Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Cites en werkelijkheid? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Cites en werkelijkheid?
Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-12 - 09:11:58

Ik heb een paar Primolius maracana, voorheen Ara maracana en ook bekend onder de naam Illegers ara.


Mijn vogels zijn hier in eigen land gekweekt en ik heb deze ook hier in eigen land gekocht. Netjes met vaste voetring enz. enz.
Het enige wat ik niet heb gekregen zijn de Cites vergunningen en/of bewijzen. Op zich geen probleem, even een brief naar Cites bureau en je krijgt na aanlevering van de bewijzen en een betaling van € 15 alsnog de vergunning maar ze kunnen de vogels na het schijnt ook in beslag nemen.

Nu mijn vraag?
Is het niet zo dat de verkoper of kweker tijdens verkoop al moet melden dat het om lijst 1 vogels gaat en als er dan een vergunningsverplichting is moet de verkoper of kweker deze dan niet al voor handen hebben om de vogels zelfs te kunnen of mogen verkopen?

Erwin


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-12 - 09:56:43

Als hij een cites document heeft moet dit sowieso met de vogel mee. Onlangs nog op 'airpot' ofzo. Trammelant met de invoer van een vogel uit Suriname omdat de papieren doorgefaxt waren en niet bij de vogel aanwezig.

Binnen het Nederlands recht mag je geen illegale handel drijven, een Maracana zonder cites is illegaal, De verkoper zal het document dus mee moeten geven anders scheeppt hij jou met een illegale vogel op. (vrije interpretatie)

Voor meer moeten we verder zoeken.
wink ;) PPeter


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-04-12 - 09:56:46

quote
Is het niet zo dat de verkoper of kweker tijdens verkoop al moet melden dat het om lijst 1 vogels gaat en als er dan een vergunningsverplichting is moet de verkoper of kweker deze dan niet al voor handen hebben om de vogels zelfs te kunnen of mogen verkopen

Volgens mij is dat wat cites inhoudt, een vergunning om de vogels te mogen verhandelen.
De verkoper had deze er dan ook bij moeten leveren. Als het goed is kun jij de papieren niet aanvragen maar moet de originele verkoper dat doen. Heb hetzelfde bijdehand gehad met mijn goffini's en de originele verkoper heeft later alsnog voor mij de benodigde papieren aangevraagd, waarmee ik de vogels verder kon verkopen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-04-12 - 10:51:40

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

De kweker is verplicht om de benodigde papieren aan te vragen en bij te leveren bij de verkoop als het jonge vogels betreft.
Een oudere vogel of koppel moeten ook voorzien zijn van de benodigde papieren, is dit niet het geval dan is het de verkoper/eigenaar die de papieren aan moet vragen, pas als deze afgegeven zijn is het mogelijk om de vogels over te dragen.
Zonder Cite's een vogel verkopen is strafbaar, inbeslag name is niet uitgesloten.
Zie het als een paspoort dat voor het leven bij de vogel hoort.

Zeer zeker behoort de verkopende partij er melding van te maken dat het om lijst 1 vogels gaat, dit achterwege laten is een onzuivere zaak.

wink ;)
Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-12 - 15:49:29

Inderdaad, de verkoper dient CITES mee te leveren, en indien dit niet gebeurt zijn de vogels illegaal. Afhankelijk van wat op het CITES papier staat moet bij elke verkoop ook een nieuw CITES papier aangevraagd worden. Bij onze eerste CITES I vogel was dit ook niet in orde, en na stevig aandringen hebben we dit via de verkoper alsnog geregeld.

Ik heb ooit wel maracana's op vogelarena gezien van iemand die beweerde dat CITES I papieren niet nodig zijn, maar dat is volstrekt onjuist. Deze vogels mogen strikt genomen niet op markten worden aangeboden omdat zij aanwezig dienen te zijn op het adres dat vermeld is op het CITES formulier (enigszins afhankelijk van welk hokje aangekruist is).

Op het moment dat je nieuwe CITES papieren aanvraagd dien je de CITES bewijzen van de ouders of het oude CITES papier te laten zien, anders krijg je volgens mij geen nieuw CITES papier.


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2005-04-13 - 22:52:33

Je krijgt bij een vogel wel een cites bewijs als je kunt aantonen dat de vogel na kweek is, of dat hij langer als vijf jaar in jouw bezit is. Tevens word tegenwoordig ook een transponder geaccepteerd ipv een gesloten ring.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-06-07 - 22:15:09

Hoeveel tijd zit er tussen Cites aanvragen en cites ontvangen.
Wacht nu al 4 weken op de papieren .


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-06-07 - 22:41:19

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-06-07 - 22:43:05

Waarschijnlijk druk door het kweekseizoen.

Bellen en naam opschrijven van degene die de Cites in behandeling heeft. Daarna eventueel opnieuw bellen met de betreffende persoon die op eerdere toezeggingen kan worden aangesproken. Tijdens de Cites bijeenkomst bleek er een grote wisseling van medewerkers te zijn op deze afdeling en een tekort aan medewerkers.
Geduld en sterkte toegewenst.


tjeppe
Oud Lid
Posts :56

Oud Lid
2005-06-07 - 23:00:38

hoi ,

ik heb 2 jaar geleden bijna 2.5 maand moeten wachten eer ik de cites papaieren kreeg voor mijn amazone's , nu heb ik beide papieren in mijn bezit voor beide vogels .
ik heb toen ook gebeld en ze zeiden dat de oorzaak was : daar er verschillende papegaaien op de cites lijst zijn bij gekomen werd het enorm druk met aanvragen van bezitters van papegaaien .
ze konden het momenteel niet aan , zou dus enkele weken duren .
momenteel zijn er ook weer enkele kakatoe's toegevoegd aan de lijst.
mogelijks is dit ook het probleem dat de verkoper heeft.
dat hij de citespapieren niet gepost krijgt , kan ze dus ook moeilijk mee geven,
het kan ook een andere reden hebben .


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-06-07 - 23:51:48

happy :)

Op een na laatste aanvraag was op 6 weken binnen.
Hebben er wel een telefoontje aan gespendeerd, om het een en ander wat vlugger te laten verlopen inverband met export.
Laatste aanvraag is sinds een week de deur uit, heeft geen haast, Lucky is toch nog een kleine 6 weken hier, en tegen die tijd zal het wel op de deurmat liggen.

wink ;)
Peter.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-06-08 - 09:21:19

nu 1 week geleden cites voor maracana binnen gekregen heeft 4,5 week geduurd


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-06-08 - 22:00:07

Als ze binnen zijn , zal ik het even melden. Leuk voor het gemiddelde.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-06-21 - 20:00:40

Papieren binnen.
5 weken


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-07-01 - 12:47:34

Papieren binnen,heeft ongeveer 6 weken geduurd!

Ze zijn dus op de goede weg,ga zo door!

P.s VOOR DE SULPHUREA SOORTEN(WAARSCHIJNLIJK DAN OOK VOOR FINCH AMAZONE)HOEFD MEN NOG STEEDS GEEN EEG CITES AAN TE VRAGEN)RAAR MAAR WAAR

MVG


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-01 - 12:59:10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Papieren binnen.
5 weken

&
quote
Papieren binnen,heeft ongeveer 6 weken geduurd!


Heel mooi voor jullie. Helaas nog niet een vaste regel! sad :(

Ik ben nu al 11 weken verder en heb nog altijd geen antwoord. Dit ondanks dat ik al twee maal een aanvulling heb verstrekt binnen de eerste 3 weken van de aanvraag. Na ook nog eens een telefonisch onderhoud van mijn kant uit in week 7 en de belofte dat het nu snel afgehandeld zou worden op dit moment dus nog altijd niets! sad :(angry
Vanmiddag na 2 uur kan ik weer bellen. Zal dat dan ook zekers doen! De vorige keer waren ze vergeten na eigen zeggen om de gegevens op te slaan.

Erwin



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 103 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede