Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > piepende ademhaling Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : piepende ademhaling
pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-07-15 - 11:23:20 send message to pluimenest


Ik heb een man goudkruingoudvink (prachtvogel), het diertje heeft echter last van piepende ademhaling.
Het eigenaardige is dat dit enkel zo is bij kouder (beneden de 15 °C) of bij vochtig weer.
Een grijze kroonvink heeft hetzelfde probleem, deze vogel heeft er echter altijd last van.
De middeltjes van de veearst hebben niet geholpen
(Tylan en ivermectine)
Kan iemand mij raad geven??


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-07-15 - 11:24:44 send message to pluimenest

Sorry, was vergeten te zeggen dat ik de topic van Kwinten ook heb nagelezen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-07-16 - 10:05:54 send message to ParkietenPeter

Ikzelf helaas niet, maar iemand anders nog?


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-07-16 - 10:52:06 send message to Fonje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit lijkt mij op een ontsteking van de luchtwegen. Goudvinken zouden hier heel gevoelig voor zijn.

Kijk hier eens.
http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/ziektes.htm#26

Peter


HOBBYKWEKERIJ
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-07-16 - 11:09:29 send message to HOBBYKWEKERIJ

beste

heel simpel de behandeling was fout
vibramicyne siroop geven
voor heoveelheid kan je bij mij altijd terecht enprobleem is opgelost
luchtwegen slaat over naar de longen dus wees snel met de behandeling

argo


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-16 - 11:21:08 send message to dooren

Dit lijkt inderdaad op een verkoudheid, behandeling zou dan inderdaad met een antibiotica kunnen.

Maar dan moet deze ontsteking wel een bacteriele oorzaak hebben, anders zal het weinig helpen.
Gert




Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-07-16 - 11:29:22 send message to Daniel

heeft de dierenarts je verteld wat de oorzaak was (bactirieel viraal?)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-07-16 - 12:32:11 send message to Picolet

In het verleden moesten alleen kromsnavels (papegaaien en parkieten) die werden ingevoerd een maand in verplichte quarantaine. Het doel hiervan was om eventuele besmettelijke ziekten op te sporen om zo de bio-industrie te beschermen. In 2002 is deze regelgeving veranderd en moeten alle soorten geïmporteerde vogels (dus niet alleen papegaaien) een maand in quarantaine verblijven.
De importeurs moesten hierdoor fors investeren, vooral ook omdat in het nieuwe besluit de quarantaineruimte op enige afstand van de verkoopruimte moet zijn gesitueerd. Wekelijks worden de importvogels getest door afgenomen mestmonsters of de vogels zelf in het laboratorium te controleren. Men heeft ook de mogelijkheid om steriele ééndagskuikens in de quarantaine te houden. Mochten één of meer van de ingevoerde vogels een besmettelijke ziekte hebben, dan wordt dit direct duidelijk doordat de ééndagskuikens ziek worden. Deze kosten worden natuurlijk doorberekend aan de vogelliefhebbers. De importvogels verblijven nu een maand bij de importeur en worden vaak gekuurd met hoge doses antibiotica. Dit gebeurt preventief om bacteriële infecties van onder meer Enterobacter coli of Salmonella te voorkomen. Door deze handelswijze is het zeer wel mogelijk dat vogels een schimmelinfectie (Candida albicans) oplopen, omdat de antibiotica niet alleen schadelijke, maar ook nuttige bacteriën doden. Hierdoor vermindert het natuurlijke afweermechanisme en kunnen schimmels de kop opsteken. Een met een schimmel besmette vogel zal na het verlaten van de quarantaine binnen enkele weken of maanden bij de liefhebber sterven. Darmschimmel woekert bijvoorbeeld langzaam door de vogel, waardoor deze vermagert en sterft. Veel vogels stikken omdat de luchtzakken met longschimmel (aspergillose) helemaal dichtslibben. Naar eigen zeggen gebruiken importeurs nu ook antimycotica (antischimmelmiddelen) die de schimmelgroei verminderen. Bij een bezoek aan de verkoopruimte zie je echter veel vogels die naar adem happen en die dus zeker niet gezond zijn. Natuurlijk is aan de buitenkant niet te zien wat deze vogels mankeren maar het geeft toch te denken.
Naast een bacteriële of schimmelbesmetting kunnen de vogels ook besmet zijn met wormen en of de luchtpijpmijt.




birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-07-16 - 17:23:08 send message to birdfreak

Misschien eens hetprobleem zoeken in het verschil in hoogte tussen z'n leefgebied (in de hymalaia) en hier.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-07-16 - 20:07:36 send message to pluimenest

De dierenarts, en deze gaat toch door voor iemand die het zeker zou moeten weten, heeft mij verteld dat het zeker geen virale infectie is.
Ja, daar was ik ook al achter anders waren al mij vogeltjes reeds besmet.
Het eigenaardige aan de zaak is dat de goudkruingoudvinken met eieren zitten en dat deze op de koop toe nog bevrucht zijn ook, het "zieke" mannetje houdt steeds de wacht naast het nest, de laatste dagen is het warm, en ...niets meer te horen.
De grijze kroonvink zit samen met andere jongen in 1 kooi, niet verstandig zou je zeggen, en dit kan inderdaad zo lijken maar aan de andere jongen scheelt niets ????
Vibramycine helpt max. 2 dagen, daarna begint het opnieuw bij de kroonvink, dus bacteriëel ???
Rest nog de schimmelinfectie, maar dan zouden de andere vogels toch ook moeten besmet zijn of niet ???
PS : al mijn jonge vogels zitten wel in draadkooien.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-07-17 - 10:31:03 send message to Fonje

Schimmelinfecties zijn bij mijn weten niet overdraagbaar. Zelfs niet bij het fourageren.
Het ligt eerder aan de omgeving. De schimmelsporen moeten ingeademt worden willen zij zich ontwikkelen.

Van Vibramycine (groep van de Tetracyclines) weet ik dat je dit niet mag combineren met calciumhoudende stoffen. Dus sepia, maagkiezel en dergelijke verwijderen.
Kraantjeswater bevat teveel kalk (wordt troebel). Spa-reine is beter. Maar mijn ervaring met het toedienen via het drinkwater is dat het niet effectief is. Veel te lage bloedspiegel.
Mengen door het zaad of eivoer is veel effectiever.

Je gaf al aan dat je Ivermectine gebruikte. Ik neem aan dat je vogelarts dacht aan luchtpijpmijt. Mijten in het algemeen zijn zeer besmettelijk. Je hoeft maar 1 vogel binnen te brengen en heel je bestand wordt geinfecteerd.
Ik ben net de 2e maand ingegaan met het behandelen van mijn parkieten met Ivermectine en ze zijn nog niet 100% verlost hiervan. De mijten leggen immers eitjes en die komen ook uit na een tijd.

Omdat de rest van je vogels niet geinfecteerd zijn ben ik toch eerder geneigd het te zoeken in de richting van een schimmelinfectie.
Aspergilose bijvoorbeeld kan zeer lang aanslepen.

Peter


Dinkie
Website Member
Posts :49

Website Member
2005-07-23 - 22:12:35 send message to Dinkie

Hallo pluimenest

Ikzelf heb deze ellende megemaakt met een maskergoudvink dierenarts antibiotica Baytrill het heeft wel even geholpen maar na enkele maanden stak het weer de kop op wederom behandeld met Baytrill maar nu kwam er geen verbetering het stomme was dat het diertje goed bleef eten en ook goed op gewicht bleef zij hapte echter naar adem
Omdat verbetering uitbleef pakte ik haar om maar weer naar de dierenarts te gaan maar toen gaf het beestje in mijn handen de geest doodzonde want ze was zo tam en nieuwsgierig zat altijd bij mij te kijken wat ik aan het doen was. De longen zaten helemaal vol met vocht en als ik het verhaal lees van Picolet komt dat heel zinnig over en als jij je in dit verhaal herkent zou ik het diertje gaan behandelen tegen een schimmel infectie.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede