Hoi Gert,
Wij zijn er achter gekomen toen Nicky Mijn amazone die verleden jaar gestorven is het aan zijn levertje bleek te hebben. We zijn toen op zoek gegaan naar allerlei fruit soorten en groentes die hij wel mocht hebben, want hij at geen zaadmengsel of pellets meer. Ik moest toen een paar keer per dag eten klaarmaken voor hem o.a. gekookte kip met rijst en groentes. en In Kiwi en Ananas zaten stoffen die juist lever funkties afbraken. Een vriend van ons die veel in Medicijnen en vitamines thuis is kwam ermee. Die heeft allerlei informatie voor ons opgezocht toen.
En over die pinda's! koop gewoon Wat cedernootjes die zijn beter dan PINDA'S maar als je toch pindas wil geven moet je dat gewoon doen en niet hier vragen wat beter is voor je vogel.
Ik zou dan toch specfiek de stof willen weten waarover het gaat, dat de leverfunktie zomaar wordt verstoort is alleen bij b.v. overdosis of bepaalde giftige stoffen. (vraag maar eens na bij je kennis)
Het is zeer verstandig amazones en edelpapegaaien een goede dosis vitamine A te geven. Dit geeft bescherming tegen diverse virussen welke dus de lever ook aan kunnen tasten. Misschien is dit goed om in de gaten te houden als je een nieuwe amazone koopt.
Gert
Ik zal het vragen zodra hij terug komt van vakantie.
Ik geloof niet dat ik nog een papegaai erbij wil. 1 is meer als een handvol Maar het is goed om te weten.
en hoe is het met je grijze roodstaart spetser? leeft ie nog? ik hoop dat alles goed met m gaat aangezien je erg veel dingen vroeg die je beter al had kunnen weten voordat je de roodstaart aanschafte..