Hallo allemaal,
ik heb een klein inteelt probleempje wat ik wil voorkomen.
Ik had laatst 2 koppels grasparkieten apart gezet in een kleine voliere om te broeden,
De man van een popje is weggevlogen, en een pop van een mannetje is overleden. Dus zijn zij met elkaar gaan koppelen. Het is nu moederxzoon.
En ik heb nieuw mannetje gehaald die er wel bij wil horen maar niet echt dominant genoeg is wat de andere wel is. Het popje zit in het broedblok en beide mannetjes staan er bij. Ik wil z.s.m een nieuw popje aanschaffen alleen ben ik bang dat het verkeerd gaat koppelen. Dat het nieuwe mannetje met het nieuwe popje gaat.
Hoi,
Daar dacht ik al aan, ik denk dat dat het beste is. Ik zou er ook 1 weg willen doen alleen heb ik ze beide vanaf jongs af aan en dan ontstaat er een kleine band.
quoteWel rik dat is een straffe uitspraak. Dan kan er niets mis gaan. Of denk je dat een kweker zijn vogels nooit doorverkoopt?
Als je bij grasparkieten de mannen op adres A koopt en de poppen op adres B, dan is de kans op inteelt heeeel erg klein. Dat komt met name doordat grasparkieten zich erg snel en makkelijk voortplanten. De kans op 100% inteelt is op deze manier heeeel erg klein weet ik uit eigen ervaring.
Het wordt inderdaad anders wanneer je met een moelijkere soort kweekt of een specifieke mutatie. Dan kun je soms 200km rijden om te concluderen dat ze verwant zijn aan je eigen vogels.