Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Risico's van het jongen overleggen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Risico's van het jongen overleggen.
eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-04-17 - 00:17:16

we zitten nu toch in de ziekte,s nu even dit.
overleggen van jongen verhoogt risico van versleepen ziekte,s want ze kunnen besmet zijn dat geld ook voor de eieren .hoeveel kwekers doen dit?
met de hand groot brengen neem aan met de zelfde spuit! dus risico op versleeping van ik weet niet wat!
de achterblijver zit verschil in er kunnen ook pratters in een blok liggen hoeveel kwekers maken die vogels dood?verhoogt risico op ziekte,s wat je het hele nest kan kosten .
dus ben je een harde of een zachte kweker?

"Titel aangepast tbv zoekfunctie"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-04-17 - 00:23:27

dan het groot brengen door ander soort maken die de zelfde antiestoffen aan ? als de echte ouders krijgen we daar niet de slechte opvoeders van in de volgende generatie?
zijn hier onderzoeken van bekent?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-04-17 - 14:07:28

quote
ben je een harde of een zachte kweker?




als het om het welzijn van dieren gaat dan ben ik eerlijk en bikkelhard ongeacht de functie die iemand in de maatschapij vertegenwoordig

quote
ongeacht de functie die iemand in de maatschapij vertegenwoordig
heb ik altijd een prachtige zin gevonden m.v.g eric


rob75
Website Member
Posts :80

Website Member
2012-04-17 - 14:53:44

doe het al jaren bij de pennanten, geen probleem, ook niet met nakweek.
en die ziektediscussies is allemaal onzin, heb het goed gevolgd, ziektes moet je laten opsporen en genezen, ofdat nou bij het ene koppel of het andere zit.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-04-17 - 22:33:56

ik neem aan gezien je over penante praat dat die koppels in eigen vluchten zit en je een redelijke vast bestand heb .maar op het moment dat je gaat bloed verversen loop je risico .ik weet ook dat er kwekers zijn die alleen de bevruchte eieren onder pleeg ouders leggen dus er kunnen wel van drie mischien zelfs meer onder pleeg ouders liggen nog meer risico wat dan raar is dat ze wel der eigen voer en drink en was bak en schaal hebben om kruis besmetting te voorkomen werken we zo op die manier ook niet meer ziekte,s in de hand als wenselijk is ?

m.v.g eric


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-04-18 - 07:56:57

is men als men zo kweek eigenlijk geen brood kweker/vermeerderaar?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-04-18 - 09:04:30

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er is niets mis mee als je geld aan je vogels verdiend.

Ook vogels die niet zijn overgelegd of die niet met de hand zijn grootgebracht kunnen wat onder de leden hebben. Ook vogels uit een ongetest vast bestand. Je kunt moeilijk doen over kruisbesmetting maar sommige virussen zijn gewoon overdraagbaar door de lucht. Uiteindelijk de jongen bij elkaar zetten kan ook voor kuisbesmetting zorgen.

Wil je 100% uitsluitsel over ziekten dan moet je de vogels laten testen.

Als je structureel zo kweekt en je hebt er succes mee is dat alleen maar mooi. Als je vogels niet getest zijn maakt het immers niets uit. Het blijft dan altijd een gok. Misschien leg je wel jongen die nog niet besmet zijn bij ouders over bij gezond koppel. Je kunt er gewoon niets van zeggen.

Als je bang bent voor ziektes dan moet je laten testen en anders moet je niet zeuren.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2012-04-18 - 10:40:03

Erik: wat zijn Pratters??

Ik denk dat je gelijk hebt met je stelling: overleggen brengt risico's met zich mee. Ik heb eigenlijk slechts heel zelden jongen over gelegd de afgelopen 35 jaar. Kan me een situatie herinneren waarbij een Twenty Eight pop sneuvelde terwijl er 4 grote jongen in het blok lagen. Overgelegd naar 2 paar rosella's die jongen van ongeveer de gelijke grootte hadden: ze werden niet gevoerd. Heb ze toen aan iemand gegeven die ze met de hand wilde groot brengen en hier ook ervaring mee had. Verder eigenlijk nooit gedaan: veelal worden ze overgelegd vanuit financieel oogpunt: goedkopere soorten/mutanten brengen duurderen groot. Heb hier een hekel aan: de duurdere ouders worden leeggemolken. Bovendien houden deze kwekers zichzelf voor de gek: ze doen dit om er financieel beter van te worden, maar tegelijkertijd maken ze de prijzen kapot (door veel meer jongen op de "markt" te brengen dan onder normale omstandigheden geboren konden zijn, waardoor de prijzen sneller zakken).


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-04-18 - 12:18:39

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat is nu precies het risico van het overleggen van eieren of jongen als je dit op een verantwoorde manier doet als je een getest bestand hebt?

Dat mensen op deze manier meer geld aan hun vogels verdienen en dat prijzen daardoor zakken is toch alleen maar mooi? Je schaft toch vogels omdat je ze mooi vindt?

Zoals het beschreven wordt zijn vogels net aandelen. happy :)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-04-18 - 12:19:43

pratters.

het zijn jongen die niet sterk genoeg zijn om genoeg te eten het hoeven niet de laatst geborende te zijn de jongen die zo zijn hebben een duidlijke achter stand en het lijk of ze totaal niet groeien ik denk dat de ouders dat vijlloos aan voelen en ze ook bewust niet voeren ik help zulke jongen uit hun lijden want ze gaan meestal dood van de honger .komen ze er wel door dan zijn het zwakke vogels.daarom help ik zulke vogels uit hun lijden.

m.v.g eric


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-04-18 - 12:22:46

rik een getest bestand van zebra vinken of grasparkieten zijn er niet denk ik .ken zelfs een proef schrift waar in werd geschreven dat bij grasparkieten kweek al rekening werd gehouden van een uitval van 70% ging toen over kruipers ziekte !


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-04-18 - 13:25:10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het gaat hier niet over grasparkieten maar over het overleggen van jongen.

Net als jij zet ik alleen fitte vogels in voor de kweek en sluit ik mindere vogels definitief uit. Toch bestaat de kans dat bij mij (maar ook bij jou!) vogels de deur uitgaan die een bepaalde ziekte met zich meedragen. Je kunt immers niet altijd aan de buitenkant van een vogel zien welke ziekten hij met zich meedraagt.

Mijn bestand is niet getest. Om deze reden vind ik dat ik geen oordeel kan vellen over de mogelijke verhoogde kans op de verspreiding van ziekten bij andere kwekers.


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2012-04-18 - 14:05:38

Wat doe je dan met de mindere vogels gaan die dan de handel in met allevolgen vandien of behoud je die zelf
Rik ik meen dat jij ook met bonte boeren kweekt of heb ik dat mis


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-04-18 - 14:44:01

Vogels die fysiek niet goed zijn bestel ik ter aarde. De rest verkoop ik of geef ik weg.

In het verleden heb ik inderdaad met Bonte Boeren gekweekt. Deze vogels waren niet getest.


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2012-04-18 - 16:40:27

ik heb zelf een aantal koppels halsbanden
als het ene nest 5 jongen heeft en de ander maar 2 leg ik er een over .
het is in de zelfde voliere ,het lijkt mij dat het toch moet kunnen


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-04-18 - 17:13:20

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Voor vogels met een bepaalde ziektes onder de leden (zal maar in het nederlands blijven) is het verleggen van de eieren dikwijls de enige mogelijkheid om de lijn of de mutatie te vrijwaren.

Voor virusinfecties bestaat natuurlijk ook de kans dat het virus via het ei wordt overgedragen.
Of de voor het virus niet ontvankelijke pleegouders er in slagen om de jongen resistent te maken is niet bewezen.

Voor de meeste kwekers is het inderdaad wel de bedoeling om zoveel mogelijk bevruchte eieren te laten uitbroeden. Hier bestaat natuurlijk het gevaar dat men gezonde jongen laat opvoeden door dragers. Zo wordt de ziekte soms van de ene naar de andere soort overgebracht.
Dit kan inderdaad voor nieuwe dure mutaties soms faliekant aflopen.

Mvg
Dirk



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 236 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede