Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken lukt niet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweken lukt niet
Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2011-07-08 - 10:30:36 send message to Ann*

Ik heb net 2 eitjes van mijn edelpapegaaien geschouwd en ze zijn weer niet bevrucht. Ik begin serieus ontmoedigd te geraken en vraag me al een hele tijd af wat ik verkeerd doe waardoor hier om het even welke papegaaien nog steeds geen
nestje hebben. Ze 'moeten' niet, ik ga hen niet wegdoen omdat ze nooit jongen krijgen, maar ik zou het wel enorm graag hebben.

Het edelkoppel in kwestie heb ik van november 2006. Zij is van 1997, hij van 2003. Ze zijn beiden getest op de gekende ziektes en de man is een paar jaar geleden endoscopisch onderzocht en in orde bevonden. Ze zitten in een ruime volière met binnenhok en krijgen heel gevarieerd en gezond te eten. Veel fruit en groente, gekookte bonen, wat eivoer, zelfgebakken bidiebread, soms pellets,een goed zaadmengsel, gekiemde zaden, vers water.
Elk voorjaar legt de pop eitjes die ze mooi bebroedt. Ik laat ze altijd de broedtijd uitzitten, gooi daarna de eitjes weg en een goede maand later doet ze nog een rondje. Daarna nog eentje, tijdens de winter stopt ze.
De man voert de pop, waakt mee over de nestkast en alles. Wel heb ik hen nog nooit zien paren, wat niet per sé betekent dat ze het niet doen, maar ik weet het dus niet.

Dan heb ik nog een koppel edelpapegaaien. Hier een beetje een ander verhaal maar met hetzelfde resultaat : altijd onbevruchte eieren.
Zij zijn hier van eind 2009. Zij is van 2005, hij van 1999. Ook beiden getest, ook de man endoscopisch onderzocht en in orde. Ze krijgen hetzelfde te eten als het andere koppel. Ze hebben ook een volière met binnenhok.
Deze pop legt het jaar rond. Ze legt (al bijna iedere keer 3 eieren), broed goed, daarna doe ofwel ik de eitjes weg ofwel zijzelf en 2 à 3 weken later liggen er andere, weer onbevruchte.
Ik heb dit koppel al proberen te stoppen omdat ze zo veel legt, met een ei kapot op de grond als gevolg.
Hen zie ik wél paren, regelmatig zelfs, maar ze doen het niet juist. De man blijft naast haar op de stok zitten.

Ik heb ook nog een broedrijp koppel grijze roodstaarten. Hij is een wildvang man (zijn
oorspronkelijk popje is voorjaar 2010 gestorven), zij is een popje van nu 7
jaar. Ze zitten ook in een ruime volière met binnenhok. Beide getest op ziektes
en beide endoscopisch onderzocht. Ook zij krijgen goed en gevarieerde voeding.Zij is nog een beetje schrikachtig van hem - maar dat is al enorm verbetert - waardoor ik niet verwacht dat moesten er nu eitjes komen ze bevrucht zullen zijn, maar ze is wel al maanden en maanden bezig
met de broedkast te onderzoeken. Nu maakt ze al weken de hele tijd broedse geluidjes maar gaat de nestkast niet meer in. Ik verwacht al weken een ei maar dat komt ook maar niet.

Ziet iemand hier iets wat ik verkeerd zou kunnen doen en of er iets aan die onbevrucht eieren bij de edels gedaan kan worden ?

(Het is een heel verhaal geworden, maar het is een beetje frustrerend te zien dat het overal elders wel goed gaat, en hier niet ondanks de goede verzorging)


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-07-08 - 14:05:53 send message to rajar

Een paar opties

1 - Wissel de mannen van de edels om.
2 - Zet ze allemaal een maand apart en doe ze daarna bij elkaar in een voliére en kijk of ze koppelen.
3 - Zorg voor verschillende diameters van stokken.
4 - Geef ze diverse broed blokken op verschillende plaatsen.
5 - Doe 1 koppel edels weg zodat het andere koppel rust heeft.
6 - Weeg de vogels of ze niet te zwaar zijn.




wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2011-07-08 - 18:51:04 send message to wiechmann

heb dit probleem ook gehad heb nu 3 mannen bij 1 pop die had ik toch over en nu heb ik dit jaar 2 rondjes met wel jonge.


E.bakker
Website Member
Posts :135

Website Member
2011-07-08 - 21:33:09 send message to E.bakker

ik heb sinds vorig jaar een tamme man en een tamme pop komen bij verschillende mensen weg,
heb ze nog in kooien zitten gaan de voilere in als ik een koppel rose kwijt ben.

de pop is zeer broeds heb van een post bak een blok gemaakt daar heb ze 2 eieren in gelegd heb deze na 2 weken verwijderd.

ik laat ze allebij regelmatig los maar de man wil niks van de pop weten, ze vechten en hij vliegt dan weg.

Hopelijk gaat het als ze in de voilere zitten beter.

nu zit ze weer in blok ze is zeer fel.

hoe groot hebben jullie ze zitten en wat voor voer geven jullie ze?

ed


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2011-07-08 - 21:44:05 send message to wiechmann

heb ze binnen 2x2x2 en buitenvoilere van 4x2x2.5 hoog.
ik geef mijn edels het zelfde als mijn dwergara soorten.goede zaadmengeling eivoer en 2 a 3 x per week groente of fruit.
als je ze bij elkaar plaats let goed op dat de man ook mag eten ik zelf doe bij de edels als ik ze bij elkaar plaats op 2 plekken voer.de edel popjes zijn echte vrouwen dus de baas in huis.


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2011-07-08 - 23:28:19 send message to Ann*

Ik heb het 2de koppel(deze die ik wel zie paren maar het niet juist doen) eigenlijk bijgekocht om ze bij het andere paar te plaatsen, in een poging om het probleem van de onbevruchte eieren van het eerste paar op te lossen. Beide koppels hebben een half jaar een volière gedeeld. Eerst 2 maanden zonder nestkast, dan heb ik er 4 opgehangen, 2 binnen en 2 buiten. Het ene popje heeft er eentje binnen gekozen, het andere in het buitengedeelte. Het ene popje had heel snel eieren en dan ging het nog steeds goed, maar vanaf het moment dat het andere er ook had was het oorlog tussen de mannen. Eentje ging het onderspit delven en dan heb ik hen maar weer gescheiden.

Ik heb nu onlangs een derde koppel bijgekocht (bij vrienden, heel zeker bewezen) en die hebben ook een paar maanden bij één van mijn eerdere koppels in de volière gezeten. Dat ging niet echt slecht, hoewel de nieuwe man veel weggejaagd werd door de andere. Sedert deze week ben ik klaar met bouwen aan een nieuwe volière voor hen en nu zit weer elk koppel apart.

Terwijl ze samen zaten (zowel koppel 1 en 2, als koppel 2 en 3), bleven de koppels behouden, er was geen toenadering of sprake van 'partnerruil'

Om hen allemaal een maand apart te zetten heb ik geen lege volières genoeg. De mannen wisselen is inderdaad een optie die ik nog niet geprobeerd heb. Ik vraag me wel af hoeveel tijd er dan weer overheen zou gaan eer het klikt tussen hen. Nu voeren de mannen hun pop, ze zitten op wacht voor de nestkast, die dingen gaan allemaal goed,... hoe makkelijk zullen ze dan een nieuwe partner aanvaarden ?

Wegen ga ik eens proberen. En stokken van diverse afmetingen hebben ze.

Herman, als hier 2 mannen samen zaten was telkens eentje toch wel serieus de baas over de andere. Heb jij dat dan niet met die 3 samen ?

Het ene koppel zit in een volière van 3.5x1.8x2 met binnenhok van 1x1.7 en het andere in 4x2x2 met binnenhok van 1x1.5.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2011-07-09 - 15:42:56 send message to wiechmann

heb nergens geen last van met de 3 mannen onder elkaar.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede