Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > lange snavel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : lange snavel
Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-07-27 - 22:29:48 send message to Stieneke

1 van mijn Chatarina's heeft een te lange snavel. Hij kan nog wel eten. Maar knagen aan takken helpt niet.
Heeft iemand een idee hoe het komt dat een snavel door groeit en niet zelf afslijpt.
De dierenarts dacht vit. a gebrek maar bij controle in de bek vond de arts dat hij geen vit. a gebrek heeft.


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-07-28 - 00:19:07 send message to Chow

Ziet de snavel behalve de lengte er ook anders uit qua structuur en eventueel kleur??


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-07-28 - 01:17:02 send message to tonnl

Vaak is er dan een (minieme) afwijking in de stand van de beide snavelhelften. Daardoor kan het gebeuren dat een of beide helften niet voldoende slijten.
Meestal is regelmatig knippen de enige remedie, levenslang. In de dierenwinkel had ik flink wat klanten die zeer regelmatig moesten komen.

Het overkomt opvallend vaak erg tamme vogels, veel vogels die met de hand groot gebracht zijn. Misschien hadden de ouders zo'n vogel wel afgestoten als ze de kans hadden gehad...


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-07-28 - 08:15:13 send message to johanblok

Ik denk eerder dat dit dan komt door het met de handvoeren waardoor zich een verkeerde snavelstand ontwikkelt.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-28 - 09:32:34 send message to dooren

Leeftijd speelt ook vaak een rol, op latere leeftijd gaan bij sommige vogelsoorten nagels/snavel harder groeien.

Bij oudere loris heb ik gemerkt dan mannen vaak een langere snavel krijgen, het betreft dan vaak trichoglosssus, charmosyna en lorius soorten.
Gert



Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-07-28 - 10:14:42 send message to Stieneke

Inderdaad de snavel ziet er anders uit kwa structuur. Dit is niet altijd zo geweest.
De vogel is ongv. 11 mnd oud en niet met de hand gevoert of tam. De dierenarts heeft de vogel een druppeltje tegen mijten in ze nek gegeven. Had niet de indruk dat ze er erg veel van af wist. En helaas zit een vogelarts bij mij erg ver weg.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-28 - 11:27:29 send message to Hawkeye_NL

Het groeiproces van de nagels en snavels van de vogels stopt eigenlijk nooit. Door eten en knagen aan bijvoorbeeld takken wordt deze normaal bijgeslepen.

Als een snavel op de een of andere manier verkeerd op elkaar aansluit dan slijten de delen niet goed meer. De oorzaak hiervan kan veel redenen zijn. Als de snavel nu hersteld word dan zal de vogel hier verder geen last meer van hebben. Verkeerd afknippen of slijpen echter kan er oorzaak van zijn dat het na een paar maanden al weer te lang word. Als de snavel geknipt of geslepen word moet er goed op gelet worden dat deze in de juiste vorm wordt gehouden.

Erwin


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-07-29 - 01:45:57 send message to Stieneke

Kan je de snavel zelf knippen if slijpen? Zoja waar zou ik dan op moeten letten.


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-07-29 - 07:17:42 send message to Chow

Het kan eventueel schurftmijt zijn. Ik zou een dierenarts raadplegen die verstand heeft van vogels.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-29 - 13:43:20 send message to Hawkeye_NL

quote
Kan je de snavel zelf knippen if slijpen? Zoja waar zou ik dan op moeten letten.

Als ik eerlijk ben dan moet ik zeggen dat het wel kan maar dat er veel risico's aan zitten. Zomaar gaan knippen of veilen kan de snavel zware schade toebrengen waardoor de vogel niet meer in staat zal zijn om de snavel goed te gebruiken. Als je het nog nooit gedaan hebt dan zal ik het eerst eens laten doen door een ervaren persoon en goed kijken wat je moet doen en waar je rekening mee moet houden.

Als je vogel een te lange snavel heeft en je denkt dat het nodig is dat deze gekort moet worden vraag dan eerst uitgebreid advies en kijk eerst naar natuurlijke mogelijkheden. Pas als deze niet het gewenste resultaat hebben en je vogel hinder ondervind van de snavel is ingrijpen echt noodzakelijk.

Erwin


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-07-29 - 17:43:38 send message to Rik

Is het niet zo dat een verkeerde snavelgroei kan duiden op lever- afwijking?

Wat mij opvalt is dat erg veel edelpapegaaien last hebben van doorgroeiende snavels.


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-08-04 - 09:02:02 send message to Stieneke

Ben gister bij een vogelarts geweest en er was niets ernstigs aan de hand.
De vogel had een klein wondje aan ze snavel. Ik denk door vechten met een kakariki. Kennelijk doet dat pijn waardoor hij moeilijker eet en ze snavel gebruikt. Daardoor is de snavel iets doorgegroeid.
Hij heeft de snavel iets bij geslepen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 90 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede