Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jongen geplukt in nest / kroppen niet vol / Handopfok? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jongen geplukt in nest / kroppen niet vol / Handopfok?
Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-06-29 - 12:08:23 send message to Kilian

Beste,

Sinds vorige week is mij opgevallen dat de jongen bij mijn koppel import grijze op de onderrug zijn geplukt. Dons is volledig verdwenen en pennen zitten er bijna niet terwijl dit naar mijn idee er al wel had moeten zijn.

Dit is tweede nest bij mij en hun eerste nest die zij zover zelfstandig groot brengen. De jongen zijn nu +/- 6 a 7 weken oud. Het eerste nest met 1 jong heb ik vanaf 3 weken met de hand moeten opvoeden omdat ze dit zelf niet meer deden.

Daarnaast worden de jongen ook nu niet volledig vol met voer in de krop aangetroffen. Is het mede hierom verstandig om de jongen uit het nest te pakken en verder te gaan met handopfok? Of zal ik de gok nemen en de jongen laten liggen?

Graag had ik jullie mening hierover gehoord. Daarnaast zijn tips om eventueel plukken van de jongen tegen te gaan ook welkom al lijkt me dit niet gemakkelijk of eigenlijk niet op te lossen.

Mvg,
Kilian


pietsus
Website Member
Posts :198

Website Member
2011-06-29 - 20:20:43 send message to pietsus

Indien de jongen niet genoeg gevoed worden, zou ik ze bijvoeden en terug bij de ouders zetten.
Voor het plukken tegen te gaan zou ik de nestkast wat open zetten.
Zo krijgen de ouders de kans om hun jongen verder te leren opvoeden.
mvg pieter


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-06-29 - 21:41:18 send message to Kilian

Kan ik de jongen een voor een meenemen naar binnen en dan voeren of hoe moet ik dit zien?

In ieder geval alvast bedankt!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-29 - 22:16:47 send message to Karel

Meestal is het geen probleem ze even een voor een mee te nemen. Vogels kunnen niet tellen.wink ;)


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2011-06-30 - 07:16:43 send message to Vogelen

Bijvoeden en terugzetten lijkt me geen succes bij import grijze. Deze vogels zijn zeer stress gevoelig, belangrijk is rust en regelmatig anders gaat het gegarandeerd fout. Wat mij betreft is het zoals je zegt, de gok nemen of uit het blok halen.


Birdman
Website Member
Posts :46

Website Member
2011-06-30 - 08:16:41 send message to Birdman

Wat het plukken betreft; elders hier in het forum werd het anti duim en nagelbijt middel Bite-X vermeld. Ik had zelf ook last van een plukkend koppel, maar sinds ik dit op de jongen doe zijn ze gestopt met plukken en komen de jongen alsnog rap in de veren! Dus dat kan ik je aanraden! Is te koop bij de gemiddelde drogisterij of apotheek.
Groeten van Ad


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-06-30 - 21:57:17 send message to Kilian

@Karel
Dat zou er nog eens bij moeten komen. Eieren kun je nog vervangen maar dat gaat niet zo gemakkelijk met jongne laugh :D

@Vogelen
Momenteel kijk ik eigenlijk dagelijks. Het koppel gaat dan van het nest en is vrij rustig. De man is wel wat zenuwachtig maar dit gaat voor als nog zeer goed. Zitten zelfs beide op stok als ik het blok schoonmaak.

@Birdman
Thx voor de tip. Doe je dit overigens ook nog op de jongen als ze weer in de veren zitten? En ik neem aan dat het een druppeltje zal zijn op de kale plekken?

In ieder geval iedereen alweer bedankt!


Birdman
Website Member
Posts :46

Website Member
2011-07-01 - 07:38:40 send message to Birdman

Nee hoor geen druppeltje. Gewoon met een heel klein kwastje alle kale plekken insmeren. En inmiddels heeft hij/zij bijna alle veren weer terug. Dus bij mij werkt t fantastisch. Ik vond het een wereldtip, waarvoor mijn dank aan de leden van Vogelarena...


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2011-07-01 - 08:48:04 send message to johnveraart

hoi
ik zou zeer voorzichtig zijn met veranderingen bij import grijzen,ook al zijn ze rustig,zolang ze de jongen niet verwonden,zou ik er niets aan doen,je kunt eventueel een jong laten liggen en kijken of die gevoerd word.ik kijk zelf heel de periode van het leggen van het ei tot aan het ringen twee keer en ik moet zeggen,dat de grijzen het bij mij goed doen
succes


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-07-01 - 10:36:32 send message to Kilian

@Birdman
Ik zal eens gaan kijken. In ieder geval nogmaals bedankt voor de tip!

@Johnveraart
Ik ben tot op heden toe eigenlijk dagelijks wezen kijken omdat het eerste nest na 3 weken in de steek werd gelaten. Om dus dode jongen te voorkomen kijk ik eigenlijk elke dag. Bij een volgende ronde zal ik ze wat meer hun gang laten gaan en hun dus minder storen. Misschien heeft het storen dit plukgedrag ook wel opgewekt?


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2011-07-01 - 15:13:56 send message to Vogelen

Mischien eens een camera installeren? Dan hoef je nooit in het blok te kijken. Het kijken zou mijn inziens wel degelijk een oorzaak kunnen zijn voor het voeding/pluk probleem.


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2011-07-01 - 18:55:10 send message to johnveraart

hoi kilian
werden de jongen niet meer gevoerd na het ringen,dat gebeurd wel regelmatig,dat ze niet meer voeren,zeker als het de eerste nesten zijn.
groetjes john


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-07-01 - 23:09:23 send message to Kilian

@Vogelen
Een camera zou idd een optie zijn. Dan hoef ik ze inderdaad niet meer te storen buiten het ringen om en eventueel een keer het blok verschonen...

@johnveraart
Nadat ik het enige jong heb geringd van hun eerste nest is het achteruit gegaan. Dit was overigens hun eerste nest bij mij en dit import koppel was mij verkocht als bewezen stel. Wat dat betreft is dat altijd een gok natuurlijk.

Dit nest werd na het ringen wel gewoon gevoerd. Nu nog steeds dus alleen niet goed genoeg naar mijn idee gezien de kroppen nooit vol zitten.


Kilian
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-07-05 - 09:23:32 send message to Kilian

Gisteren voor het eerst eigenlijk weer gekeken naar het starten van dit topic. En ik moet zeggen dat er wat verbetering is.

Pennen komen op de rug/stuit weer op en de jongen worden beter gevoerd.

Ik heb verder niets gedaan met betrekking tot Bite-x of iets anders. Het enige wat ik dus heb gedaan is hun iets meer rust gegeven...

Iedereen in ieder geval nogmaals dank!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede