook, het is een wildkleur jong. De "normale" die jij noemt zijn zilverkleurig, terwijl de wildkleur de donkerder versie is.
Kennelijk heeft minimaal een van de oudervogels nog een deel erfelijk materiaal van voor de mutatie in zich.
Niets mis met het jong lijkt me, hooguit een leuke toevalstreffer.
Ton.


dekweker
Website Member
Posts :10

Website Member
2005-09-20 - 08:57:25 send message to dekweker

Piet, ik zou even wachten met de verkoop van deze dieren, en kijken hoe de dieren uitkleuren. Ik ben wel benieuwd als je daar ook een foto van kan bijvoegen.

Bij over-erving gaat er wel eens wat mis. Je kan het zien als een kopieer machine, die druk aan het kopieren is, maar op gegeven moment komt er wat stof onder het orgineel, of raakt de inkt een beetje op, waardoor het orgineel niet meer op de kopie lijkt. In het hele voortplantingsproces bij alle planten en dieren wil het gebeuren dat er bij het voortplanten kleine foutjes ontstaan. Dit zorgt voor genetische variatie, en als het een kans van overleven heeft, is het foutje niet noemenswaardig.
In de loop van de jaren kunnen dergelijke foutjes zich dusdanig voortgeplant hebben, dat het orgineel niet meer op de kopie lijkt. Dit heet evolutie.
Mensen zijn al heel lang bezig om voor de mensheid goede eigenschappen bij dieren door te fokken (denk maar aan melkproduktie bij koeien, vlees maar ook kleurmutaties) Dit is eigenlijk een vorm van evolutie, maar eigenlijk is het manipilatie. Mutaties ontstaan in de natuur heel spontaan, en in gevangenschap hebben ze een grotere kans van overleven, en worden ze dan ook tot op de laatste kleuren doorgefokt. Breng je dergelijke mutatievormen weer terug in de natuur, dan zullen velen van deze mutaties niet overleven (geen kans van slagen) en heb je grote kans dat uiteindelijk de wildkleur toch de beste kansen maakt.
Als je jongen uitgekleurd zijn, kun je pas zeggen of ze ook daadwerkelijk de orginele kleurvorm terug hebben, en zou ik ze zeker aanhouden om verdere orginele wildkleur weer terug te brengen bij de hobbyisten, maar misschien is het ook wel een foute kopie, en dan kun je het geheel uitbuiten om een nieuwe kleurslag te kweken.

In elke geval is het leuk dat je dergelijke vogels kweekt.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-09-20 - 09:04:17 send message to Ramon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Op de foto is het moeilijk te zien maar volgens mij zijn bijde ouders witstuitwildkleuren. Als dit zo is, krijg je doordat dit een dominante vererving is regelmatig de wildkleur weer terug. Dus beide ouders zijn witstuitwildkleur en geen zilver want dat is veel lichter.


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-09-21 - 20:43:56 send message to piet witteman

bedankt voor jullie reacties
ik hou het jong tot ze volwassen is
weten jullie een site met info over de diamantduif
Piet


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2006-07-27 - 23:26:22 send message to theelepeltje

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Aan de lichte buiken te zien is het idd witstuitwildkleur.
Tegenwoordig zijn er zoveel mutaties van de Diamantduif, dat de zuivere wildvorm niet meer bestaat in gevangenschap. Alleen nog in het land van herkomst. happy :)
Ik heb verschillende koppels en ik snap ook helemaal niks van de vererving. Ik heb een wildkleur koppel waarvan ik twee wildkleur vogels heb gekweekt en één pastel (erg mooi overigens!), jammer dat de staarten zo snel afbreken, verder zijn ze helemaal puntgaaf!
Van een koppel witstuitxzilver heb ik 1 zilver gekweekt.
Van een koppel zilverxheel licht zilver (bijna wit) heb ik een roodbruine gekweekt.
Snap jij het nog? razz :p
Het valt me op dat je trouwens kleurmutaties hebt in verschillende kleurdieptes. Zoals mijn zilveren waarvan sommigen heel donker zijn en anderen weer een stuk lichter! De meeste Diamantduiven hebben mooie ronde heldere stippen, alleen mijn witstuit heeft grote 'uitgelopen' stipjes, geen idee of het zo hoort wink ;)
Ik vind het jammer dat er bij de TT-standaardeisen van de NBvV geen foto's staan. Dat zou het voor mij ook wat makkelijker maken happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 187 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede