Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ringen Mex Roodmus Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : ringen Mex Roodmus
Roelf26
Website Member
Posts :24

Website Member
2011-06-28 - 19:15:21 send message to Roelf26

Ik heb vanmiddag een jonge mex roodmus geringd en dat ging goed, nu vond ik het jong een uurtje later op de grond liggen en ik heb het weer teruggelegd.
De ouders gingen wel weer op het nest en de pop ging er na een poosje weer op zitten. Nu keek ik vanavond toen de pop eraf was , maar het jong lag dood in het nest. Heb ik iets fout gedaan??
Het is in mijn prille carrière de 2'jong die ik ring , ik heb er dus heel erg weinig ervaring mee.

Om verkeerde dingen in de toekomst te doen zijn tips, van harte welkom.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-28 - 21:50:15 send message to Karel

Het was vandaag erg warm. Als je dan gaat ringen kan de temperatuur van het vogeltje zo hoog oplopen dat het sterft.

Bij hoge temperaturen: Vogels met rust laten, zeker niet vastpakken en dus niet ringen.

Ringen doe je bij voorkeur 's-ochtends vroeg. Het is dan niet te warm en de pootjes zijn wat dunner. Kijk bijvoorbeeld naar je eigen ring -als je er een draagt-, die gaat 's-ochtends makkelijker af dan 's-avonds.


Roelf26
Website Member
Posts :24

Website Member
2011-06-29 - 20:17:01 send message to Roelf26

Bedankt voor het antwoord, dit is dan een harde leerschool waar ik een volgende keer zeer zeker rekening mee ga houden.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2011-06-29 - 22:21:33 send message to roodmus

Het zou idd aan het warme weer kunnen hebben gelegen,hoewel ik zelf ook geringd heb op die dag en mijn jongen hadden geen last ervan.

Wat ook zou kunnen dat de ouders het ringetje uit het nest hebben gegooid met daaraan het jong,zijnde vuil in het nest.

Als het jong verkeerd valt dan word het moeilijk voor hem.

Ik zelf doe bij mijn goudvinken altijd ventiel slang om de ring en ben van het probleem af.

Ik heb het zelfde ook eens mee gemaakt.

Grt


Roelf26
Website Member
Posts :24

Website Member
2011-07-23 - 12:38:32 send message to Roelf26

Ik heb nu weer 3 jongen waarvan de oudste nu 3 dagen oud is, heeft er iemand tips want ik zie er best wel tegen op.
Wanneer kan ik het beste de vogels ringen en zijn er ook dingen waar ik dan om moet denken.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-23 - 15:28:01 send message to Ton Koek

Ik doe het als volgt:
Ik haal mijn handen even door de beplanting, meestal een conifeer, om geen "vreemde" geur te hebben. Dan haal ik het nestkasje van de wand en buiten het zicht haal ik de jongen er uit. Ik ring ze en doe ze weer terug in het nest.
Als ze allemaal geringd zijn, hang ik verse trosgierst op en zet nieuwe buffalowormen neer (afleiding). Dan hang ik het kastje pas terug en ga de volière uit.
Bij mij werkt dat prima.

Ringen kun je niet op een vaste dag plannen, het hangt af van de nestgrootte, de temperatuur en hoeveel en hoevaak de ouders voeren. Gewoon elke dag even kijken vanaf nu.

Succes.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2011-07-23 - 16:08:42 send message to Richard V

mijn werkwijze is vergelijkbaar met die van Ton. Aanvullende tip: Geef de vogels een kwartier voor het ringen even wat extra voer. De jongen hebben dan net wat gehad als je ze ringt. Het is dan niet erg als het even duurt voordat ze het nest weer op gaan.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-23 - 16:31:19 send message to Karel

Nog een aanvullende tip:
Controleer de dag na het ringen even of alle ringen er nog omzitten. Dat geeft je de kans om er een nieuwe om te doen.
Het is erg vervelend om pas bij het uitvliegen te zien dat er een z'n ring verloren heeft.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2011-07-23 - 18:30:11 send message to tropic

Ringen doe ik 's avonds, net voor het duister worden.
Pop heeft dan haast om terug het nest op te gaan voor het donker. Als ze éénmaal zit, is dat minstens tot de volgende morgen, en van lichaamsvreemde geurtjes is dan geen sprake meer.
Kan bijgeloof zijn, maar ik leg de jongen ook steeds terug met de snavel naar de ingang van het nest,zo moeten ze weinig draaien om gevoerd te worden, en is er m.i minder kans dat de verse ring zichtbaar wordt voor de oudervogel.


Roelf26
Website Member
Posts :24

Website Member
2011-07-23 - 21:42:33 send message to Roelf26

bedankt voor jullie tips, ik ga het doen zoals jullie het beschreven hebben.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-23 - 22:17:10 send message to Ton Koek

quote
Kan bijgeloof zijn, maar ik leg de jongen ook steeds terug met de snavel naar de ingang van het nest,zo moeten ze weinig draaien om gevoerd te worden, en is er m.i minder kans dat de verse ring zichtbaar wordt voor de oudervogel.

Dat doe ik eigenlijk ook altijd, waarom wist ik niet eens. Het zal bijgeloof zijn. happy :)


Roelf26
Website Member
Posts :24

Website Member
2011-07-27 - 14:39:40 send message to Roelf26

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Er zaten 4 jongen in het nest en ik heb ze gisteren geringd.
Het ringen heb ik gedaan nadat ik alle tips had opgevolgd, en het ringen op zich ging heel erg soepel.
Er was 1 jong bij die duidelijk achter bleef.
Nadat ik het nestkastje terug had gehangen leek het goed te gaan totdat er een door pop met een jong in de bek uitgevlogen werd, ik zag het gebeuren en ik heb dat jong teruggelegd, maar die was de ring al kwijt.
Een poosje later heb ik gekeken en tot mijn schrik waren er 3 jongen uitgegooid en het jong dat nu zonder ring was lag nog in het nest. Ik heb de andere 3 teruggelegd. Na een poosje gooide de pop er weer 2 uit, ik heb toen alle ringen weer verwijderd. Er zijn nadien geen jongen meer uitgegooid en toen ik gisteravond keek was het jong dat achter kwam dood. Vandaag zijn de overgebleven jongen gewoon gevoerd en het ziet er goed uit.
Ik had alle tips opgevolgd behalve dat ik stukjes ventiel om de ringen had gedaan, dat heb ik te laat ontdekt.
Heb ik gewoon pech met dit ouder koppel of had ik noch andere dingen moeten doen, ik wilde het graag zo goed mogelijk doen.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2011-07-27 - 17:53:23 send message to roodmus

Tja jammer jongen,ik schrijf het niet voor niets.

Volgende keer wel doen ook preventief.

suc6.

Grt


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-07-29 - 18:20:51 send message to Ton Koek

Ik denk gewoon een erg hardnekkige pop, meestal zijn deze vogesl niet zo lastig. Pech hoort helaas bij de hobby soms.

Nog een tip voor een volgende keer bij heel lastige vogels; naai een ringtje in het nest als het nest juist klaar is. De vogels wennen dan aan iets dat er niet uit gaat.


Roelf26
Website Member
Posts :24

Website Member
2011-07-30 - 11:22:58 send message to Roelf26

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik zal de volgende keer in ieder geval stukjes ventiel om de ringen doen,ook zal ik dan een ring in het nest gaan maken en uiteraard de andere tips ook uitvoeren.

De aanhouder wint...................hoop ik.

De 3 jongen doen het uitstekend en ze worden goed gevoerd, helaas zijn ze niet meer geringd.


In ieder geval bedankt voor alle tips.


Roelf26
Website Member
Posts :24

Website Member
2011-08-11 - 11:43:59 send message to Roelf26

de 3 jonge roodmussen zijn uitgevlogen en ze zien er gezond uit.
Ik heb vorige week 5 jonge zilverbekken en 2 jonge gould amadines geringd en dat is gewoon heel goed gegaan.
Ik heb veel aan de tips gehad.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede