Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken met cactusparkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kweken met cactusparkiet
wibo
Website Member
Posts :38

Website Member
2012-10-21 - 14:52:09 send message to wibo

hallo,
Sinds kort heb ik een koppeltje cactusparkieten van twee jaar oud. Is er iemand die weet of deze vogels speciale eisen stellen.
Ze zijn gehuisvest in een ruime voliere met een verwrmd nachthok.
Mvg wibo


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-10-21 - 17:15:42 send message to arjandaf

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

http://www.psittaciformes.nl/docs/alge/Aratinga%2005.htm

snap eerlijk gezegd niet dat je ze eerst aanschaft en dan pas gaat zoeken naar info , maar buiten die eigenmening, succes met de vogels en geplande kweek/

"Arjan, je kunt niet zomaar hele pagina's hier naartoe kopiëren, alsof het je eigen tekst is. En al helemaal niet zonder bronvermelding. Ik heb daarom de tekst vervangen door een link naar de pagina die je gekopiëerd hebt."


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-10-21 - 17:37:24 send message to Daniel

Ze zijn niet veel anders dan andere aratinga soorten. Maar ik ben wel benieuwd naar foto s van je vogels


wibo
Website Member
Posts :38

Website Member
2012-10-21 - 17:43:30 send message to wibo

Bedankt voor de info. Beste arjan soms kom je per toeval of via ruiling aan een koppel vogels en ga je daarna op zoek naar info om de puntjs op de i te kunnen zetten. Toch begrijp ik je reactie wel. Ik kan ze dus eigenlijk net als mijn kweekkoppel zonnetjes behandelen.
Wibo


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-10-21 - 18:13:22 send message to Daniel

Ik zou ze wel vorstvrij houden maar verder ja. Heb je foto's


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-10-21 - 20:12:43 send message to arjandaf

nou nou nou , karel
is dit niet wat overdreven ?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-10-21 - 20:45:45 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Overdreven?

Lees dan eerst even de betreffende Homepage:

http://www.psittaciformes.nl/

Behalve dat het niet fatsoenlijk is om goede sier te maken met andermans werk, wil VogelArena liever niet vervolgd worden.

Tenzij je natuurlijk de door de heer van der Linden getekende schriftelijke toestemming kunt overleggen?


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2012-10-21 - 22:08:04 send message to mreyder

Denk, dat je niet te gemakkelijk over de cactus moet denken. Het is per slot van rekening niet voor niets een zeldzame en niet makkelijk te kweken soort..... Vooral qua paarband en agressiviteit van de man zijn ze lastiger dan Zonparkieten, misschien ook wel kieskeuriger qua acceptatie van een broedblok.

En vwb de artikelen van Van de Linden: gebundeld heeft het een aardig boekje opgeleverd, maar zijn kennis van Aratinga's (ook vwb de kweek) is meer een theoretische dan een praktische....


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-10-21 - 22:33:13 send message to Daniel

De zonparkiet (en de goudkap) zijn natuurlijk wel de gemakkelijkst te kweken arating's. Ik zou ze qua gedrag meer vergelijken met de aurea en de pertinax. En de zeldzaamheid ligt er meer aan dat Brazilie erg vroeg de import van deze soort heeft geblokkeerd en dat de founding populatie in Europa erg klein was.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2012-10-22 - 09:07:43 send message to mreyder

ook de Aurea (Goudvoorhoofd) is een van de meest gekweekte Aratinga. Kijk: ook de Goudparkiet is maar mondjesmaat ingevoerd. Deze soort kweekt gemakkelijker dan de Cactus, je ziet het aan het aantal jongen dat elk jaar aangeboden wordt. De Goud wordt in zulke aantallen gekweekt, dat de prijs al aardig begint te zakken. De cactus wordt maar weinig gekweekt en aangeboden, mi een teken van de moeilijkheidsgraad van kweken. Kijk maar eens naar bv de Azteken: die is indertijd in redelijke aantallen binnen gekomen: ook de Azteken wordt maar mondjesmaat gekweekt, is een lastig te kweken vogel, vooral omdat het lastiger is om een koppel te krijgen dat elkaar echt graag mag en waarbij de man niet te agressief is naar de pop: da's een "kwaal" bij de Azteken en sommige andere kleine Aratingasoorten.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-10-22 - 10:55:58 send message to Daniel

Ik ben benieuwd of er nog wel met de azteken gekweekt wordt? Ik weet er wel een paar te zitten, maar kweken ho maar. Bij cactussen wordt er mondjesmaat toch wel mee gekweekt. En als je het vergelijkt met de verschillende pertinax ondersoorten ook die zijn in grote aantallen binnengekomen maar hoeveel zitten er nu nog in Europa?


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-10-22 - 16:02:48 send message to arjandaf

karel ik heb je een kopie van het mail verkeer tussen mij en Dhr H van der Linden toe gezonden. je had gelijk ik was te snel om zomaar iets te plaatsen

gr arjan


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2012-10-22 - 17:07:37 send message to broto

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Denk dat de catusparkiet inderdaad tevergelijken is met de pertinax en de azteken
Heb ook verschillende ondersoorten van de pertinax gehad en ook mee gekweekt, je moet geluk hebben dat je een goed klikkend koppel heb.

Heb ook met 2 koppels azteken proberen te kweken, heb verschillende nesten eieren gehad, ook bevrucht, maar het is nooit iets geworden



mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2012-10-22 - 19:18:25 send message to mreyder

Ook Azteken zijn inderdaad moeilijk, ik heb dezelfde ervaringen met mijn koppel Henk: tot nu toe verschillende malen eieren gehad, maar geen jongen. Maar ik blijf hopen happy :) . Overigens wordt er wel mee gekweekt, een kennis heeft enkele koppels gekocht, vogels van 2011 en 2012.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-10-22 - 19:25:11 send message to Daniel

Dat is goed nieuws. Weet je in welk land die azteken gekweekt zijn?


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-10-22 - 19:51:28 send message to Max Weijers

Ik ken ik duitsland een kweker van o.a. cactus en astec parkieten. hij heeft dit jaar gekweekt met de astec hij heeft er echter wel 7 jaar op moeten wachten. de cactus parkieten zijn duidelijk een van de moeilijks te kweken soorten,. ik ken een aantal kwekers die meerdere koppels hebben (een heeft zelf 6 koppels) en als ze een jonge hebben gekweekt dit jaar dan is dat veel.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede