Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Kakariki''s Cyanoramphus Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kakariki''s Cyanoramphus
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-05-02 - 20:10:04 send message to Daniel

Weet iemand wanneer de eerste vogels van onze huidige kakariki populatie zijn ingevoerd? Ik weet dat het om eind jaren 60 begin jaren 70 moet gaan, maar helaas is het lastig gebleken om de precieze oorsprong te vinden. Zowel de ministeries in Nieuw-Zeeland en Nederland hebben helaas geen data uit die jaren. Ook de exacte data vinden voor oorkonde eerste kweek bleek lastig.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-03 - 00:32:52 send message to Karel

Ik heb ze voor het eerst gezien in 1968 bij een kweker in Gouda.
Je zou mogelijk iets kunnen afleiden uit advertenties in "Onze Vogels" van 1968 of eerder.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-05-03 - 06:34:31 send message to Fonje

En waren dit dan Geel of roodvoorhoofden?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-05-03 - 08:40:02 send message to Daniel

Bedankt Hans,


In die onze vogels worden geelvoorhoofden voor het eerst gemeld in 1965 en de vroegste data die ik heb van roodvoorhoofden is 1968, maar dan wordt er al geschreven dat ze makkelijk kweken. Dat doet vermoeden dat dit niet de eerste ervaringen zijn en dat vogels van dit geslacht al een paar jaar in volieres zitten.

Hans weet je of die kweker bij wie jij ze zag zitten misschien meer kan vertellen over de herkomst van de vogels?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-03 - 11:15:04 send message to Karel

Ja, deze kweker had jonge in Nederland gekweekte vogels van, naar ik me herinner, zowel geel- als roodvoorhoofden.
Ik heb je een paar namen per PB toegestuurd.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-05-03 - 11:45:16 send message to Daniel

Bedankt Hans.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-03 - 11:58:09 send message to Karel

ggd.

PS
Schrijft Rutgers niets over de herkomst in zijn "Australische papegaaien en parkieten"?



Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-05-03 - 13:25:58 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In zijn encyclopedie voor de vogelliefhebber uit 1964 schrijft hij dat de nieuw-zeelandparkiet (novaezelandiae) niet voorkomt in Europa. Bij de auriceps schrijft hij dat ze gemakkelijk kweken, maar dat de jongen over het algemeen snel sterven en dat ze in lange verwarmde volieres gehouden moeten worden. Verder vermeld hij dat auriceps nog ze nu en dan ingevoerd wordt. Je zou de tekst kunnen interpreteren dat er een continue populatie geelvoorhoofden in Europa heeft gezeten van de 19e eeuw tot en met nu. Ik betwijfel dat maar het lijk erop dat in 1964 er al geelvoorhoofden in Europa voorkwamen maar nog geen roodvoorhoofden.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-05-03 - 13:30:56 send message to Daniel

Verder heeft Durrell al geelvoorhoofden in 1965 in zijn park op Jersey, maar om de oorsprong van die vogels uit te vinden zal ik terug naar de kanaaleilanden moeten om in de archieven te duiken daar. Helaas gaat me dat dit jaar niet lukken happy :).


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-05-03 - 14:12:09 send message to enkeling

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Gevangenschap: geschiedenis.

Buiten Aotearoa zijn ze voor het eerst in gevangeschap gehouden in 1865 in de dierentuin van Londen.
Werden voor het eerst gefokt in gevangenschap in 1872 in Zagrep. Toen nog Agram.
Werden in de late jaren 1960 in groter getallen over gebracht, ingevoerd, naar Europa.
Vanaf eind 1970 verschenen een groot aantal gefokte nakomelingen op de markt.
Waar daarna de populariteit van deze vogels slonk.
Sinds ongeveer begin de jaren 1980 is er een melding van een vermindering als huisdier.

www.reissmann.info/oikos/dom-bestoi/Aves/Cyanoramphus_auriceps.html


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-05-03 - 14:38:52 send message to Daniel

Bedankt Enkeling, dit bevestigd de informatie die ik tot nu toe heb.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 240 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede