Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pleegouders Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pleegouders
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-07-29 - 15:42:45 send message to Rogert

Ik heb een koppel Noord-Amerikaanse blauwe bisschoppen die hun jongen erg slecht tot niet groot weten te brengen. En nu had ik afgelopen jaar het idee om pleegouders in te zetten om de eieren uit te broeden en de jongen op te voeden.

Mijn keuze is gevallen op de Mexicaanse roodmus omdat deze hun jongen met gestrekte nek voeren (is een belangrijk detail voor pleegouderschap). Nu heb ik in het najaar van 2011 twee Mexicaanse roodmus mannen en vier poppen aangeschaft met het idee dat er dan altijd wel een nest synchroon loopt en dat ik de eieren zo kan over leggen.

Eind april heb ik zowel bij de mussen als bij de bisschoppen de nesten opgehangen. De achter liggende gedachte was om de mussen alvast één ronde te laten broeden en dat de bisschoppen hun eieren zouden leggen als de mussen hun tweede ronde begonnen. Binnen een week na het ophangen van de nesten had ik alle 4 de poppen aan de leg en hebben ze totaal 21 jongen groot gebracht. In de tweede ronde liep er helaas geen enkel nest synchroon met de bisschoppen maar hebben de bisschoppen gelukkig één jonge weten groot te brengen (voor het eerst in 5 jaar). Maar nu beginnen de bisschoppen aan hun tweede legsel en zijn alle roodmussen gestopt met broeden.
Na wat speurwerk op internet kwam ik er achter dat de roodmussen na twee rondes ook definitief stoppen met broeden. Technisch gezien heb ik dus niets aan de roodmussen als pleegouders.

Mijn vraag is: welke vogel zou dan wel in aanmerking komen voor het pleegouderschap? In het achterhoofd houden dat ze dus laat in het jaar moeten broeden en hun jongen met gestrekte nek voeren. Het is dan ook wel praktisch als ze in kolonie broeden aangezien ik geen kleine kweekkooien heb.


g.j. van zuilen
Website Member
Posts :150

Website Member
2012-07-29 - 22:18:53 send message to g.j. van zuilen

Als de vogels zelf 1 jong groot brengen, zou ik het tweede rondje gewoon laten liggen! Als ze er 1 groot kunnen krijgen kunnen ze er ook meer groot krijgen

Succes


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-07-29 - 22:31:21 send message to Ton Koek

quote
Na wat speurwerk op internet kwam ik er achter dat de roodmussen na twee rondes ook definitief stoppen met broeden. Technisch gezien heb ik dus niets aan de roodmussen als pleegouders.
Ik heb hier een koppel dat al met nest 4 bezig is, waarvan 1 geslaagd, 4 jongen.
Het kan dus wel...


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-07-31 - 09:37:02 send message to Rogert

Ik heb de eieren inderdaad laten liggen omdat ik geen alternatief had. En na 5 jaar is dit pas het schrale resultaat. Maar het resultaat is er.

Maar toch wil ik graag geschikte pleegouders achter de hand houden. Zodat ik altijd de keuze kan maken om de eieren over te leggen.

Uitzonderingen heb je altijd, Ton wink :) Maar bij mij zijn alle 4 de poppen gestopt na twee rondes. En ik wil toch een beetje de garantie dat de vogels in dezelfde periode broeden als de bisschoppen. Heb je een suggestie voor mij?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-07-31 - 13:28:30 send message to Ton Koek

Geen praktijktip, wel een idee.
Als je Mexicaanse roodmussen als pleegouders wil gebruiken, zou ik die koppels gescheiden houden tot je blauwen gaan beginnen met nestbouw.
Zet pas dan de mussen samen en geef ze nat gras, kiemzaad, buffalowormen en badwater. Zeer vaak gaan ze dan direct broeden.
Een dag of 2 of 3 verschil maakt denk ik niet uit, als ze net "achter lopen".


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-07-31 - 19:43:49 send message to Rogert

Dank je Ton, dus het uitstellen van de lente kriebels is geen enkel probleem?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-07-31 - 22:29:14 send message to Ton Koek

Bij heel veel soorten kun je dat zelf prima sturen inderdaad , o.a. door de hoeveeljeid lichturen al. Ook voeding in de combinatie met ineens veel vocht werkt vaak goed.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 11 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede