Ik had graag advies over mijn koppeltje rijstvogel padda's.
Ik heb 1 koppeltje gekocht en niet zo lang na de aankoop heb ik eitjes (3) gevonden op de bodem van de kooi. Ik heb het koppeltje verhuisd naar een kweekkooi MET een gesloten nestbakje. Ik heb toen voldoende kokoshaar gebruikt en het mannetje heeft een mooie nest gemaakt. Vorige week lagen opeens 6 eitjes in het nest.
Vandaag ben ik de eitjes gaan schouwen en 1 ei is bloedrood en 5 niet. Deze 5 kan je zelf de eierdooier zien.
Ik ga er dan van uit dat maar 1 ei bevrucht is.
Mijn vraag is nu: wat met de 5 onbevruchte eitjes. Wanneer haal ik ze best weg? Haal ik ze alle 5 weg of laat ik er nog 1 over voor als het kuiken er is?
Waarom heeft ze maar 1 bevrucht ei? Is dat het laatste ei van vorige broeden of zijn die 5 dat??
Liepen er rode "adertjes" door het bevruchte ei? Mijn ervaring is dat eieren soms bij het schouwen en rode kleur laten zien zonder dat ze bevrucht zijn.
ik had ze al eens geschouwd in begin toen er er 6 lagen en toen viel mij ook op dat er rode aders liepen door 1 ei.
Blijkt nu dat dat ei is die volledig rood is en de andere niets. ze liggen er ongeveer een week.
blijf van hun nestje , afblijven met rust laten .
wanneer je alle dagen, naar de eitjes kijkt . niks zal je hebben . met rust laten .
niet bevrucht pech dan , volgende keer beter.
na 18 dagen alles in de vuilbak . nieuw nestje geven , en dan hopen op jonge vogels .