Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Help Help. Broedblok met ei verplaatsen??? Edelpapegaai. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Help Help. Broedblok met ei verplaatsen??? Edelpapegaai.
Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-10-29 - 12:18:41 send message to Henry Veugelink

Beste allemaal.
Ik zit met het volgende probleem eb hoop op jullie advies.
Ik heb onlangs een koppel Edels aangeschaft en deze in de buitenvlucht gezet. Aangezien de pop altijd in haar broedblok slaapt heb ik deze buiten in de vlucht opgehangen. Aangezien ik en kooi / nachthok heb laten maken, konden ze de eerste anderhalve week niet naar binnen. Op zich voor de vogels geen probleem want ze zaten bij de vorige eigenaar altijd buiten en ze zitten droog en tochtvrij. Zaterdag aanstaande is het binnenhok klaar en ga ik deze ophalen en plaatsen. Tot mijn grote verbazing lag er gisteren een ei in het broedblok!!!!! Ik weet nu dan ook niet wat te doen, gewoon de boel met rust laten en het broedblok buiten (beschut) laten hangen of het broedblok met pop en al verplaatsen naar het binnenhok?? Ik ben bang dat ik de pop verstoor en dat ze niet meer gaat broeden. Anderzijds ben ik bang dat het straks te koud wordt en de eventuele kuiken niet zullen overleven..... Wie kan mij adviseren?
Groetjes Henry.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2015-10-29 - 12:25:56 send message to jaap van de pol

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Henry,

Ik zou het lekker met rust laten om verstoring te voorkomen zoals je zelf ook al aangeeft. Als de pop goed broedt kan het geen kwaad dat er eieren / jongen zijn rond deze tijd, Met een beetje geluk zijn de jongen groot genoeg als het echt koud begint te worden maar nogmaals, dit komt vaker voor en kan in eerste instantie geen kwaad.

Groet,
Jaap


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-10-29 - 12:34:11 send message to Henry Veugelink

Dank je Jaap.


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-10-29 - 12:41:11 send message to Henry Veugelink

Ik wil ze graag binnen gaan voeren maar dat wordt dan ook lastig denk ik. Of zal ik gewoon het nachthok plaatsen, is een kwestie van neerzetten het luik etc. is allemaal al vooraf gemonteerd. Dan kan het broedblok buiten blijven en kunnen ze binnen eten....


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-10-29 - 15:35:45 send message to Karel

Iedere verandering kan een verstoring betekenen en brengt een risico met zich mee.

Ik ben het met Jaap eens: met rust laten.


mischa
Website Member
Posts :33

Website Member
2015-10-29 - 17:42:07 send message to mischa

het plaatsen kan ook een verstoring geven
misschien heb je het nachthok wel voor niks laten maken
aan de andere kant als je nu al eieren hebt zijn ze wel vrij makkelijk
denk er goed over na wat je wilt en gaat doen


michielhartjes
Website Member
Posts :71

Website Member
2015-11-01 - 22:53:29 send message to michielhartjes

Vogels lekker laten zitten. Zelf gebruik ik geen nachtverblijven meer, mijn vogels zaten dag en nacht buiten zowel zomer als winter. Mijn nieuwe volières hebben daarom geen nachtverblijven meer, wel kunnen ze droog en uit de wind zitten. De broedblokken hangen geheel achter in, en ook midden in de winter worden de nesten netjes groot gebracht. bij de Aratinga soorten, en kleine Ara soorten en bij de amazones werk ik met verwarmde broedblokken. jongen komen goed groot zonder enig probleem.

Zou daarom de vogels met rust laten en doen wat je altijd gedaan hebt, evt. kun je na dit nest kijken of je veranderingen door kunt voeren.


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-11-03 - 10:58:59 send message to Henry Veugelink

Ik heb ze rustig laten zitten en kwam vandaag tot de ontdekking dat het ei weg is........ Opgegeten zo vermoed ik. Waarschijnlijk heeft de verhuizing van de vorige eigenaar naar mij toe toch teveel stress opgeleverd. Aangezien anderhalve week na de verhuizing er al eieren waren. (het waren inmiddels 2 eieren) Helaas, volgende keer beter hopelijk.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-11-04 - 13:59:32 send message to henkdelaat

Henry,

Kan ook zijn dat de vorige eigenaar ze om die redenen weg gedaan heeft.

Hopelijk voor jou heb ik het mis,maar edels die hun eieren stuk maken leren dit niet meer af(heb hier ervaring mee)eieren opvangen en onder een ander koppel leggen is een optie.

Henk.


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-11-04 - 14:22:57 send message to Henry Veugelink

Ik hoop het met je mee Henk!


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-11-04 - 16:13:21 send message to Henry Veugelink

Henk, ik moet er wel bij zeggen dat de man die zijn Edels aan mij verkocht deze weg heeft gedaan omdat hij moest verhuizen. Hij woont vast aan een grote weg die verbreedt gaat worden en hierdoor moet zijn huis 100 meter naar achteren.
Hij heeft niet alleen zijn Edels maar echt alle vogels die hij bezat verkocht. Voor deze beste man is het eventueel opeten van de eieren echt niet de reden om zijn Edels te verkopen. Hij had het er trouwens ook heel erg zwaar mee.
Zou het eten van de eieren ook stress als oorzaak kunnen hebben? Het is natuurlijk nogal wat, verhuizen en binnen anderhalve week eieren leggen....


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2015-11-07 - 09:59:37 send message to Jan van Dessel

hallo.
De eerste legsels van mijn edels maakte de man ook altijd stuk, maar nu al weer jaren een voorbeeldig broedstel.
gr Jan.


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-11-11 - 10:57:12 send message to Henry Veugelink

Dan is er nog hoop Jan. Ik hoor veel tegenstrijdige berichten hierover, bijvoorbeeld dat je dit er nooit meer uit krijgt bij Edels. Ik heb het broedblok weggehaald en geef ze nu rustig de tijd om te wennen aan hun nieuwe plek. Zo rond maart wil ik het broedblok weer aanbieden, dan rustig afwachten wat er gaat gebeuren.
Fijn dat het bij jou in ieder geval goed is gekomen.


sjoebie
Website Member
Posts :43

Website Member
2015-11-13 - 20:51:08 send message to sjoebie

laten hangen


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2015-11-13 - 21:48:55 send message to Jan van Dessel

hallo Henry.
Laat de pop de man in het blok ?
gr Jan.


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2015-11-16 - 11:08:45 send message to Henry Veugelink

Hoi Jan, ja de pop laat de man wel in het blok.
De laatste keer hoorde mijn vrouw de man ook rommelen in het blok.
Ik heb het blok weer terug gehangen, wel heb ik het invlieggat verkleind zodat ze weer aan de slag moeten om het gat ruimer te maken zodat ze er weer in kunnen.
Mijn plan is om straks een camera in het blok te maken en zo gauw er een ei ligt, deze te ruilen voor een kalk ei. Hopelijk geeft de man het dan op na verloop van tijd omdat hij het ei niet kapot krijgt.Dan wil ik na een dag of 15 het echte ei weer terug leggen. Ik kan een broedmachine lenen van een vriend.
Iemand nog een tip voor een camera voor in het blok? B.v.k. draadloos.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 116 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede