Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > update over de Spix's Ara Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : update over de Spix's Ara
Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-12 - 13:55:13 send message to Daniel

Een interview met Ryan Watson, de blue macaw currator van Al-Wabra. Het hing al in tijdje in de lucht dat hij naar Brazilie zou verhuizen voor het opzetten van een nursery daar:


http://www.washingtonpost.com/national/health-science/qatari-sheik-takes-endangered-macaw-under-his-wing/2011/07/04/gIQAmZ707H_story_1.html


Het is erg vroeg in het programma om al een uitzetten te denken, maar als het ze zou lukken wow.

Nog bijkomend nieuws:

Er is in Berlijn bij het ACTP weer een Spix geboren dat is nummer 4 al in de afgelopen jaren (ze hebben daar 1 koppel).


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-07-12 - 15:51:24 send message to rajar



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-12 - 16:05:25 send message to Karel

Het ziet er idd goed uit voor de soort, maar zoals Watson al zegt: wat heeft het voor zin als ze niet worden uitgezet in het wild.
Wel slim om het eerst met maracana's te gaan proberen, maar het gevaar van stroperij zal helaas altijd blijven.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-12 - 16:55:22 send message to Daniel

Helaas ben ik nog niet zo positief als jij Hans. Maar 2% van de eieren zijn vruchtbaar. Dit is heeel erg laag en levert grote risico's op. Ik hoop dat het goede werk doorgaat en dat het uiteindelijk beter gaat.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-07-12 - 17:45:17 send message to Niltava

Volgens mij worden er ook maar heel weinig mannetjes geboren.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-12 - 20:06:39 send message to Karel

Ja, dat las ik ook Erwin. Dat schijnt met de voortdurende inteelt te maken te hebben (ook de oorzaak van de 2% uitkomst), maar kan niet beredeneren waarom dat zo zou zijn.

Jij weet daar ongetwijfeld meer van?


arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2011-07-17 - 22:44:19 send message to arakweker

in Berlijn hebben ze binnenkort meer koppels... ze hebben hun vogels van Loro Parque terug geëist...


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-17 - 22:48:19 send message to Daniel

Weet je toevallig hoeveel vogels ze op Tenerife hadden zitten? De kweek loopt nu aardig, maar waarom halen ze geen van hun vogels uit Zwitserland?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-18 - 15:17:35 send message to Daniel

Zover ik kan nagaan zit er 1 man van het ACTP op Tenerife, deze heeft nog niet voor nakweek gezorgd. Verder zit er nog 1 man van het ACTP in Doha.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-07-18 - 19:48:30 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er zijn veel meer spixara's dan het aantal wat genoemd wordt omdat er in Zwitserland een aantal zitten die niet meegeteld worden.Voor deze is ook geen cites afgegeven.
Deze kweker adverteerde 4 jaar geleden om 2 nakweek vogels te verkopen.
Vaste prijs $ 250.000,- per stuk.
Ook in Thailand zitten er 8 in een particuliere dierentuin.
Als je op afbeeldingen zoekt van spixara's kom je enkele foto's tegen van ara's die op schouders en op handen zitten.
Van deze ara's wordt vermoedt dat ze in het voormalig oostblok zitten.

Het boek van | Tony Juniper Spix's Macaw is een echte aanrader voor wie geïnteresseerd is.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-07-18 - 20:10:52 send message to Niltava

Heb je het idee dat er meer gekweekt wordt?

Als die man adverteerde, kon alwabra ze niet kopen? Lijkt mij een welkome aanvulling op het bestand.

Nog een vraagje, is het niet strafbaar ze te hebben? Zijn ze niet allemaal eigendom van Brazilië, of vergis ik me met een andere soort?


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2011-07-18 - 21:07:35 send message to Stefan Verhoeven

De spix ara's kunnen, voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat, privé eigendom zijn. Dat is toendertijd ook één van de redenen geweest dat het hele kweekprogramma uit elkaar is gevallen. Voor zover ik weet zijn alle Lears ara's wel eigendom van Brazilië, daarvan zitten er overigens ook enkele bij Al Wabra. De vrouw van Ryan Watson, de curator van de blauwe ara's van Al Wabra, was trouwens in het verleden betrokken bij onderzoek naar Lears ara's. Ryan was eerder betrokken bij onder andere de het reddings-/kweekprogramma van de echo parkieten.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-07-18 - 21:20:38 send message to mijnkaketoes.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In een Duitse reportage was te zien dat de Zwitser zijn ara's dit jaar heeft afgestaan aan het loropark . Of zijn er nog meer in Zwitserland? Lijkt me niet.

Voor deze is ook geen cites afgegeven.
Deze kweker adverteerde 4 jaar geleden om 2 nakweek vogels te verkopen.
Vaste prijs $ 250.000,- per stuk.

Is dat geen broodje aap verhaal ? Deze man zou namelijk al lang zijn opgepakt en de vogels in beslag zijn genomen.

Henk


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-18 - 21:55:05 send message to Daniel

Er zitten in Zwitserland 12 vogels die niet tot het kweekprogramma behoren. Deze 12 vogels zitten op 1 locatie maar zijn eigendom van 2 personen. De Zwitserse regering heeft voor deze vogels wel degelijk citesvergunningen afgegeven (dit tot groot ongenoegen van Brazilie). De vogels die nu in Berlijn zitten zaten oorspronkelijk ook in Zwitserland en de Duitse regering kon zonder het CITES verdrag te schenden gewoon een import vergunning verstrekken.
Brazilie claimt eigendom van alle Spix's ara's en dit was in het verleden ook de reden van het mislukken van kweekprogramma. Op dit moment wordt er niet actief gevolg gegeven aan de claim (voornamelijk omdat zowel Zwitserland en UAE er toch niet aan meewerken. De claim van Brazilie is ook redelijk zwak aangezien het meerendeel van de ara's al lang voor de claim in het buitenland zaten en dit privaatrechtelijk zou botsen met de eigendomrechten van de huidige eigenaren).

Dat er nog andere Spixen zijn behalve de vogels in het programma en in Zwitserland is een hardnekkig gerucht, maar een die tot nu toe onbewezen is. Er zijn 3 Spixen in Thailand verkocht, maar dan spreken we echt over 20 jaar geleden.


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2011-07-19 - 20:38:58 send message to Stefan Verhoeven

Voor zover ik het weet komt het kweekkoppel in Berlijn inderdaad vanuit Zwitserland. De dieren die echter in Zwitserland zaten waren 1 kweekkoppel en nog 12 andere dieren. Het koppel is verkocht aan de huidige eigenaar. De overige dieren heeft Al Wabra overgenomen (jaren geleden). In eerste instantie zouden de dieren gewoon in Zwitserland blijven vanwege risicospreiding. Echter na 3 (mislukte) inbraakpogingen is (jaren geleden) besloten om ook deze dieren naar Qatar te halen.

Bij deze 12 dieren zaten echter weinig dieren die voor het kweekprogramma in te zetten zijn.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-19 - 20:42:31 send message to Daniel

Behalve de dieren die Al-Wabra heeft gekocht zijn er nog eens 12 dieren die in het bezit zijn van 2 andere eigenaren en deze dieren maken geen deel uit van het kweekprogramma. De dieren in Al-Wabra of ze nu wel of niet kweker behoren wel tot het kweekprogramma.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede