effe gewoon een vraag maar ik zit me zo eens af te vragen aangezien ik nul comma nul verstand heb van kweken als je nu een broer en zus vogel met elkaar laat kweken krijg je dan rare jongen of maakt dat niks uit ben gewoon nieuwschierig hoe dit bij vogels in mekaar zit
Als je broer met zus, vader met dochter of moeder met zoon kruist dan krijg je inteeld. Met inteeld is het algemeen bekend dat dit een verslechtering opleverd in de soort. Zwakere vogels, minder groot of zelfs misvormingen komen voor. Misschien niet in de eerste lijn maar zekers na mate de kweek doorgaat.
Het kweken met bloedverwanten moet zover als mogelijk voorkomen worden!
inteelt is veredelen veredelen= verzwakken broer en zus is bijna nooit goed , kan wel vader x dochter of moeder x zoon maar voor 1 onervaren iemand raad ik dit ten strengste af . gr janne
Ik heb een keer een albino parkiet gehad die een soort bloedziekte had waardoor hij overal bloeduitstortingen had. Het bloed stelpte niet meer. Waarschijnlijk kwam dat door inteelt... Gelukkig werkten de medicijnen goed en bleef het dier leven!
Het ligt er aan over welke vogelsoort je praat.
Bij kanaries is het heel gebruikelijk om vader en dochter te koppelen, of moeder en (klein)zoon.
Dit gebeurt vaak om te proberen bepaalde goede eigenschappen door te kweken.