Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wat is er loos met mijn Eleganten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wat is er loos met mijn Eleganten
cassiekai
Website Member
Posts :15

Website Member
2014-06-14 - 14:26:06 send message to cassiekai

Hallo,

Ik heb een koppel Eleganten die iets onder de leden hebben maar weet niet wat. Het begon bij de man, deze kreeg 2 maanden geleden een behoorlijk kale kop. Hij is verder wel fit. De pop zat te broeden en die kreeg ook een rare plek bij haar oog die groter wordt. Het viel mij op dat het enige uitgekomen jong slecht in de veren kwam te zitten. Het jong heeft lang in het blok gezeten maar is er nu uit. Deze zit nu nog steeds erg slecht in de veren. Ik heb hieronder 2 foto's bijgevoegd. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ze zijn allen verder wel fit zover ik het kan zien.

[/URL]


[/URL]

mvg

Hans


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2014-06-14 - 21:06:10 send message to P.Rooth

Op parasieten ( laten ) onderzoeken en ze zijn wel erg kaal ( geplukt ? )
Waar bestaat de voeding uit ?
Voliere omstandigheden , ongedierte

Blijven de vogels zo Snavelveerrot is dan misschien de mogelijkheid .

Heb je meer vogels ?
Zo ja hoe zien die er uit ?



cassiekai
Website Member
Posts :15

Website Member
2014-06-15 - 10:01:52 send message to cassiekai

Ik heb ze al behandeld tegen parasieten behalve het jong. Ik wilde deze nog geen medicijnen toedienen.

Ik heb zover ik weet geen ongedierte in de voliere. alles ziet er bij mij altijd spik en span uit, volgens sommige, te clean.

Ze krijgen een normale parkieten mengeling kwa zaad.

De andere vogels hebben nergens last van, zijn ook geen parkieten. Misschien is het wel een typisch iets van Parkieten wat ze onder de leden hebben.
Zoals ik al aangaf zijn ze verder zo kwiek als wat.

Ik baal er wel van want het ziet er niet uit!



P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2014-06-15 - 14:58:38 send message to P.Rooth

Hallo Hans

Plukken kan maar dit is meer dan alleen plukken
geef je ze verder ook groen- en eivoer ?
Gekiemde zaden een multivitamine met kalk b.v. gistocal door het eivoer

Ik ben maar wat op aan het noemen want er zijn legio zaken die tot plukken leiden

Het jong is dus ook geplukt in het blok kan je iets aan doen door het deksel open te zetten , eerst op een kier later als het jong een 4 weken is het deksel eraf vaak stopt het plukken dan .

Het kan ook in de vogels zelf zitten dat ze dit doen tijdens de broedperiode
Hebben ze een badschaal ter beschikking ?

Alle beetjes helpen

Paul


cassiekai
Website Member
Posts :15

Website Member
2014-06-18 - 21:19:46 send message to cassiekai

Groen en eivoer staat ter beschikking, ze eten er echter niet veel van zover ik kan zien.

Badschaal staat bijna dagelijks ter beschikking.

Naar de dierenarts heb ik ook geen echte goede ervaringen mee hier. Ben laatst nog met een goudvink geweest en kreeg het gevoel dat hij niet zoveel met vogels te doen heeft. Ik weet ook niet in hoeverre ik die kleine al kan druppelen in de nek?

Het is een lastig verhaal en het ziet er echt wel beroerd uit.





Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-06-19 - 14:40:02 send message to Karel

Dat ziet er inderdaad naar uit, Hans. Opvallend is dat de verschijnselen bij het jong anders zijn dan van de volwassen vogel.

Als je parasieten uitsluit (na de behandeling die je blijkbaar hebt gegeven), duidt een kale kop, of kaalheid rond een oog, vaak op virus. Het lijkt me verstandig dit te laten onderzoeken.

Bij het jong lijkt het meer op plukgedrag, maar kan evengoed het gevolg zijn van hetzelfde virus.

Het vervelende met virussen is dat ze vaak moeilijk of niet te bestrijden zijn, maar aan de positieve kant soms vanzelf verdwijnen.

Hopend op de laatste optie zou ik er toch, als ik jou was, voorlopig geen nieuwe vogels bijkopen en zou ik geen vogels uit je bestand verkopen, totdat na onderzoek duidelijk is om welk eventueel virus het zou kunnen gaan.

Overigens kan een kale kop ook een hormonale achtergrond hebben. Bij sommige koppels wordt soms één van de ouders (of beide) kaal in de broedtijd. Dit komt na de broed dan weer goed.


cassiekai
Website Member
Posts :15

Website Member
2014-06-21 - 22:09:36 send message to cassiekai

Poeh, het valt allemaal niet mee.

Ik vermoed dat idd de man het jong plukt. Hij voed het jong soms nog en zit er continue bovenop. Daar waar het jong gaat is hij ook. Ik heb hem een paar keer zien plukken en hij duwt vaak met zijn poot tegen het jong aan. De man ziet er trouwens ook niet best uit bij de kop. Ik heb het jong nog niet behandeld tegen parasieten omdat ik niet weet of dit kan bij een jonge parkiet? Ik wil ze binnenkort gaan scheiden en in broedkooien zetten. Ik hoop dat ze dan beide weer goed in de veren komen te zitten.

De pop trekt aardig bij moet ik zeggen nu ze 2 weken uit het blok is. De kale plek op de foto is bijna weg. Ze heeft volgens mij bijna 9 weken permanent in het blok gezeten. Ik heb dit bij mijn Turquoisine's en Bourkes in het verleden niet zo meegemaakt. Ik heb het blok weg gehaald omdat ze eerst maar eens moet herstellen.

Groetjes,

Hans



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 235 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede