Beste Morena,
Ik had in het broedhokje zo een gemaakt nestje gezet, waar ze haar eitjes in heeft gelegd maar nu wil ze het nestje volgens mij niet meer want ze probeerde hem door het gat eruit te trekken.
Begrijp ik hier goed uit dat je in het broedkastje zelf iets van nestmateriaal hebt neergelegd??? (kanarienestje, krullen etc.)??
Grasparkieten hebben geen nestmateriaal nodig !!!
Een goed nestkastje 17cm x 17cm x 25 cm met een invlieggat van 5 cm is voldoende. (ik gebruik zelf het horizontale type)Zorg er voor dat er een voorgevormde bodem (NESTKUILTJE) inzit. Dat is het het allerbelangrijkste. De pop zal zeker wanneer ze in broedstemming komt dit kuiltje zelf wel een beetje bijknagen c.q. afknagen. Dat is niet erg, stimuleerd alleen maar. Daarom gebruik ik losse bodems. Ik leg elk jaar een nieuwe bodem in. Ook vanwege hygiëne, ziektes etc.
Wat betreft het pikken op de jongen...
Hoe groot is het hok waar jou parkieten inzitten??
Het kan wel eens gebeuren dat grasparkieten zo in broedstemming zijn (fel zijn) dat ze te snel weer door willen met de volgende ronde en hierdoor alles uit het blok gooien "dat in de weg zit" incl. hun eigen jongen.
Mijn ervaring is dat de kans op aanpikken en zelfs doden van de jongen vooral gebeurd bij koppels die vrij klein gehuisvest zijn. Je kunt hier 2 dingen tegen doen:
1. Op de bodem van je broedkooi een "afdakje'plaatsen. Jongen kunnen hier onder kruipen. Ouders zien de jongen niet direct (voeren nog wel!) en stoppen vaak met aanvallen.
2. een stukje hout, wilgentakje etc. in het nestkastje (broedblokje) gooien. Pop zal dit zien als een indringer al al haar energie steken in het verdrijven c.q. aanvallen van deze indringer waardoor aanvallen op eigen jongen vaak stoppen. Heb dit zelf al meerdere malen met succes toegepast !
Wat betreft veel kijken in het nestkastje...
Heb zelf vorig jaar met 8 koppels meer dan 100 jonge grasparkieten gekweekt. Controleerde ze iedere morgen en avond. Als er 1 vogel is die zich totaal niet stoort aan veel nestcontrole dan is het wel een grasparkiet. Dus...ik zou zeggen veel kijken (leer je van). Bovendien wennen je vogels hier ook aan en worden ze vanzelf rustiger. Een goede kweek. Succes!!