Hybride's prachtig, maar bewust inzetten van raszuiver om ze te bekomen lijkt me niet goed.
Uitzonderingen zoals een gelegenheidskoppel, hoeft niet gelijk verkeerd te zijn, twee vogels die elkaar zien zitten en besluiten om het beste ervan te maken, ga je zomaar niet afbreken, onder het mom van jullie mogen dat niet.
Daarbij (gelukkig) is ieder vrij om te kweken met wat hij wil.
Uitsluiten van tegenstanders betreffende hybridekweek, lijkt me ook niet bevordelijk, begrijp best dat voor en tegen nooit tot elkaar komen, hoeft ook niet, vele die tegen raszuiver gebruiken voor hybridekweek zijn, kuinnen best hybridekweek in hun kweekprogramma hebben met hybride's onderling.
Je kunt draaien en keren, maar ze zijn er gewoon de hybride's, door diverse redenen tot stand gekomen, uit die bron kun je putten om eventueel een hybridekweek programma op te zetten.
Je schaad daarmee niet het raszuiverbestand wat aanwezig is, bloed kom je echt niet tekort op de langere termijn, ja oke je moet er wat voor over hebben om vreemd bloed te bekomen, maar dat is met het raszuiverbestand niet anders.
Daarbij staan we toch eigenlijk aan het begin van kweken met hybride's onderling, dus een stamboek of iets dergelijks is nu nog vrij eenvoudig te realiseren, dat is met het raszuiverbestand haast al niet meer te doen, wie weet waar zijn ara's vandaan komen, sterker nog waar de ouders vandaan kwamen of grootouders.
Neemt niet weg dat we zeker zuinig moeten zijn op wat we hebben binnen de avicultuur, denk wel dat het in de toekomst steeds moeilijker zal worden om aan vreemdbloed te komen, zeker gezien het feit dat de import zijn langste dagen wel gehad heeft volgens mij.
Hybride's zijn inderdaad groter, nou niet gelijk denken dat ze veel groter zijn maar toch is er wel een meetbaar verschil.
Dat ze ook vlugger kweekrijp zijn is al een bewezen feit in andere landen.
Het waarom is nog niet echt tot op de bodem achterhaalt, duidelijk is toch dat er meerdere factoren een rol spelen in dit geheel, maar dat zal een kwestie van tijd zijn tot men het naadje van de kous weet.
Dan het karakter, ga hier toch even wat dieper op in.
Vele zijn ervan overtuigt dat ze handzamer zijn (ik ook) maar welke ara je ook pakt raszuiver of hybride, heb je geen feeling met vogels zal zelfs een opgezette ara je niet datgene kunnen geven wat je wilt.
Wat ik hier mee bedoel, het zijn wel degelijk ara's de hybride's, handzamer jawel, maar het is aan de persoon of hij het eruit kan halen.
Krijg nou nooit het idee, het is een hybride, hij zal me nooit iets doen, en alles wat ik doe vind hij goed, want dan gewoon laten zitten en een opgezette in huis halen, geld eigenlijk voor alle huiskamervogels toch.!!!
Staar je ook niet blind op kleuren (toverballen) ga voor de vogel, in heel zijn vogel zijn.
Zie het totaal pakketje, en vraag je af of dit bij je past, want ook voor de hybride geld de regel, VOOR HET LEVEN.
Waar ik een beetje bevreest voor ben is dat het een mode verschijnsel word, dat is niet goed, zal ook een verkeerde invloed hebben op het raszuiverbestand.
Vandaar dat ik zeg, ze zijn ook ara met alle mankementjes die we zoal kennen van deze groep vogels, ja ze maken ook geluid, ja hun snavel is zelfs groter, niet opgevoed een last voor de omgeving, hoef niet verder te gaan, de meeste weten wel wat ik bedoel.
Plaats ze niet op een voetstuk, het zijn ara's met een ander kleurtje.
Maar wel vogels met veren/poten/vleugels/snavel/karakter.
Peter.