Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > stress bij vogels ???en dan dood???? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : stress bij vogels ???en dan dood????
m goudberg
Oud Lid
Posts :90

Oud Lid
2005-07-11 - 20:49:35

sad :( ik heb de laatste weken 3 vogels verloren, een koppeltje kwartelastrilde en een pop van de vuurvink. wat erg opvalt is dat de vogels overlijden op het moment dat ze 3 dagen in de voliere zitten.
De vogels komen bij een vogelhandelaar uit zuid-holland, deze melde mij dat de oorzaak stress kan zijn.

vraagje - Kan dit door stress komen dat de vogels overlijden na 3 dagen, of is het toeval??

sad :( bedankt voor jullie reactie.


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-07-11 - 20:51:53

ik denk toeval, het zou kunnen dat er een kat je voliere bezoekt en die dan de vogels bang maakt.

Groetjes:
J.Bird


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-07-11 - 20:52:19

je had beter de vogels direct kunnen laten onderzoeken door de dierenarts.dan had die je kunnen vertellen of het stress is of een andere oorzaak.vaak kunnen door stress wel ziektes doorzetten.

Groeten Dennis


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-11 - 22:44:30

Kan ook een bacterie infectie zijn, nieuwe vogels zijn vaak toch gevoelig voor de bacterien die huizen in de nieuwe voliere. De oude bewoners zijn vaak weer beter resistent, zeker omdat deze niet in een stress situatie verkeren. Stress is vaak de trigger voor ziekten.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-07-12 - 00:29:57

Je kunt nieuw angeschafte vogels ook een week of twee apart houden, dan kun je zien of ze gezond zijn en aan bv het voer kunnen wennen.
Ook dient drinkwater zichtbaar aanwezig te zijn, desnoods de eerste dagen meerdere bakjes.

Stress is een ruim begrip, zit er iets in je volière dat nu erg fel is en ze dood jaagt? (broedtijd)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-12 - 08:12:44

Ben ook benieuwd wat de stress veroorzaakt.
Hoewel ze klein zijn kunnen ze best wat hebben qua vangen. Ik heb tenminste nog nooit vogels op die manier verloren.
Ze kunnen eten(komen ze binnen als je de voerbak dar hebt, "mogen" ze van anderen eten?).
Zelf strooi ik vaak wat eten op de grond zodat ze de tijd hebben om te wennen aan het hok en verkenningen kunnen doen in het hok en naar voer.
Ook doe ik ze nooit metten in de voliere maar eerst even in een broedkooi, even wennen aan je eigen voer, kijken of ze eivoer ed opnemen.
Dan ze ook verder met rust laten(niet met je neus op het gaas, herrie ed)
En de eerste dagen observeren hoe het gaat. Vind het vreemd dat het pas na 3 dagen is, is daarvoor niets te zien????


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-07-12 - 09:41:31

Ik persoonlijk denk niet dat de stress de hoofdzaak is, maar misschien wel een belangrijke oorzaak.

Door de stress van het verhuizen en in een totaal nieuwe omgeving terecht te komen, kan het immuuniteit van de vogel wat verzwakt zijn.. En in contact met de andere volièrebewoners, zo veel makkelijker een ziekte oplopen.

Daarom hou je best alle nieuwe vogels minimaal 2 weken apart, zowel om te zien of zij geen ziektebeeld vertonen en om zichzelf te beschermen tegen de ziektes van je andere vogels.

Best geef je een vitaminekuur of iets dergelijks tijdens deze periode om de vogels dan in optimale conditie los te kunnen laten.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede