Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ara nobilis Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ara nobilis
ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-26 - 17:54:40 send message to ParkietenPeter

Beste collega's,

Wie kan mij iets vertellen over de geluidsproductie van de Ara Nobils. Ook zou ik iets van persoonlijke ervaringen weten over het gedrag.

Dank je wel
wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-26 - 18:08:21 send message to johanblok

Ze kwaken en snateren er zeer lustig op los. Zeker als ze buiten zitten kun je beter vragen wanneer je ze niet hoort, dan wanneer je ze wel hoort. Met een goed geisoleerd binnen/nachthok is het overigens goed te doen.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-02-26 - 18:45:31 send message to wiechmann

ik heb 3 koppels allemaal zijn het koppels die zeer speels zijn het zijn wel drukte makers ik heb ook grote ara's die zijn veel rustiger alleen als een grote ara zijn mond open doet hoor je het door heel de buurt maar de nobilis zijn de hele dag bezig met kwebel en praten het zijn [sorry dames]net oude wijfen maar het zijn vogels die je inderdaad beter binnen kunt houden of je moet geen buuren hebben


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2005-02-26 - 19:03:17 send message to johanm

Ik heb er twee koppels van gehad die ik binnen hield, een koppel volwassen importvogels en een jong koppel hier gekweekt. De volwassen vogels hoorde ik nauwelijks, bij de jonge vogels moest ik bij het schoonmaken van de kooi een koptelefoon dragen omdat het gekrijs gewoon niet te harden was. Ik heb ze na zes maand weer van de hand gedaan omdat het niet meer te houden was.


JeroenBosch
Oud Lid
Posts :75

Oud Lid
2005-02-26 - 19:15:16 send message to JeroenBosch

Beste Peter,

Ook ik heb een koppel nobilis gehad. Deze schreeuwden de hele dag door en ik werd er eerlijk gezegt niet vrolijker van wink ;). Ze produceerde meer geluid als mijn 3 koppels amazones.

Ik heb ze daarom dus ook weggedaan.

Groeten Jeroen


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-26 - 20:08:00 send message to thuis

Peter, ook ik heb een mooi koppel gehad. Ze snerpen inderdaad bijna de hele dag door en zijn behoorlijk druk maar het volume haalt het niet bij de grote kaketoe's of ara's. Het is alleen wat doordringend scherp geluid. Mijn koppel heeft me diverse nestjes opgeleverd, steeds van 2 jongen en de laatste keer zelfs 3 jongen. Ze waren niet handtam maar ik kon rustig door de kooi heen lopen, het broedblok inspecteren en later de jongen ringen en bekijken. Even krabbelen aan het blok en ze gingen eruit, als ik weg liep gingen ze direkt weer terug in het blok. Ze voerden alle jongen zelf en eigenlijk had ik er geen omkijken (of zeg maar kopzorgen) naar. Ik vond het mooie, levende vogels met alle kenmerken van de grote ara (alleen de walnoten, die konden ze niet zelf open krijgenwink ;), dus gaven we ze kapot geknepen.
Peter, wil je zelf ara nobilis gaan houden?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-26 - 20:12:07 send message to johanblok

Het zijn echt fantastische vogels, maar vanwege de continue activiteiten in buitenvoliere in een woonwijk vrijwel niet te houden. Ik heb ze ooit met zeer veel spijt weg gedaan, want ik wil ze niet uitsluitend binnen houden. Dit is ook het enige nadeel dat ze hebben, mijns inziens, bedank van te voren goed je hier mee om gaat, en ga je oor eens te luisteren leggen (letterlijk!) bij mensen die ze hebben zodat je aan de lijve hebt ondervonden hoe hun gedrag is.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-26 - 20:29:38 send message to ParkietenPeter

Ze zien er inderdaad magnifiek uit.
Maar helaas niets voor een rijtjeshuis dus.
Jammer.

Dank jullie wel.
wink ;) Peter


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-26 - 22:18:52 send message to ParkietenPeter

Welke ara maakt dan het minste geluid?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-26 - 22:20:12 send message to Niltava

Oei Peter, welk antwoord verwacht je daarop?? wink :)


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-26 - 22:29:18 send message to thuis

hihi, de 1 meter hoge gipsen ara die naast mijn voordeur staat laugh :D
nee, even serieus Peter, de nobilis kwettert als het ware de hele dag door, de grotere zoals de groenvleugel en blauwgele kunnen natuurlijk heel hard krijsen maar mijn ervaring is dat deze vogels meer proberen te "kletsen" met je, lekker brabbelen en woordjes zeggen om kontakt te krijgen. Ik vind dat je zo een ara best kan houden in een rijtjeshuis, elk dier geeft zo op zijn tijd "overlast" maar de grotere ara kwettert niet oeverloos de hele dag door.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-27 - 12:45:47 send message to johanblok

Maracana's zijn misschien wel het minst luidruchtig (ik heb geen ervaring met grote ara's en kan ze daarmee dus niet vergelijken). Mijn buurman heeft een severa en die is toch wel duidelijk luider dan mijn maracana's. Van de geelnek ara heb ik ooit verschillende geluiden gehoord, de 1 vergelijkt hem met de nobilis, maar dan harder, de ander zegt ze nooit te horen.


BONTEBOER
Oud Lid
Posts :183

Oud Lid
2005-02-27 - 13:13:12 send message to BONTEBOER

peter
ik heb wel eens gehoord dat de geelnek het minste lawaai maakt maar happy :)ik ze ik heb het gehoord
happy :)alex


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-27 - 13:30:48 send message to Hawkeye_NL

De geelnek ara is idd een heel erg rustige soort, ook van mijn ara severa hoor ik eigenlijk nooit iets.

Alle ara's laten wel een keer hun stem horen daar gaat het ook niet om. De ara n.nobilis is echter de kleinste ara maar ook de drukste qua stemgebruik. Ze reageren nog veller als gansen op een erf zeg maar. Nu is het geluidsniveau van een dwergara natuurlijk niet in db luider dan dat van de grotere familieleden maar in tijdsenheid is het absoluut de luidste soort.

Erwin


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-27 - 14:40:27 send message to Jacqueline

happy :)

Grote ara's koppels gewijs gehouden hoor je natuurlijk weleens, maar nooit op zo'n manier als de kleine noblis.
Maracana's zijn vrij rustige en geluids vriendelijke ara's, natuurlijk tijdens een kwebbel buitje hoor je ze wel maar is zeker niet storend.
Een van deze soorten alleen gehouden geeft geen overlast.

wink ;)
Peter.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-27 - 15:12:23 send message to ParkietenPeter

Dan denk ik dat het doorsparen wordt voor maracana's of severa's.

Tegen de tijd dat ik het geld heb weet ik welke ik ga aanschaffen.

Dank je wel.
wink ;) Peter



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede