Na een vermoeiende reis met de nodige vertragingen door het slechte weer in het noorden van amerika.
Stond mij een overweldigend ontvangst te wachten op het vliegveld Tallahassee Florida.
De vriendelijke ontvangst en de warmte/genegenheid die Peter & Susan uitstraalde gedurende mijn verblijf in hun huis en kwekerij heeft een band gesmeed voor het leven.
Het verblijf op deze kwekerij was een ervaring die ik niet had willen missen en we kwamen dan ook niet uitgepraat over onze hobby.
Heel veel info uitgewisseld, over kweek/verzorging/ziekte's/handvoeding/natuurbroed/huisvesting/zaden/pellets/kiemzaden enz.
Het bedrag per maand wat deze kwekerij besteed aan voeding bedraagd $1500 en daar zijn de verse groente's en noten nog niet bij opgeteld.
Het bestand betaat uit ara's in alle soorten behalve Hyacinten.
Kaketoe's zoals de Alba en Molukken, amazone's in de soorten Geelnek,Blauwvoorhoofd,Finschi,Geelvoorhoofd,Geelwang,Panama,Geelteugel (xantalora),Muller,Dubbele Geelkop,Witvoorhoofd,Diadeem.
Plus een tiental koppels grijzeroodstaarten, het totale bestand ligt in de buurt van 180 kweekkoppels.
Daarbij een groot aantal losse vogels en nakweek dat aangehouden word voor uitbreiding, zoals 21 jonge Xantalora amazone's in de leeftijd van 9 maanden tot drie jaar.
Deze uiterst zeldzame amazone soort word in deze kwekerij gekweekt zoals men hier kippen kweekt, in aantallen dan.
De los vliegen ara's en grijzeroodstaarten,amazone's,kaketoe's zijn als jonge vogel geknipt en elke morgen buiten gezet in de omringende bomen, op deze manier zijn deze vogels zo honkvast geworden dat na de eerste rui het vliegvermogen ook terug keerde en ze gewoon rond het huis blijven en ook naar binnen komen lopen door het hondenluik.
Bij een koude nacht gaan ze allemaal uit eigen beweging in een aangebouwde Serre (porche).
Om s'morgens bij het krieken van de dag weer naar buiten te gaan en dat gaat met aardig wat geluid gepaard, en na de hele kwekerij even goedenmorgen gezegd te hebben, vertrekken ze in een gemengde vlucht naar het dorpje Altha om daar ook goedenmorgen te gaan zeggen.
Niemand maar dan ook echt niemand zal deze vogels lastig vallen of proberen te vangen, ze vinden het schitterend en slaan ze een morgen over dan rinkelt de telefoon onophoudelijk, met maar een bezorgde vraag, is er iets met de vogels en waar zijn ze.
Deze kwekerij is gelegen op 8 hectaren midden in een natuurgebied met bomen als de Plataan/Eiken/Naaldbomen en veel laag struikgewas.
De Buizerd komt in grote getallen daar ook voor, maar als de ara's deze roofvogels in hun vizier krijgen, stijgen ze op en zorgen dat ze verdreven worden, prachtig om te zien dat een clubje ara's het op neemt tegen deze roofvogels, en triomfantelijk terug keren met duikvluchten en koprollen in hun vlucht om te laten zien van zo opgeruimd is netjes.
De losse vogels hebben gelegenheid om te nestelen in open broedkooien, zodra een koppel zich een broedkooi heeft toegeeigend dan gaat het deurtje dicht en verblijven ze zonder problemen in deze broedkooi tot hun kroost is uitgevlogen.
Het aantal jonge wat met de hand word opgebracht ligt tussen de 160/200 per seizoen, dit zijn alle bestelde vogels die voor de huiskamer zijn bestemd.
Het aantal natuurbroed is hier een veelvoud van en gaan naar kwekerijen.
Momenteel zitten de meeste koppels op eieren of hebben jonge.
Ara's in de soorten Blauwgeel/Groenvleugel/Geelvleugel/Catalina/Harlekijn zijn broedrijp tussen de 2 en 3 jaar en hebben voor ze 4 jaar worden al jonge gegeven.
Wel zie je dat de los vliegende ara's mixen, zo is het te zien dat de Geelvleugel pop is gekoppeld met een Harlekijn, en een Geelvleugel man is gekoppeld aan een Catalina, niet gedwongen maar een spontane koppeling in het semi wild, om het zo maar te zeggen.
Over het raszuiver houden van het ras waren hier geen woorden aan te spenderen, wat wil je dan moet ik ze apart vast gaan zetten en hun het plezier gaan onthouden wat ze nu wel hebben, NEVER I WIL DO THAT.
Ja is ook amerikaans he, en is ook wel wat voor te zeggen.
Maar de meeste koppelen met hun soortgenoten dus is er wel sprake van een uitzondering.
En persoonlijk vind ik het wel leuk dat hij dit nooit heeft gedaan, want elke morgen kwamen ze me wekken, door het hondenluik kwamen ze naar de slaapkamer gelopen/gewageld en namen positie op de rand van het bed en onstaken in een serenade die een dode nog zou laten opstaan.
De honden drie Rotweilers liepen de hele dag rond in de kwekerij en tussen de losse vogels, en niet een keer trachten ze ook maar om iets te doen tegen de uitdagende ara's en andere vogels.
Tijdens het voeren stalen de ara's voortdurend mijn amerikaans petje dat ik op had, in een duik/scheervlucht pakte ze met hun pootjes, het petje menigmaal van mijn hoofd om het daarna honderde meters verderop te laten vallen, maakte daar een echt spelletje van, tjonge ik heb wat afgelopen om het terug te krijgen.
Vrieskoude, de nachten waren heel koud door een stroming afkomstig vanuit Canada 5 tot 7 graden vorst en toch zag je overdag parende koppels bij bosjes, het scheen ze helemaal niets te doen dat de nachten zo koud waren.
Het is gewoon teveel om te beschrijven, heb helaas geen kans gezien om een bezoek te brengen aan het onderzoekcentrum in Tampa.
Maar wel is er een methode ontwikkeld om spiermaagdilatatie bij levende vogels op te sporen, dit was al wel mogelijk maar de prijsverhouding is stukken aantrekkelijker geworden, een geneesmiddel is nog in ontwikkeling gezien het feit dat ze nu weten welk virus verantwoordelijk is, en zal echt niet lang op zich laten wachten, toch een doorbraak te noemen binnen de avicultuur.
Nou dan het laatste stukje van dit verslagje, maar voor ons het belangrijkste ( nu toch ).
Aanstaande maandag word er een afspraak gemaakt met het amerikaanse consulaat en gaat de molen draaien.
Ja er zijn hele goede mogelijkheden om ons te gaan vestigen in amerika.
We krijgen hulp van Peter&Susan en het bedrijfsleven in Jackson County Florida.
Dus onze hoop/droom AVAIRY SUNSHINE STATE komt na mijn bezoek binnen handbereik.
En mocht het om wat voor reden niet lukken, dan kunnen we het loslaten en met dezelfde gedrevenheid onze hobby hier voortzetten.
De uitgekozen broedkooi word betreden door de pop
de man zit al in het broedblok.