Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hybrids and the future of Aviculture
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hybrids and the future of Aviculture
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-04-17 - 13:51:15 send message to Daniel

Roelant Jonker van City Parrots heeft een interessant artikel geschreven. Een artikel dat voor veel mensen waar veel mensen het niet eens met zijn, maar ook een artikel waar valide punten aangehaald worden.

Ik ben benieuwd wat mensen er van vinden:

http://cityparrots.org/journal/2013/4/17/hybrids-and-the-future-of-aviculture.html





dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2013-04-17 - 18:41:56 send message to dundieje

Kan me hier wel in vinden.
10 jaar geleden zou ik gezegd hebben dat het bij de wet verboden moest worden om soorten te kruisen.
Uiteindelijk denk ik dat raszuiver maar een moment opname is.
zoals de schrijver ook zegt, de vogels die hier ingezet worden voor de kweek zijn al geselecteerd uit de "wildvang" door stress aanpassen aan gevangenschap,voeding,klimaat en levensvormen waarmee ze in hun natuurlijk biotoop niet mee in aanraking kwamen.

Als we zeggen ik ga voor raszuiver, dan zegt men eigenlijk dat we vogels uit het wild moeten blijven onttrekken.

We kweken vogels die uiteindelijk gedomesticeerd moeten worden,om ze te behouden in gevangenschap.
anderzijds betekent dit dat we steeds verder van de raszuivere soort vandaan kweken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-04-17 - 20:25:56 send message to Karel

Het artikel heeft in mijn ogen weinig waarde. Er wordt uitgebreid ingegaan op "de argumenten die er tegen het kweken van hybriden zijn".
Helaas zijn de aangehaalde argumenten niet, of hooguit ten dele, de argumenten die voor de avicultuur van belang zijn.

Het is natuurlijk makkelijk scoren, als je alleen díe(tegen)argumenten bestrijdt, die in je straatje passen en die je kúnt weerleggen, maar dat betekent nog niet dat daarmee je eigen stelling volledig juist is.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-04-17 - 21:42:33 send message to Daniel

Hans heeft de avicultuur volgens jou waarde voor natuurbescherming? (Ik ben toevallig met een artikel bezig over dit onderwerp maar het is helaas nog niet af)



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-04-17 - 22:20:15 send message to Karel

quote
Hans heeft de avicultuur volgens jou waarde voor natuurbescherming?


Als je met natuurbescherming doelt op reintegratie van soorten is het antwoord: op het moment nauwelijks! Daar houdt de vogelliefhebberij, zoals wij die kennen en bedrijven, zich ook niet of nauwelijks mee bezig.

Daarnáást zijn er natuurlijk wel mensen en instanties bezig om vogels te kweken met de uitsluitende bedoeling deze terug te plaatsten in de natuur.

Een raakvlak tussen beide kan zijn dat de laatste groep gebruik zou kunnen maken van de praktijkervaring van de vogelliefhebbers om moeilijke(re) vogels tot broeden te brengen en jongen groot te brengen. In dat kader kan de avicultuur absoluut van waarde zijn.

Hoewel mij echter weleens om advies is gevraagd t.b.v. een kweekprogramma, heb ik helaas de indruk dat bovengenoemde ervaring te vaak onbenut wordt gelaten.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-04-17 - 23:02:46 send message to Daniel

Mee eens Hans, kijk bijvoorbeeld naar het kweekprogramma voor oranjebuikparkieten in Australie. Al jaren vallen de kweekresultaten tegen dit terwijl er in Australie toch voldoende expertise voor handen is met het kweken van neophema soorten. Verder zijn er binnen het programma een aantal fouten gemaakt die ik zou omschrijven als zeer knullig. Het is pas is het gelukt om een populatie van iets meer dan 200 vogels te laten groeien naar boven de 300. De gemiddelde neophema-kweker zou dit een slechte kweek noemen.

Nu kan de natuurbeschermingsbeweging nog wat leren van ons (al zijn er gelukkig ook uitzonderingen. En zijn er ook mensen bijvoorbeeld binnen Durrell die wel alles kunnen kweken wat los en vast zit en voor een gedeelte ook een Biologie studie hebben gecombineerd met avicultuur als hobby).

Nu hebben we het gedeeltelijk ook aan onszelf te wijten. Hoeveel kwekers kunnen van hun volledige bestand achterhalen wie de grootouders zijn van hun vogels. Bij raspaarden en honden is dit geen enkel probleem, maar bij vogels vrijwel onmogelijk. En dan hebben we het nog niet eens over hybridisering en transmutaties. Ook de manier waarop we tentoonstellingen organiseren draagt nu eenmaal niet bij aan ons imago. De speciaal club insecten en vruchteneters is jammergenoeg een eenzame uitzondering.

Indien we als hobby willen voortbestaan is er een mate van professionalisering nodig waarbij we de mistanden in sector serieus aanpakken. En onze vogels gebruiken voor conservation kan alleen in enkele beperkte gevallen. We kunnen wel een bijdrage leveren met kennis, aandacht en fondsenwerving. Op die manier maken we waar wat we claimen.

De andere optie is in mijn ogen diegene die Roelant voorstelt; we worden een sector die zich bezig houdt met de kweek van huisdieren en gaan ons vol richten op domesticatie. Ik moet toegeven dat mij voorkeur naar de eerste optie uitgaat.


lorii
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-04-18 - 00:21:10 send message to lorii

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

iedere kweker die een beetje verantwoordelijkheidsgevoel heeft zal toch trachten om zijn vogels raszuiver te houden ? Raszuiverheid is onomkeerbaar en dat is het gevaarlijke eraan. We willen toch niet naar een soepje van vogels gaan waar alle soorten verloren zijn gegaan?
Ik denk dat het belangrijk is dat we raszuivere soorten hebben zitten in onze avicultuur voor in het geval dat de soort in de natuur bedreigd is om toch nog IETS in handen te hebben.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-04-18 - 10:50:41 send message to rupicola

Nou, ik kan hier volstaan met een redelijk kort bericht, want Daniel, Karel en Lorii hebben mijn mening al verwoord.


Nog wel even een niet inhoudelijke opmerking over het betreffende artikel:

Beetje veel schrijffouten en vooral ook merkwaardige gebruik van terminologie en zinnen!
Dit wekt een beetje het 'bezint eer ge begint' gevoel op hetgeen het inhoudelijke aspect niet te goede komt.


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2013-04-18 - 13:24:00 send message to marti

Daniel,

Alleen vanwege een zekere bewustwording/voorlichting heeft de avicultuur reeds waarde voor natuurbescherming. Het lijkt niet reëel om te verwachten dat wij vanuit de avicultuur weer soorten herintroduceren, maar dat is het doel ook niet. Ik vind het artikel zeer kort door de bocht, op diverse punten onjuist ( de aanname dat vogels met bepaalde eigenschappen reeds voor het transport uitvallen en dat daardoor de genetische eigenschappen worden aangetast o.a.)en krijg een beetje de indruk dat naar een bepaald doel is geredeneerd. Dat is jammer. Ik meende dat er diverse artikelen zijn over inteelt(o.a. bij kippen) waar de genetic bottleneck besproken wordt. Na diverse generaties blijven de sterken over, waarmee dan de soort probleemloos verder kan? Het nut van hybriden zie ik dan in deze ook niet.. afgezien het feit of deze daadwerkelijk sterker zijn.. dat lijkt mij een aanname gebaseerd op te weinig referentiemateriaal..


fiepol
Website Member
Posts :62

Website Member
2013-04-20 - 09:09:42 send message to fiepol

laat iedereen zijn ding doen
die er tegen is blijf er af
die voor is ga ermee door
sommigen die beweren ertegen te zijn kopen ze toch, waarom dan ?
wat de schrijffouten betreft niet iedereen heeft de kans gekregen om te studeren maar iedereen mag zijn mening uiten


maewim
Website Member
Posts :159

Website Member
2013-04-20 - 11:44:45 send message to maewim

en we zijn weer weg over de hybrides
als iedereen eens de raad van fiepol volgde dan zouden we deze onodige discusies niet meer voeren


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-04-20 - 14:16:41 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Let op a.u.b.

Deze discussie gaat niet over ja/nee hybriden, maar over het artikel van Roelant Jonker, met name waar het zijn stellingname, argumentatie en onderbouwing betreft.

Met het plaatsen van een dergelijke artikel steek je als "professional" je nek uit en kun je terecht reacties verwachten. Wie (pseudo-)wetenschappelijk publiceert, neemt bewust het risico te worden afgerekend op wat hij beweert.

Het artikel zal dan ook moeten "kloppen" op ieder gebied, dus zowel feitelijk, redenerend, concluderend alsook taalkundig.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2013-04-20 - 14:23:42 send message to dundieje

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Daniel zegt:
Het is pas is het gelukt om een populatie van iets meer dan 200 vogels te laten groeien naar boven de 300. De gemiddelde neophema-kweker zou dit een slechte kweek noemen.

Is dat zo ?
De gemiddelde neophema-kweker heeft geen

oranjebuik parkieten.
iemand die roodruggen kweekt zou het onbegrijpelijk vinden dat de paradijsparkiet is uitgestorven?

Dat er bij raspaarden en honden ( die overigens door de mens gevormd zijn uit de soep waar lorii bang voor is )wel stambomen worden bijgehouden,
heeft volgens mij alles met geld te maken.
als de herkomst niet bekend is, is het dier niet te verkopen.of tegen de prijs per kg.

Dat de speciaalclub van vruchten en insecteneters een uitzondering is bij de tentoonstellingen voor ons imago.
lijkt me logisch bij deze vogelgroep zijn er nog geen standaard eisen geschreven,er wordt dus geen discussie gevoerd of een zebravink geblokt of rond moet zijn.
daarnaast denk ik dat deze groep ook als eerste de schaarste aan soorten in avicultuur ondervind,
wat de onderlinge band van liefhebbers bind.

Wie kan me vertellen waarom het kweken van vogels in gevangenschap meer gerechtvaardigd is als men er mee probeert te kweken, op een manier zo dicht mogelijk bij de vorm zoals ze in het wild voorkomen.
in vergelijking met:
A: gedomesticeerde soorten
B: gewoon vogels voor de hobby zonder het doel om er mee te kweken.
C: Mutatie kweek.
D: Hybride kweek
E: Huiskamer vogels.

Ik denk dat we vogels hebben voor onze liefhebberij,iedereen heeft er aardigheid van,op zijn manier.

Ik had de voorgaande reactie van Karel nog niet gelezen.
Sorry dat ik de discussie verkeerd begrepen heb.
Maar eigenlijk weet ik niet of zo'n artikel wel in de kroeg op een vogelforum hoort.
Ik reageer op wat voor gevoel of emotie ik ergens mee heb,ik kan helaas niet beoordelen of dit Engelstalig artikel wel correct en voldoende onderbouwd is geschreven,

Proost,cheers,









Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2013-04-20 - 17:20:43 send message to Daniel

Een oranjebuik is qua gedrag en husbandry erg vergelijk met de blauwvleugel bijvoorbeeld en een paradijsparkiet is erg vergelijkbaar met de hooded en goudschouder en mag je dus vergelijkbare resultaten verwachten. Daarnaast zijn er gewoon fouten gemaakt in dat programma. Hiermee wil ik aangeven dat bepaalde professionele kweekprogramma's voordeel zouden kunnen halen uit de ervaringen van aviculturisten. Hier hoef je het niet mee eens te zijn, maar dan wil ik wel weten waarom niet?

En dat de insecten en vruchteneters speciaal club hun show op deze manier aankleed is ook een wijze van benaderen. Dat je grasparkieten of kanaries in een tt kooi zet ok, maar op Vogel 2014 in Apeldoorn kan je de papegaaien, duiven, lories en kleine afrikaantjes ook in mooi aangeklede volieres en vitrines zetten. Ja dit kost meer geld, ja dit komst meer energie, maar het zorgt ook dat je show een compleet andere uitstraling heeft.



lorii
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-04-20 - 19:27:42 send message to lorii

Ik vraag me af of we buiten ervaringen , ook geen vogels kunnen uitwisselen met professionele kweekprogramma's?



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-04-20 - 20:50:49 send message to Karel

@lorii

Een enkele keer wordt er wel uitgewisseld, maar de klacht die ik van een aantal kwekers kreeg, is dat men wel vogels wil hebben/kopen, maar dat daar geen vogels tegenover (kunnen) worden gesteld.



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede