Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kiemzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-09-01 - 08:58:10 send message to Niltava

quote
Van alle in het zaad zittende bouwstoffen gaat niets af en komt er niets bij door te kiemen.

Klopt er komt niets bij en er gaat niets af.
Alleen net zoals ik gewoon zaad(en andere voeding) kan een organisme met de ene stof wel wat en de andere niks, omdat het niet kan vrijmaken.
Door het kiemen worden bijv., zoals pluimenest ook al heeft aangegeven, "moeilijke" of niet toegankelijke koolhydraten toegankelijk gemaakt.

Hetzelfde gebeurd in het lichaam van jezelf. Zetmeel (een niet opneembaar koolhydraat) wordt oa. door je speeksel omgezet in wel opneembare koolhydraten.
Geldt ook voor de aminozuren in eiwitten, de eiwitten die je binnenkrijgt zijn niet de dezelfde die je nodig hebt, echter je lichaam breekt ze af in de onderdelen(aminozuren) en met die onderdelen bouwt je lichaam weer zijn nodige eigen eiwitten op.

Ik denk dat die dierenarts veel problemen heeft gezien met schimmels of het gevaar ervan inziet.
Die is er ook wel en daarom moet je ook zorgvuldig te werk gaan.
Denk ook dat die dierenarts een voorstander van pellets is??? en niet (direct) aan kweken denkt.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-09-01 - 11:33:23 send message to johanblok

quote

Van alle in het zaad zittende bouwstoffen gaat niets af en komt er niets bij door te kiemen.



Wat zijn al die akkerbouwers dan dom bezig he... Een slazaadje bevat heel iets anders dan een krop sla, zo bevat ook een slaplantje, wat nog maar net aan de gang is weer heel wat anders dan een slazaadje. Kiemen zet een proces in werking waarin zeer belangrijke omzettingen plaatsvinden. Er gaat dus van alles af en er komt van alles bij onder invloed van zonlicht, water, lucht etc.



pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-09-01 - 14:11:06 send message to pluimenest

Johan,
je redenering klopt maar gedeeltelijk.
In het zaadje zitten bouwstoffen, deze bouwstoffen zullen er voor zorgen dat het "plantje" zich kan ontwikkelen.
Van het ogenblik dat het zaadje plantje wordt zal het zijn energie halen uit de voedingsstoffen van de bodem, en inderdaad onder invloed van de "fotosynthese" zullen er meer stoffen, in de ruimste zin van het woord, aangemaakt worden in het plantje.
Maar zoals Niltava reeds aanhaalde gebeurt er slechts weinig of niets bij het kiemen, enkel de omzetting van "niet" bruikbare koolhydraten naar "wel" bruikbare koolhydraten ( mono suikers).
Maar volgens mijn bescheiden mening, welke ook deze van anderen is, zal of zullen er geen vitamientjes bijgemaakt worden tijdens het "kiemproces" .
Het is algemeen geweten dat "druivensuiker" of "Dextrose" gewonen wordt uit, jawel, tarwe of andere gewassen welke veel koolhydraten bevatten, dus niet uit druiven zoals zovelen denken.
De manier waarop hier tewerk wordt gegaan is gebaseerd op de biologische reactie welke plaatsvindt tijdens het kiemproces.
Nu blijkt, en dat heb ikzelf ondervonden, dat dit proces versneld wordt wanneer gebruik wordt gemaakt van "verzuurd" water.
Dit vind ik een heel belangrijk gegeven, zo ga ik de zaadjes weken in water met een pH van 5 à 6 ( gemeten met een digitaal toestel, kostprijs ongeveer 40 euro).
Voordeel : minder tijdsverlies, minder bacteriën, minder waterverbruik en... zekerheid van de kwaliteit van het bekomen eindproduct (schimmels verdragen immers geen zuur milieu)

Niet mis voor een belg hé.
Neen, alle gekheid op een stokje, we waren, en velen onder ons zijn dat nog steeds, te goedgelovig in firma's welke hun produkten terecht of onterecht, dat laat ik hier in het midden,aanprijzen en gewoon door verkoopstechnieken hun omzet trachten te doen stijgen.
Meer info zou soms toch wel op zijn plaats zijn.
Ik heb soms de indruk dat sommige van deze firma's ons gewoon voor dommerikken houden.
Zo heb ik gezien dat de samenstelling van een produkt in dezelfde verpakking anders was in het Nederlands dan in het Spaans, wat moet je hiervan denken ???
Of wanneer bij sommige produkten de volgende samenstelling staat vermeld per 1000 gr :

- x IE vat. A
- y gr vit B..
- ...
- ....
- ...
- dextrose : 1000 gr
Begrijpen wie beprijpen kan.




Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede