Het heeft even geduurd voor dat mijn meeste boosheid was weg-geebd maar ik wil dit verhaal jullie toch ook niet onthouden!
En ik hoop dan ook dat toekomstige kopers van een papagaai nog beter uit hun doppen kijken....!!!!!
Sommigen kennen mij al een beetje want ik heb heel wat info gekregen van de wat langere (lidmaatschap
) leden...
Half vorig jaar begon ik te denken om een papagaai in huis te nemen...was met de VUT, dus heb tijd zat...Ik wist toen nog helemaal niet van het bestaan van dit of andere forums..In november stapte ik uiteindelijk een dierenwinkel binnen hier in mijn dorp. De man verkocht eigen gekweekte papagaaien...
Na heel veel voorlichting, achteraf allemaal commerciele bla, bla, bla....., viel mijn keus op een oranjevleugel. Heb hem ook nog even in mijn handen gehad en bij het afscheid zei ik hem er nog even over na te denken.....!
Begin december was ik er uit en stapte weer bij hem binnen en na wat heen en weer gepraat besloot ik er een te kopen. Met kooi en standaard. Beide van Montana, want dat was het allerbeste spul en de rest en vooral de goedkopere kooien die werd aangeboden door o.a. Dierenvilla was allemaal goedkope Roemeense en Italiaanse namaak, dus rommel! Ik moet zeggen op de standaard zat één of andere wazige sticker van Montana! Op dat moment had ie geen oranjevleugels zitten maar half januari had ie ze weer en dan waren ze twaalf weken en helemaal zelfstandig en gecontroleerd door een dierenarts en met garantie!!!!
Ok...zo gezegd, zo gedaan...
Op 14 januari naar de winkel....en ja daar zaten twee groene papagaaien....heb ze allebei op de arm en met één van deze twee klikte het gelijk...ik heb dat heel erg met beesten dat het gewoon moet klikken. Hoe dat komt weet ik niet, maar ik heb dat nu éénmaal...
Kreeg van hem te horen dat de gaai volledig op de Kaytee pellets zat, fruit at en gek op sproeien was.....Ik koop nog wat speeltjes en 2 zakken pellets...
We maken een afspraak wanneer ie het spul zou brengen, ik betaal en ga terug naar huis.
Om 1 uur gaat de bel...en ja hoor daar staat ie met ze'n hele koek en zopie...Hij zei: FF vlug, want ik ben alleen in de winkelen er past nu iemand op....Hij flanst die kooi in elkaar, zet de papagaai er in, geeft mij een papier en was echt binnen tien minuten weer vertrokken....
Ik pak een bak koffie en ga zitten genieten van mijn nieuwe aanwinst....
Ik besluit hem Yarik te noemen en haal hem uit de kooi, hij stapt zo op mijn hand en keek nieuwsgierig in het rond terwijl ik zachtjes tegen hem praat...Ga weer zitten en pak het papier. Het bleek een aankoopnota te zijn...en wat stond er op? Geen geboortedatum. Niets over controle van een dierenarts. Soort: Jardine.....Ik gelijk het internet op om te kijken wat voor soort gaai het is....Ik moet zeggen ik vind ze achteraf veel mooier als een Oranjevleugel.
Maar niet te min voelde ik me behoorlijk bel*z**d....
Ondertussen had ik op het internet ook gekeken naar de kooien...en juliie voelen hem al zeker aankomen.....Inderdaad....een prachtige kooi van Dierenvilla type Residence, nou klopt dat ook wel wat de prijs betreft!!!!! Ik was zo verschrikkelijk kwaad dat ik gelijk die winkel belde...Hij was er niet en moest maar even later
weer proberen! Even later ontdekte ik pas dat de standaard er helemaal niet bij zat.
De volgende ochtend om negen uur stond ik bij hem voor de deur...Ik leg die aankoopnota voor zijn neus en wees Jardine aan en zei: Dat is geen Oranjevleugel..Hij: Ja, maar het klikte toch met de vogel...Daar had ie gelijk in...maar toch..Toen begon ik over de kooi. Hij: Nee de standaard was van montana, over de kooi hebben we het nooit gehad.....Ik begon over de garantie...en idd jullie raden het al...binnen twee dagen na aankoop moest ik bij die dierenarts
geweest zijn....Toen begon ik over die standaard. Hij: Ohh...sorry, die ben ik helemaal vergeten mee te nemen. Ik had gelukkig de kassabonnen ook bij me en zei geef mij dat geld voor die standaard maar terug want die hoef ik niet meer want op deze manier doe ik geen zaken meer met je. Hij gaf het ook nog terug....
Ik 'smiddags gelijk Amersfoort gebeld en kan daar half volgende week pas terrecht....dus weg garantie...of wat er ook van waar was...
Mocht achteraf blijken dat Yarik wel wat mankeert heeft ie een probleem....!!!!
Toen de problemen met de voeding, waar ie over gelogen had (zie topic van mij bij Kweek en Verz.)
We zijn nu een paar dagen verder de boosheid is grotendeels weg en ben gek met Yarik en is er met hem niets meer aan de hand.....
Ik wil hiermee zeggen: Al denk je dat je het allemaal goed probeert te doen door vooraf veel en goede info te krijgen je toch steeds weer bij winkels en/of handelaren hééééééél goed moet uitkijken!!!!!
Ik zelf heb er in ieder geval 1 ding van geleerd....Het was de eerste maar tevens ook de laatste vogel die ik op zo'n manier heb gekocht!
PS: Ik las op een ander forum dat de L.I.D op Schiphol begin januari meer dan 250 papagaaien in beslag heeft genomen, waarvan 180 die bestemd waren voor de alom bekende Amsterdamse/Haagse winkelier.
Er waren er 49 van de 180 dood.....