Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Sperwer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Sperwer
Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-07-31 - 18:51:19 send message to Picolet

Regelmatig bezoekt een koppel sperwers onze tuin.
Wij voeren regelmatig in onze tuin enkele koppels heggenmussen,huismussen en merels op meelwormen brood enz.
De sperwers zien hun kans schoon en pakken in onze tuin regelmatig een van bovengenoemde vogels.
De sperwers zijn vrij mak en knijpen hun prooi eerst dood en daarna plukken ze de vogels en vliegen met de prooi weg.
Ik vind het een machtig gezicht, zeker het grotere vrouwtje.
Zijn er meer mensen met sperwers in hun tuin of omgeving?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-31 - 19:26:28 send message to Niltava

Ja, heb in het verleden ook wel eens een op de voliere gehad.
De vogels zijn er echter meestal al op verdacht; of ze geven zelf een alarmkreet of horen die van de wilde vogels. Daarna gaan ze meteen de bosjes in.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-07-31 - 19:27:54 send message to ParkietenPeter

Een keertje kwam er eentje verdwaalt aanzeilen. Zijn bezoek was machtig om te zien maar te kort voor een foto. Hij dook op de voliere en vloog meteen weer weg. Daarna nooit meer gezien.

Maar dat vind ikzelf niet zo heel erg. Wel mooie vogels.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-31 - 20:35:34 send message to natasja

erg mooie vogels maar geloof niet dat ik het zo geweldig zou vinden mochten ze hier de vogeltjes doodknijpen ..

dan maar geen sperwers in de tuin wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-31 - 20:36:13 send message to johanblok

Ik heb hier nooit sperwers rond mijn huis gezien, maar wel een keer een buizerd die met prooi en al tegen mijn raam terecht kwam. De duif zal wel gesmaakt hebben.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-31 - 20:42:40 send message to Niltava

Weet je zeker dat het een buizerd was???
Buizerden zijn namelijk niet echte vogeljagers en duiven zijn beste vliegers.
Of was het al een dode duif?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-31 - 21:22:57 send message to johanblok

Nee, de duif was niet dood, dat wil zeggen, het bloed stroomde er uit toen ze tegen het raam belandden. Misschien was het een zieke/reeds gewonde duif. Tja, of het een buizerd was: ik zie ze hier geregeld op een paal of boom of iets dergelijks zitten, soms van nauwelijks 10m afstand. Het was toch echt een heel breede bruine vogel met wat wit, zoals sommige buizerds hebben. Ik ben verder overigens niet echt thuis in deze materie, maar heb er wel interesse in.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-08-01 - 12:08:16 send message to rupicola

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

Vorig jaar vond ik sporen (enkele veertjes) van een Steenuiltje onder een afdak in mijn tuin en naast mijn volières.
Op deze plek ligt wat brandhout opgeslagen en ik vang er sporadisch (2 per jaar) wel eens een spitsmuisje. Mogelijk heeft een steenuiltje dit ook ontdekt en hier wat gevangen?
Al mijn vogels slapen in hun nestblokken in de binnenverblijven, dus zullen ze van deze nachtelijke bezoekjes weinig merken.

Buizerds staan inderdaad niet echt bekend als vogeljagers, maar ik heb ze toch regelmatig gezien met vogelprooi. Dit voorjaar nog zag ik een buizerd prederen op een zanglijster nest vol met jongen die bijna klaar waren om uit te vliegen. Het nest was lastig te bereiken en daartoe heeft de buizerd het gehele nest losgetrokken en op de grond de jongen gepakt.

In Flevoland zijn veel buizerds en die vliegen hier dan ook regelmatig over. Opmerkelijk is dat een Buizerd wel altijd voor de volle attentie zorgt, maar slechts voor paniek als er een echt te dicht in de buurt komt. ( dit zijn vaak juveniele buizerds!) Alle vogels vliegen dan in paniek de binnenverblijven in.
Ze komen pas na enkele minuten voorzichtig weer naar buiten.

In de buurt huist ook een koppel Sperwer.
Vorig jaar hebben zij drie jongen grootgebracht, dit jaar weet ik het niet. Ik zie of de man of de pop wel met enige regelmaat.
Op het moment dat een van de Sperwers in de buurt komt zorgt dit altijd voor paniek en vluchtreactie naar binnen!

Mijn vogels (Amazones en Pyrrhura) maken goed onderscheid tussen roofvogels en andere vogels, want bijvoorbeeld een grote vogel als een houtduif veroorzaakt geen enkele vluchtreactie.

Hoe het exact zit weet ik (nog) niet, maar ik stel vast dat mijn vogels niet alleen onderscheid maken tussen roofvogels en andere vogels, maar beslist ook tussen verschillende soorten roofvogels!

Ik denk dat in deze verschillende zaken meespelen:
de aanvliegsnelheid en houding van de predator,
alarm en vluchtreactie van andere wilde vogels,
zijn de volièrebewoners al dan niet gedomesticeerde soorten.
(mijn Catharina's vertonen geen paniek en vluchtgedrag bij een sperwer)



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-01 - 14:48:34 send message to johanblok

Ik zit overigens ook in flevoland, waar je bijna makkelijker een buizerd kunt zien, dan een mus. Ik heb ook wel andere roofvogels gezien bij ons in de buurt gezien, maar kan deze niet determineren. Weet iemand een site met info die mij daarbij kan helpen, zodat ik de volgende keer weet wat het is?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-01 - 15:43:34 send message to Niltava

Als je even kiojkt bij het topic: websites van leden, dan zie je bij Goffini een link naar allerlei roofvogelsites


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-08-01 - 21:28:49 send message to goffini


Johan, ook dit is een buizerd, een bonte.
Die zie ik bij jou in de buurt ook geregeld. De een wat witter dan de ander.
Was het er zo eentje?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-01 - 22:24:45 send message to johanblok

Hij was wel duidelijk bruinig, zo'n bonte heb ik nog nooit gezien, ik zal eens opletten! Toen ik nog in Utrecht werkte zat er elke ochtend als ik om dezelfde tijd langs fietste een buizerd op dezelfde paal. Na een paar maanden zaten ze er met z'n tweeen: kennelijk een maatje gevonden(?)


Dinkie
Website Member
Posts :49

Website Member
2005-08-02 - 04:19:24 send message to Dinkie

Prachtig onderwerp en ook op de juiste manier benaderd. Ja ook ik woon in Flevoland op 6 a 7 minuten vliegen van de Oostvaardersplassen en wij hebben Sperwers, Slechtvalken, Havikken, Buizerds bij de vleet, zels de boomvalk maar wat wij ook zien overvliegen zijn honderden ganzen, lepelaars, Zilverreigers, nou ja noem maar op.
Elke week vind ik wel overblijfselen van een geplukte mus in de tuin. Of moet ik een Havik van het dak van de voliere verjagen dat doe ik dan heel voorzichtig want ik wil hem zo lang mogenlijk zien. Ook hebben wij hier Uilen. Echt Flevoland is een droom voor elke vogelliefhebber wij doen echter wel aan wildbroed dat wil zeggen dat wij de vogels de vrije natuur in laten gaan zodra ze broeden dus het is elke keer wel spannend als ik weer veren zie liggen. Maar ook al weet ik dat het een keer zal gebeuren. Als mijn vogels gezond zijn snel en alert dan kunnen ze het aan.

Even een aparte noot:
In de wintermaanden heb ik bijna elke maand een prachtige afdruk van een roofvogel en een vogel op mijn schuifpui raam. Maar dat is nooit in de zomer altijd in de winter.
Laagstaande zon?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-02 - 08:50:28 send message to Niltava

quote
Of moet ik een Havik van het dak van de voliere verjagen dat doe ik dan heel voorzichtig want ik wil hem zo lang mogenlijk zien.


Weet je er dat het een havik is?
De havik is namelijk een bosvogel. Is het geen sperwervrouwtje?

quote
In de wintermaanden heb ik bijna elke maand een prachtige afdruk van een roofvogel en een vogel op mijn schuifpui raam. Maar dat is nooit in de zomer altijd in de winter.
Laagstaande zon?



Denk dat er dan geen/minder spiegeling is het raam


Dinkie
Website Member
Posts :49

Website Member
2005-08-02 - 12:05:22 send message to Dinkie

Wij wonen tegen de bosrand. En zulke knoepers van sperwers bestaan gelukkig niet. LOL


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-08-09 - 00:22:10 send message to Karel

Behalve de sperwers die ik hier regelmatig in de tuin achter de merels aan zie jagen, heb ik sinds een jaar een paartje in de voliere en kan dus dagelijks van hun schoonheid genieten.

Wat het houden betreft is het misschien wel leuk om er iets meer van te weten:
Sperwers zijn zeer schuwe en beweeglijke vogels. Zelfs volledig met de hand opgevoede vogels, zullen na enige dagen in de voliere de eigenschappen van "wilde" vogels terugkrijgen en weer volledig schuw worden voor met name vreemden. Ze moeten voorzichtig worden benaderd om paniek te voorkomen. De voliere dient dan ook aan 3 kanten (liever 4!)te worden afgeschermd, opdat de vogels zich niet aan het gaas zullen verwonden.
Het klinkt wat vreemd, maar de voliere kan beter niet te groot zijn om te voorkomen dat ze te veel snelheid ontwikkelen en zich dood vliegen tegen het gaas. Mijn voliere is 3m x 4m en rijk beplant, zodat ze veel schuilmogelijkheden hebben.
Zodra ze aan hun voliere en de routine van het voeren gewend zijn, zullen ze niet meer zo heel snel in paniek raken en zelfs hun voedsel uit de lucht grijpen, als dit naar binnen wordt gegooid. Een machtig gezicht!

Verder is het erg belangrijk deze vogels goed en veel te voeren. Bij gebrek aan voedsel zal het wijfje niet aarzelen om het veel kleinere mannetje te grijpen en op te eten. Door hun beweeglijkheid verbranden deze vogels zeer snel hun voedsel en is het dus extra belangrijk dat er steeds voldoende voedsel aanwezig is.
In de natuur zijn het echte vogeleters en ook in de voliere heb ik ze niet kunnen verleiden om stukjes hart o.i.d te accepteren, zodat ze gevoed worden met eendagskuiken aangevuld met een vitamine/kalk-preparaat.
Het lijkt me gezien hun voedselvoorkeur duidelijk dat ze niet geschikt zijn voor de gezelschapsvoliere happy :).

Sperwers broeden vrij makkelijk in gevangenschap, hoewel ik dit jaar nog geen nakomelingen heb mogen verwelkomen. In tegenstelling tot de meeste roofvogels, zijn sperwers echte nestenbouwers die een in een hoek van de voliere opgehangen mand graag als basis gebruiken en deze zullen afbouwen met takjes e.d.

Wie weet kan ik hier volgend jaar een foto van de eerste eigen kweek jonge sperwertjes plaatsen.

Voor de volledigheid: Sperwers zijn gelukkig beschermde vogels, waarvan alleen in gevangenschap gekweekte, geringde vogels mogen worden gehouden (Cites II)











Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 235 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede