Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > broedkuif grasparkiet hoe zit dat nou. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : broedkuif grasparkiet hoe zit dat nou.
snoopie
Website Member
Posts :50

Website Member
2014-09-13 - 18:37:19 send message to snoopie

Dit onderwerp zal ongetwijfeld vaker ter sprake zijn gekomen maar ik wil toch eens duidelijkheid.
Is een broedkuif bij grasparkieten nou een vogel die uit een kuifgrasparkiet komt of een vogel die uit een gekuifde vogel komt zelf ook gekuifd is in het blok maar later alsnog gladkop wordt?
Beide opties worden bevestigd op internet door serieuze verstandige mensen maar het is nogal een verschil en vrij bepalend bij de inkoop van vogels voor bloedverversing.
Wie kan mij opheldering geven door b.v. kweekervaringen, maar a.u.b. niet stukjes kopiëren van internet want die heb ik zelf de laatste 3 maand al doorgespit van zowel Nederlandse als buitenlandse sites.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2014-09-13 - 19:27:37 send message to medaar

???? snap je vraagniet .



gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2014-09-13 - 19:34:37 send message to gerrit1950

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

nog nooit gehoord dat een gekuifde, gladkop kan worden...maar ja, men leert steeds bij he.

Ik dacht dat het was zoals bij gloster en crested. je hebt een kuif en niet-kuif. jongen daaruit zijn kuif en kuifbroed..

Ik kan me wel voorstellen dat je niet direct iets haalt uit grasparkiet kuif met een gewone. Dathier enkele selecties naar kuif en kuifbroed dient te gebeuren..
maar jaik laat liever de echt kenners aan het woord in deze zaak


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2014-09-15 - 01:56:56 send message to mreyder

Ik heb 15 jaar lang gekweekt met Kuiven, enige ervaring dus. Kuiven vererven dominant, dus 1 kuif ouder geeft alweer kuifjongen. Er zijn kuiven die je alleen in het nest herkent: die hebben 1 of enkele veertjes die niet helemaal "normaal" zijn of als ze in de veren komen een stukje van een rozet laten zien, maar als de veren verder groeien zie je dat niet meer, het valt alleen op als de veren er net doorheen beginnen te komen. Zo'n vogel maal een normale kan al kuifjongen geven.


snoopie
Website Member
Posts :50

Website Member
2014-09-20 - 18:35:32 send message to snoopie

Dominant vererft t sowieso niet, sorry dat ik je ervaring in twijfel trek.
ik heb meerdere koppels kuif x normaal, kuif x broedkuif en broedkuif x broedkuif gehad en nog in bezit maar bij alle koppels komen er nesten zonder kuif voor.
dus niet dominant.
ik ben vandaag wijzer geworden op de markt in zwolle, alle 3 de kwekers zeggen na jaren kweekervaring dat het onvoorspelbaar vererft waarschijnlijk door combi vererving.
Kuifbroed zijn de vogels die iets kuif vertonen in het blok maar vrij snel er gewoon uitzien als normale gladkoppen, die moet je houden en koppelen aan een kuif.
de rest van de jongen die niks vertonen zijn gewone grasparkieten die niks vererven.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede